שתף קטע נבחר

אוטובוסים ומשאיות - רק עם מערכות בטיחות מתקדמות

שר התחבורה ישראל כץ חתם על תקנה שתחייב כל אוטובוס, אמבולנס ומשאית במשקל מעל 3.5 טון להצטייד בהתראות סטייה מנתיב ושמירת מרחק. כלי הרכב שיחויבו במערכת - משנת 2012 ואילך

שר התחבורה, ישראל כץ, חתם על התקנה שתחייב כל אוטובוס, משאית ואמבולנס במשקל 3.5 טון ומעלה, ומשנת 2012 ואילך, להצטייד במערכות בטיחות מתקדמות. אלו מסוגלות להתריע על סכנת תאונה, והוכחו במחקרים שונים כיעילות בירידה של עשרות אחוזים בסיכון להתרחשותה. התקנת המערכות חייבת להתבצע על-פי התקנה החדשה עד ה-1 בנובמבר 2016.

 

 

המערכות שמשרד התחבורה יחייב כוללות התראת סטייה מנתיב, והתראה מפני התנגשות. הראשונה מזהה את סימני הכביש, ומתריעה כאשר הרכב סוטה מקו הנתיב מבלי לאותת. סטייה מנתיב, למשל בגין היסח דעת או הירדמות הנהג, היא מהסיבות הבולטות לתאונות קשות.

 

המערכת השנייה מנטרת את מרחק הרכב מכלי רכב הנוסעים באותו נתיב לפניו. אם הנהג מתקרב לחלקו האחורי של רכב אחר באופן מסוכן, המערכת מתריעה על כך.

 

אפשר למנוע? (צילום: דוברות מד"א) (צילום: דוברות מד
אפשר למנוע?(צילום: דוברות מד"א)

 

משרד התחבורה יחייב בשלב זה את מפעילי האוטובוסים, מנהלי ציי הרכב של משאיות ואת חברות האמבולנסים במערכות התראה בלבד. בשוק הרכב קיימות כיום גם מערכות אקטיביות יקרות יותר, שמסוגלות בנוסף לבצע תיקון של טעויות נהג - למשל הזזת ההגה וניווט הרכב למרכז הנתיב במקרה של סטייה, ובלימה אוטונומית כדי למנוע התנגשות. מערכות אלו הופכות נפוצות יותר ויותר בשנים האחרונות, אף במכוניות זולות יחסית - אם כי חדירתן לשוק הישראלי איטית בגלל עלותן הגבוהה.

 

על-פי הודעת משרד התחבורה, את מערכות הבטיחות המתקדמות ניתן יהיה להתקין באוטובוסים רטרואקטיבית, כלומר התקנות מקומיות על בסיס מערכות דוגמת מובילאיי ואייווקס המשווקות מוצריהן גם לשוק הפרטי. במשרד מקווים כי בעקבות ההחלטה, שתכלול מאות כלי רכב משלל סוגים, ייכנסו לשוק ההתקנות שחקנים נוספים.

 

יש לציין עוד כי החל מנובמבר 2015, כל האוטובוסים, אמבולנסים ומשאיות במשקל 3.5 טון ומעלה המגיעים לישראל, חייבים להיות מצוידים במערכות אלו. התקנה החדשה תרחיב את החובה אחורה - לכל כלי הרכב מסוג זה שנעים בישראל משנתון 2012 כולל ועד היום.

 

בשלב זה תוכנית התמרוץ למערכות בטיחות דומות במכוניות פרטיות, עדיין לא יוצאת לפועל. בחודש שעבר פרסמנו כי לאחר ההודעה על התוכנית, הוקם במשרד התחבורה צוות לבחינת דרכים ליישום ההחלטה, שעיקרה מימון מערכות בטיחות לכל רכב משומש משנת 2000 ואילך. עם קבלת המלצות הצוות, שר התחבורה יקבל החלטה כיצד ליישם את התוכנית.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: עמית שאבי
צילום: רועי צוקרמן
מנובמבר - מערכות בטיחות מתקדמות בכל אוטובוס
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים