שתף קטע נבחר

דור האלפא: בני הנוער שישנו את העולם

עמית כבר פרסם מאמר ראשון, איתן באמצע מחקר בפיזיקה, סיואר לומדת בביה"ס הבינלאומי בכפר הירוק וכותבת שירים על שלום ויהונתן חוקר בעיות במתמטיקה יישומית. הם אובחנו כמחוננים, ולומדים בתוכניות ייחודיות במסגרת תוכניות אלפא. מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים?

בשיתוף התכניות למחוננים ולמצטיינים - אלפא ומדעני וממציאי העתיד

 

בימים אלה נפתחת ההרשמה לתוכניות המחוננים והמצטיינים "אלפא" ו"מדעני ממציאי העתיד" במיזם משותף של משרד החינוך - האגף למחוננים ומצטיינים ועמותת קרב יוזמות בחינוך. אלפא מציעה לתלמידים לעבוד עם מומחים מהאקדמיה במעבדות משוכללות, ולעסוק במחקר מעמיק בנושא שמעניין אותם, ותוכנית מדעני העתיד כוללת לימודים אקדמיים בתחומי המדעים, לצד התנסות במעבדות מחקר ובתעשייה. פגשנו כמה תלמידים עם תוכניות גדולות.

 

קראו עוד:

מה הופך ילד למחונן ולא "רק" מוכשר?

מה עדיף: כיתת מחוננים או מסגרת חד-שבועית?

האם ילד מחונן תמיד משתעמם בכיתה?

  

עמית לוין: בן 18 ומסיים תואר בפיזיקה

בתחילת שירות צבאי, מתמיין למודיעין. למד בכיתה רגילה בבית "דרור" בצומת בני דרור. הוא לא אובחן כמחונן ובכיתה ט' רצה עניין נוסף והחליט ללמוד באוניברסיטת תל אביב, במסגרת נוער שוחר מדע. הוא התחיל את התואר עוד לפני בחירת המגמות, ויסיים השנה תואר בפיזיקה.

 

כיום הוא עוזר מחקר בפקולטה להנדסה במעבדה של פרופ שלמה רושין, בהנחייתה של קרן חקשור, ולפני כמה שבועות כתב מאמר ראשון. "אני מנסה למצוא דרך חדשה לבצע חישת סיבוב: כלומר לזהות מרחוק שמשהו מסוים הסתובב וכמה הוא הסתובב, בדיוק מאוד מאוד גדול, ולעשות את זה מבלי שיהיה צורך לגעת או להתקרב לאותו חפץ.

 

הוא חושב כי "אם מדען לא מסוגל להסביר את המחקר שלו לילד קטן הוא לא באמת מבין את המחקר שלו".

 

בעוד כמה שנים קרוב לוודאי שיהיה בצבא. "יש לי כל מיני רעיונות מה לעשות בעוד כמה שנים, אולי להקים סטארט אפ. אולי להביא לארץ ספורט של קרבות רובוטים שיעודד מדע וטכנולוגיה".

 

עמית לוין ( ) ( )
עמית לוין

 

סיואר אל אסעד, בת 16: מאמינה שיהיה שלום

סיואר לומדת בבית הספר הבינלאומי בכפר הירוק, שם לומדים ילדים מיותר מ-40 מדינות והלימודים מתקיימים באנגלית. היא בת יחידה בין שני בנים וגדלה באום אל פאחם. כשמתוכנית אלפא פנו לבית הספר שלה, המנהלת שלה המליצה עליה.

 

ההורים הסכימו בלי בעיות, "אבא שלי אמר- תשני באמריקה אבל תביאי לי תעודה ברמה גבוהה". היא התחילה ללמוד באוניברסיטת תל אביב במסגרת נוער שוחר מדע , שם היה לה קשה עם העברית. "למדתי בבית ספר נוצרי בנצרת , שם מלמדים באנגלית והעברית שלי לא הייתה טובה ולאחר התלבטויות, הלכתי לבחינות של אלפא ואמרו לי שצריך אבחון של מחוננים, למרות שאנשים ניסו להניא אותי מזה, הלכתי ועברתי בהצלחה".

 

סיואר כותבת שירה על כל מיני נושאים. על הקונפליקט היהודי הערב, על פוליטיקה וומתעניינת בפוליטיקה מאוד. "אני חושבת שיש לי יכולת לשנות את המצב, מאמינה שיהיה שלום".

 

היא רוצה להתקבל ל-MIT וללמוד הנדסת חשמל ומחשבים, ולהיכנס לפוליטקה. "אני רוצה להיות בפוליטיקה, אולי חברת הכנסת. אני בטוחה שאפשר לעשות שלום. הכל מתחיל בהשכלה ובחינוך".

 

סיואר אל אסעד. ( ) ( )
סיואר אל אסעד.

 

אילני טקלהיימנוט, בת 15: אני המנהלת של עצמי

תלמידת כיתה י׳ בליד״ה בירושלים. נולדה באתיופיה ועלתה לארץ בגיל שנתיים. גרה בקריית יובל, ומדריכה בצופים בשבט היובל בקבוצה של בנות בכיתה ו'. בכיתה ח׳ שמעה על תוכנית אלפא לראשונה, ומאוד התעניינה. מגיל קטן התעניינה במדעים והבחירה בתכנית נעשתה כדי לברר אם זה באמת התחום שהיא רוצה לאקדמיה.

 

המחקר שלה במכון וייצמן היא בנושא ציפויים והדבקות. "כל המחקרים מאוד חדשניים והתוצא הסופי עשוי להיות פטנט. עדיין לא שמתי את האצבע על מקצוע מסויים כי אני מתעניינת בתחומים שונים ומגוונים. מאוד ברור לי אבל שאני אתרום בעתיד גם בפן החברתי וגם באקדמי.

 

"חווית המחקר מאוד מאתגרת. אני חושבת שהקושי הכי גדול שניצב מולי היה קושי להבין שההתקדמות תלויה בי. בסך הכל כולנו בתוכנית תלמידי תיכון, קשה מאוד להסתגל לעבודה ולראייה המחקרית אקדמית.

 

"בעבודת הגמר אין מי שיעיר לך להתחיל לעבוד, ואת האחראית והמנהלת של עצמך ושל התקדמות העבודה. לאלו שמתחילים את המחקר היא מדגישה ניהול נכון של הזמן, שמתחיל בסדרי עדיפויות. תחליטו מה הכי חשוב לכם ומה פחות, ותסבירו למי שצריך על תקופות עומס ולחץ".

 

אילני טקלהיימנוט, ( ) ( )
אילני טקלהיימנוט,

 

יהונתן סמואלסון, בן 16: הסקרנות מניעה אותי לשאול

הוא לומד בישיבת בני עקיבא בראשון לציון, אוהב לחשוב, אוהב מוזיקה קלאסית, אוהב ספורט, אוהב את הארץ, אוהב את המשפחה והחברים ונהנה מהחיים.

 

מאז שהיה קטן ועד היום, הוא מעיד על עצמו  שהמון דברים סיקרנו אותו. לשמחתו, על הרבה שאלות הוא קיבל תשובה - ההורים שלו ענו על שאלות ששאל, וכשרצה לדעת עוד, עיין באנציקלופדיות ובספרי המדע שהיו בבית. "הסקרנות הניעה ומניעה אותי לשאול ולהבין כל מיני דברים שנראים מובנים מאליהם".

 

"את המחקר שלי עכשיו אני חוקר במכון וייצמן, בתחום המתמטיקה היישומית - חקר של בעיות שקילה. התחום הזה במתמטיקה עוד לא נחקר הרבה וזה נותן לי סיכוי גדול יותר לגלות דברים ואולי גם לפתח אלגוריתמים חדשים.

 

"המנחה שלי גר בדרום ואני גר בראשון לציון ולהגיע אליו זה לא פשוט. ולפעמים יש לחץ מצד לימודי היום יום בבית הספר. אבל הקשיים האלה טובים - כי הם רק מחשלים. עוד לא פיתחתי משהו בתחום הזה, אבל לפעמים כשיש לי זמן פנוי אני מנסה כל מיני "שטויות" במתמטיקה.

 

"ככה גיליתי משהו נחמד - מספר בריבוע ועוד מספר שגדול מהמספר הקודם באחד בריבוע ועוד מכפלת שני המספרים בריבוע שווה לסכום מכפלת שני המספרים הראשונים ועוד אחד בריבוע. לדוגמא: שתיים בריבוע ועוד שלוש בריבוע ועוד שש בריבוע שווה לשבע בריבוע. תשע עשרה בריבוע ועוד עשרים בריבוע ועוד שלוש מאות שמונים בריבוע שווה לשלוש מאות שמונים ואחת בריבוע".

 

בעוד כמה שנים אני לא בטוח לאן אני אגיע, החיים מפתיעים אותנו בכל יום מחדש. אבל אני משער שאני אתעסק בתחום מדעי או בתחום פיננסי או מדיני.

  

יהונתן סמואלסון ()
יהונתן סמואלסון

 

איתן בראון, בן 15: רוצה להגיע הכי רחוק

איתן לומד בתיכון ליד האוניברסיטה - ליד"ה, בירושלים, במסגרת תוכנית אלפא וביום יום לומד מדעי מחשב. בתוכנית אלפא, איתן בחר בעבודת גמר בפיזיקה והתחיל לעבוד מול מנחה שיעזור לו.

 

עבודת המחקר

 שלו על נקודות קוונטיות, גלים ואופטיקה. הוא בחר בתוכנית הלימודים באוניברסיטה העברית כי היא שילוב של חברה ולימודים מעניינים. ובנוגע לתוכניות שלו בעתיד הוא אומר: "לא יודע עדיין מה לעשות בשלב מאוחר יותר אבל מה שזה יהיה, אני רוצה להגיע הכי רחוק".

 

בוגרים ומובילים בחברה הישראלית

ד"ר שמשון שושני, יו״ר התכניות אלפא ומדעני וממציאי העתיד, שכיהן מנכ״ל משרד תחת שלושה שרי חינוך, התייחס לנושא ואמר: "השקעה בתלמידות ובתלמידים המובילים היא השקעה ישירה בעתידה הכלכלי, המדעי, המחקרי והחברתי של מדינת ישראל ואחת ההשקעות הנבונות ביותר שמדינה יכולה וצריכה לעשות. תלמידות ותלמידים אלה יעמדו בתוך זמן קצר בחזית העשייה בכל התחומים ויקבעו במידה רבה את יכולתנו לשמור על היתרון היחסי שלנו. בפעילות שלנו בתכניות "אלפא" ו"מדעני וממציאי העתיד" אנו יוצרים את העתיד הלכה למעשה".

  

מנחם נדלר, מנהל האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך: "תלמידים מחוננים הם תלמידים בעלי יכולות חשיבה גבוהות, הבנה מעמיקה, ראייה רב תחומית המלווה בסקרנות רבה. משרד החינוך רואה חשיבות רבה בהשקעה בקהל יעד איכותי זה למען טיפוחו האישי ולמען הרחבת מעגלי השייכות וההשפעה שלהם כבוגרים ומובילים בחברה הישראלית".

    

אלפא - התוכנית למחוננים ומצטיינים; כל הפרטים על תכנית מדעני וממציאי העתיד





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
בני נוער מחוננים שישנו את העולם
צילום: shutterstock
מומלצים