שתף קטע נבחר

הרובוט ילביש אתכם: חידושים בעולם השופינג

תא מדידה בחנות בגדים המאפשר לשנות את צבע החולצה מבלי להחליף אותה, רובוט משוכלל שיידע להתאים לכם בעצמו את הבגד המושלם וקניה של מוצרים במכולת בלי צורך לעבור בקופה – הצצה אל הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם הקניות

תערוכת הקמעונאות הבינלאומית (2016 NRF) הגדולה בעולם, שהתקיימה בשבוע שעבר בניו-יורק, מאפשרת הצצה לטכנולוגיות המתקדמות ביותר, חלקן כבר קיימות בחנויות ורשתות ברחבי העולם ואת חלקן אולי נפגוש בעוד מספר שנים גם בארץ.

 

 

מהפכת המידע לא פוסחת כמובן גם על החנויות והרשתות הקמעונאיות ומיטב החברות הטכנולוגיה מתגייסות על מנת לשפר את המכירות של הקמעונאיים.

 

אפליקציה קניה או בכלל רכישה אונליין קיימת כבר שנים, אך איך הופכים את הקניה הפיזית בחנות לחווייתית יותר, משתלמת יותר וגם יעילה יותר, הן מצדו של הצרכן והן מצדו של בעל העסק ובכלל, כיצד ניתן לחבר בין העולם הווירטואלי המרושת, לעולם הפיזי - בחנות או בקניון?

 

הרובוט פפר ימליץ לכם מה ללבוש

מדידת בגד בתא המדידה היא לעיתים משימה מעצבנת, במיוחד אחרי שמדדנו וגילנו שהמידה או הצבע אינו מתאים. טכנולוגיות חדשות שהציגו בין הייתר חברות כמו BT או IBM, מאפשרות ללקוח לראות את החולצה שהוא לובש, במראה שמוצבת מולו, במגוון צבעים.

 

היא גם מאפשרת לשתף און ליין צילום ישירות מהמראה לסמארטפון של החבר, בן או בת הזוג, כדי שיחוו את דעתם. גם כשהלקוח חוזר הביתה הוא יכול לקבל ישירות לטבלט או לסמרטפון שלל מוצרים תואמים בדיוק לבגד שקנה ולמידות שלו, ובלחיצת כפתור הם יחכו לו בחנות ללא צורך בהמתנה.

 

אולי המוצג המעניין ביותר בתערוכה הוא הרובוט פפר שמשמש כדייל שירות בחנות בגדים. הרובוט הזה שמוצג על ידי חברת ROBOTLAB, מכיל חיישנים מיוחדים ותוכנה מתקדמת ביותר שהופכים אותו לנותן שירות מקצועי ובעל ערך מוסף משמעותי ללקוח בחנות.

 

היזם ומנכ"ל החברה, אלעד ענבר, אותו פגשנו בתערוכה הוא ישראלי המתגורר בסן פרנסיסקו וזהו כבר המיזם השלישי שלו. "הרובוט יודע מה אנחנו מחפשים על ידי זה שאנחנו מספרים לו מה הצרכים שלנו. הוא כבר יודע לעזור לנו למצוא את הבגד המתאים", מסביר ענבר. לדבריו היתרון הגדול של הרובוט הוא שאנשים מוכנים לשתף איתו מידע על המידות והצרכים שלהם, שאולי לא היו מוכנים לעשות זאת אם היה מולם מישהו אנושי.

 

הוא מוסיף כי פפר יכול לשמש במגוון תחומים ברשתות השונות ולאו דווקא בתחום האופנה. "התוכנה שפיתחנו יכולה לסייע בכל מוצר שהוא ולא רק בגדים. כך לדוגמה, הצעות ליין, ויטמינים או תכשיטים. יש לנו מספר פיילוטים עם חברות בארה"ב שכבר משלבים את זה במגוון תחומים".

 

כלים ממוקדים עבור המוכר

חלק גדול מהטכנולוגיות המוצגות בתערוכה נועדו בעיקר עבור החנויות והרשתות ופחות לצרכן עצמו כך בתחום ניהול מלאי ובחינת יחס ההמרה של החנות – כמה מתוך הנכנסים לחנות גם קונים בסוף את המוצר. כך לדוגמה טכנולוגיה המזהה בכניסה לחנות האם מדובר באישה או גבר, כמה מתוכם קנו בפועל, באלו אזורים בחנות מבקרים הקונים ובאילו אזורים כמעט לא עוברים בהם, על איזה מוצר הלקוחות הסתכלו יותר ועוד.

 

"המטרה בסופו של דבר שהמוכר יוכל להשתמש בכלים הרבה יותר ממוקדים בעלות שיווקית הרבה יותר נמוכה", אומר דן סופר מנכ"ל וריפון ישראל וסגן נשיא לפיתוח עסקי בוריפון העולמית, העוסקת בטכנולוגיות תשלומים בעולם הקמעונאות והעסקים.

 

"הקמעונאות ככל שיש לה יותר מיקוד, יותר נתונים, היא גם מגדילה רווח לצרכן. אם הוא ירגיש שהוא מקבל דברים לא רלוונטיים או מוצף במידע, הוא לא יקנה. מצד שני אם הוא יגיע לקניות ויקבל את ההצעה הכי טובה בשבילו עם ערך חוויתי, אז זה ילך ויגדל".

 

"סופרים לייקים לכל מוצר"

"יש היום הרבה יותר פוקוס על אנליטיקה", מוסיף יוסי אביטל, מנכ"ל החטיבה הקמעונאית בוריפון ישראל. הקמעונאים רוצים למדוד כל דבר. אם היום מודדים כמה נכנסו לתוך החנות וכמה קנו (יחס המרה) והאם הביצועים טובים או לא בהתאם לכך, הרי שהיום אני בודק כמה הסתכלו על חלון הראווה, אני נותן יחס המרה לפריט מסוים - כמה הרימו אותו מהקולב. זה ממש כמו לספור "לייקים"- את הפריט הזה יותר אהבו לעומת פריט אחר. אני יכול גם לבדוק כמה פעמים פריט נמדד בחדר ההלבשה".

 

כאמור, גם חווית הקניה עבור הלקוח, היא משמעותית מאוד. כך, במקום שורת מוצרים סטטית על המדף, הופך האיזור בו מונחים המוצרים לחווייתי וצבעוני. כך לדוגמה מיזמים שהציגו חברות כגון orckestra וסמסונג: כאשר לקוח מרים מוצר מסויים מהמדף, על מסך גדול מולו מוקרן המוצר עם מידע מפורט אודותיו, בנוסף, כל האיזור מקבל את הגוון של המוצר תוך יצירת חוויה ויזואלית. ברגע שהלקוח מחזיר את המוצר למדף כל הוויזואליה משתנה חזרה.

 (צילום: אליצפן רוזנברג) (צילום: אליצפן רוזנברג)
(צילום: אליצפן רוזנברג)
 

 

"רוב הקמעונאים מושכים את הלקוחות בהנחות", אומר אמיר רביד, סמנכ"ל פיתוח עסקי בוריפון. "כאן באים ואומרים יש משהו לא פחות מושך. המלצה של חבר או חוויה אישית היא הרבה יותר משמעותית מהנחה בהחלטה על קניה. קשה לייצר חווית קניה והטכנולוגיות הללו מאפשרות לעשות את זה".

 

סריקה מהירה של סל הקניות

חלק מהמוצגים בתערוכה התמקדו בהליך הרכישה עצמו ובשלב התשלום. כך לדוגמה טכנולוגיה המאפשרות למוכר להסתובב בחנות עם טבלט המחובר למסוף נייד קטן, כך שהקופה כבר אינה מקובעת למקום אחד והיא למעשה מגיעה אל הלקוח היכן שהוא נמצא.

 (צילום: אלי רוזנברג) (צילום: אלי רוזנברג)

טכנולוגיות נוספת עוסקות בזירוז הליך הקניה בצורה של רכישה בשירות עצמי בחנות. אחד המוצרים המעניינים הוא מכונה שהציגה TOSHIBA המאפשרת רכישת המוצרים ששמנו בסל הקניות, ללא כל פעולה מעבר להנחת הסל במקום המיועד לו.

 

המכונה מזהה את הלקוח זיהוי ביומטרי באמצעות רשתית העין (הלקוח מסר מראש את הנתונים האישיים בעת הרישום). מכונה מיוחדת סורקת את הסל המונח , הן על ידי טכנולוגיות צילום המודדות גם נפח וצורה והן על ידי חיישני משקל. בתוך שניות ספורות מוצגת על המסך החשבונית עם כל המצרכים שבסל.

 

 (צילום: אליצפן רוזנברג) (צילום: אליצפן רוזנברג)
(צילום: אליצפן רוזנברג)

 

כאשר פריט מונח בצורה שלא מאפשרת למכונה לסרוק אותו, היא גם יודעת להתריע באמצעות המסך שמול הלקוח, איזה פריט באיזה מקום בסל אינו מונח נכון.

 

ומהיכן מגיע המידע אודות מידותיהם ומשקלם של המוצרים? לדברי TOSHIBA, יצרניות המוצרים כבר מתחילות לספק למאגרי המידע של הרשתות הקמעונאיות את הפרטים הללו כדי שניתן יהיה להשתמש בהם, אולם מדובר בתהליך מורכב שסביר להניח שייקח זמן עד שיושלם, אם בכלל יסכימו היצרנים לשתף פעולה.

 

הכותב היה אורח וריפון בתערוכת NRF בניו יורק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי רוזנברג
צילום: אלי רוזנברג
צילום: מרקו זילברמן
דן סופר, מנכ"ל וריפון ישראל
צילום: מרקו זילברמן
צילום: AFP
צילום: AFP
מומלצים