הסופרמרקט ללא מותגים ברעננה ייסגר
רשת "אחד" סוגרת את הסניף הראשון שלה, אחד משניים שהיא מפעילה. לרשת היה קונספט ייחודי: מותג אחד בלבד בכל קטגוריה ושל חברות קטנות. למרות הצהרות העבר - הרשת החלה למכור יותר ממותג אחד לכל מוצר וכן מותגים של חברות גדולות. הבעלים: "אנחנו מחפשים מיקום חלופי, הצרכן עדיין לא מחבק את המודל"
רשת "אחד" ("אחד בשביל כולם"), תסגור בסוף מרס את הסניף שלה ברעננה ובכך היא בעצם מחסלת 50% מעסקיה. הרשת פתחה את הסניף בינואר 2015. הקונספט של הרשת, "מותג אחד מכל מוצר, ללא מותגים של חברות גדולות", נולד במטרה להוריד מחירים, לאור מחאת יוקר המחיה. לרשת סניף נוסף בנתניה.
נתקלתם בעוול בסופר? יש לכם תלונה על מחירים? ספרו לנו >>
שכר דירה גבוה וצרכן שלא מחבק את המודל
אחד מבעלי הרשת אירי שחר (שמחזיק ברשת יחד עם יצחק מירילשווילי וערן זכות), אמר היום (א') ל-ynet: "אכן החלטנו לא לממש את האופציה שהיתה לנו להארכת תקופת השכירות. נקודת היציאה בתום מרס, היתה בהסכם ולאור עלויות שכר הדירה הגבוהות, ההחלטה לא לממש היא עסקית גרידא. אנחנו מחפשים מיקום חלופי".
כשחנכת את הרשת, אמרת כי בכוונתך לפתוח סניף אחד מדי רבעון.
"התוכנית המקורית היתה לפתוח מדי רבעון. המציאות במשק הישראלי בתחום קמעונאות המזון, גורמת לנו לשקול צעדנו בזהירות (ברשת התכוונו לפתוח סניפים ברמלה, לוד, הקריות גבעת שמואל בשכירות של עד 80 שקל למ"ר. לא ברור מה יעלה בגול התוכניות הללו. מ.ק). הצרכן, לצערי, עדיין לא מחבק את המודל. התאמות שהתחלו לבצע בחודשים האחרונים, שיפרו את ביצועי הרשת באופן דרסטי".
בלי קרטלים ומונופולים? לא בדיוק
בינואר 2015, כשחנך את הסניף ברעננה, שחר אמר גם: "אין אצלנו מבצעים, אלא מחירים נמוכים וקבועים - והמטרה היא להעמיק אותם ככל שיעבור הזמן. אין אצלנו מותגים של קרטלים ומונופולים ויש מותג אחד מכל מוצר", אך בהדרגה נכנסו לסניף מותגים של אותן חברות גדולות. למשל, קוקה קולה ומותגי קורנפלקס ידועים.
"אכן ביצענו התאמות למודל, לאור העובדה שהצרכן הישראלי לא חיבק אותנו כפי שקיווינו והאמנו. ביניהן הכנסת מותגים בקטגוריות בהן היינו חלשים מדי, כמו קוקה קולה", אמר היום שחר ל-ynet.
החל מראשית דרכה, הרשת כן מכרה מותגים בינלאומיים גדולים, אבל בייבוא מקביל. בתחילה מכרו גם קוטג' של מחלבת ערבה ב-4.50 שקלים ולא הכניסו לסניף קוטג' של אחת משלוש החברות הגדולות, אבל זה נעלם מהמדפים אחרי שהמחלבה נסגרה ואת מקומו החליף קוטג' טרה.
בנוסף הרשת החלה למכור שני מותגים מאותה קטגוריה למרות שהקונספט שלה זה מותג אחד לכל מוצר. כך למשל היא מוכרת מטרנה וסימילאק.
יחד עם זאת, המחירים בסניפי הרשת עדיין נחשבים לנמוכים ודומים למחירי רשתות דיסקאונט (כמו רמי לוי, שופרסל דיל, אושר עד, יוחננוף ואחרות).
שחר אמר השנה שהרווחיות הגולמית של הרשת נמוכה מ-20% מהמכירות, השיעור הנמוך בענף. מחזור המכירות של החנות עומד על כ-1.925 מיליון שקל לשטח חנות של 770 מ"ר.
מה לגבי העובדים? ייקלטו אצל השוכר החדש
בניגוד לסגירת סניפי מגה, פה מדובר ברשת קטנה שלא משפיעה מאוד על השוק, כך שהספקים לא בהכרח מודעים למצבה. אחד הספקים של הרשת אמר: "כבר חודש שלא מזמינים ממני מוצרים לסניף הזה", בעוד שספק אחר אמר ל-ynet: "מזמינים מאיתנו כרגיל". וספק גדול אמר ל-ynet: "המכירת שלנו ברשת מצוינות".
גורם בשוק אמר ל-ynet שכבר חודש שמזמינים לסניף רק מוצרים טריים כדוגמת לחם, חלב וירקות. "העובדים חוששים שלא תהיה להם עבודה", אמר. "אולי לא
שווה להעסיק אותם בסניף נתניה ב-23 שקל לשעה, כואב הלב, אנשים השקיעו שם את הנשמה. חוששים שהבעלים רוצה לחסל את העסק ויסגור גם את הסניף בנתניה. הוא עשה הרבה כדי להציל את הרשת: כולל הכנסת מותגים, אבל זה לא הולך".
בסניף עובדים פחות מ-20 עובדים והם לא יודעים מה יעלה בגורלם. שחר מסר ל-ynet: "חלקם יעברו לנתניה, חלקם ייקלטו אצל השוכר החדש - שוק ירקות ופירות רעננה".
בעבר אמר כי תנאי ההעסקה בסניף טובים: "גם המשכורות פה טובות. קופאיות מקבלות 25% מעל שכר מינימום וסדרנים מעל 40% שכר המינימום". כעת כאמור, חוששים העובדים כי תנאי ההעסקה שלהם יורעו.
