שתף קטע נבחר

איך יתמודדו העסקים הקטנים עם הקניות ברשת

הישראלים אוהבים לקנות ברשת והרבה. בכתבה נרחבת של אתר Bloomberg שעסקה בצרכן הישראלי, מוזכר סקר של Paypal לפי כ-80% מהנשאלים הזמינו מוצר מאתר בחו"ל. אמנם המחירים זולים יותר אך מי שנפגעים מכך הם העסקים הקטנים. איך ניתן יהיה להציל אותם?

לישראלים שקונים ברשת יש דילמה בימים אלו: לקנות מקמעונאי מקומי אבל לחכות ככל הנראה זמן רב למשלוח – או לקבל את המוצר בזמן קצר יותר ובמחיר נמוך יותר, אך להזמין מענקיות המסחר המקוון בחו"ל. ההחלטה לקנות באתרים הגדולים בחו"ל טובה אולי לאמזון ולאי ביי, אבל היא פחות טובה לעסקים המקומיים, כאשר נרשמת ירידה במכירות בחנויות ועסקים קטנים רבים נסגרים.

 

ישראל במקום ה-3 בקניות באינטרנט בחו"ל 

כמה מוציאים ישראלים בקניות אונליין בחו"ל?

 

בכתבת עומק של אתר Bloomberg אודות הצרכן הישראלי מסופר כי המגמה מובילה את הסוחרים הישראלים אל כיוון המסחר המקוון. "סוחרים ישראלים מתחילים להבין שהם חייבים לקחת ברצינות את המסחר המקוון, ולבנות תשתיות טובות, אחרת הם יהפכו לבלתי רלוונטיים, והישראלים ימשיכו לקנות בחו"ל", אומר אפי דהן, המנהל האיזור של PayPal באזור הסאב-סהרה ובישראל.

 

סקר משותף של PayPal ו- Ipsos מגלה כי ישראל היא בין המדינות בה רוכשים הכי הרבה ברשת ממדינות אחרות, עם 79% מהנסקרים שהזמינו מוצר מאתר בחו"ל. סין היא המקור המועדף, אחרי ארה"ב ובריטניה. אך לשוק המקומי יש עוד דרך ארוכה אם הוא רוצה לשחק במגרש הגלובלי. רק 25% מהעסקים היו נוכחים ברשת נכון לסוף שנת 2014, כך לפי מיטל שוורץ מאיגוד האינטרנט הישראלי.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

דרוש חינוך

"הסנדלר הולך יחף", אומר ח"כ אראל מרגלית, המקדם את העסקים הקטנים-בינוניים בישראל ויזם הון סיכון לשעבר. "בישראל אנשים חושבים שהכלכלה הטכנולוגית נפרדת מהכלכלה המקומית, והגיע הזמן שהם יתחברו ויתמזגו".

 

על רקע ירידה במכירות בחנויות הפיזיות – בשיעור של 5.5% בינואר 2016 לעומת החודש המקביל שנה קודם לכן, על פי Retail Information Systems – חשוב מאוד מצד העסקים המקומיים לבנות נוכחות ברשת.

 

איגוד האינטרנט הישראלי מציע קורסים לעסקים קטנים ומשרד הכלכלה זיהה את היעדר מדיניות ממשלתית מגובשת בתור אחת הסיבות לכך שהקמעונאים איטיים בכניסה שלהם לשוק המקוון. יותר מ-99% מהעסקים בישראל הם קטנים או בינוניים, והם מהווים כמחצית מהתמ"ג של הסקטור העסקי. אך כאמור אחוז העסקים הקטנים שנסגרים הוא גבוה. על פי הרשות לעסקים קטנים ובינוניים, יותר מ-42 אלף עסקים סגרו בשנה שעברה.

 

אחת הבעיות הידועות והכואבות היא זמני המשלוח, אומר רני ארגוב, ראש מחלקת אסטרטגיית דיגיטל וחדשנות ב- טריגר-פורסייט, חברה בקבוצת דלויט ברייטמן אלמגור זוהר. כשישראלים מזמינים מאמזון ומקבלים את המוצר תוך 5 ימים, קשה לתמרץ אותם לבחור בחלופה המקומית תוך ידיעה שזמן המשלוח עשוי להיות ארוך יותר.

 

לדברי דהן, אם הישראלים יקבלו מהעסקים המקומיים שירות דומה לענקיות מחו"ל, הם יבחרו לקנות באתרים מקומיים. "זה בשפה שלהם, הם מרגישים בטוחים, הוא יודעים שהם יכולים להיכנס לרכב ולנסוע לחנות".

 

מרגלית מציע להגדיר את המסחר המקוון בתור אסטרטגיה לאומית, כמו אימוץ תחום אבטחת הסייבר, שעל פי נתונים ראשוניים של הממשלה היווה 20% מההשקעה בסקטור הפרטי ב-6 החודשים הראשונים של השנה הקודמת. "ישראל היא מדינה שבונה הרבה פלטפורמות מסחר מקוון לאחרים", אומר מרגלית. "הגיע הזמן שנבנה פלטפורמות גם לעצמנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים