שתף קטע נבחר

מחירי השומשום ירדו - מה קרה למחיר הטחינה הגולמית?

מחירי השומשום ירדו לאחרונה ב-30% - ובכך נמשכת מגמת ירידת המחיר של הגידול. האם זה משפיע על המחירים לצרכן בישראל, בה צריכת הטחינה נמצאת בעלייה מתמדת? באופן מפתיע שתי חברות אמרו ל-ynet: "אכן הורדנו מחירים". בדקנו

בהודו, יצרנית השומשום הגדולה בעולם, ירדו לאחרונה מחירי השומשום ב-30% בשל גידול יתר וירידה בביקושים בקוריאה וסין - שווקי הייצוא העיקריים שלה. גם החקלאים באתיופיה, יצואנית השומשום העשירית בגודלה בעולם המשווקת את רוב חומר הגלם לטחינה המשווקת בישראל, הורידו מחירים - בשל ירידה בביקושים בסין. תופעה דומה התרחשה גם בקניה.

 

שמתם לב לעליית מחירים? להורדת מחירים? להטעיה בסופר? ספרו לנו >>

 

באתיופיה תרמה לירידת המחירים גם עונה גשומה מדי בקיץ 2014, שהביאה לירידה באיכות השומשום. בשל סיבות אלה, מחיר שומשום ירד בהדרגה מ-2,500 דולר לטון ל-1,300 דולר לטון.

 

בדרך כלל כשמחירי הסחורות החקלאיות עולים, חברות המזון והיבואניות בישראל מעלות מחירים בתואנה שמחירי התשומות עלו. כשהמחירים יורדים לעומת זאת, בדרך כלל אין שום ירידת מחירים. למה להוריד מחירים אם הצרכן קונה יפה במחיר הישן? בטחינה קרתה תופעה די נדירה - יש חברות שהורידו מחירים לאור הוזלת חומר הגלם.

 

נתוני נילסן. צריכת טחינה גולמית עלתה בישראל ב-31.4% ב-3 השנים האחרונות ()
נתוני נילסן. צריכת טחינה גולמית עלתה בישראל ב-31.4% ב-3 השנים האחרונות

 

אחוה: המחיר לצרכן ירד מ-11.80 ל-8.40 שקלים 

"הורדנו את המחירים פעמיים בשבעת החודשים האחרונים. סך הכל מדובר בירידת מחיר של 10%", אמר ל-ynet יעקב מלאך, הבעלים של חברת אחוה שמוכרת את הטחינה הגולמית הזלה ביותר ברשתות השיווק, לפחות לפי מיי סופרמרקט ובדיקה שערכנו בשופרסל. אחוה היא במבוהק שחקנית מבחינת מחיר, אם כי זה לא אומר שהטחינה שלה פחות איכותית או טעימה משל השחקניות האחרות היקרות יותר. מדובר בעיקר בעניין של טעם.

 

500 גרם טחינה גולמית של אחוה נמכרת ב-8.40 שקלים לצרכן בימים אלה (לפי אתר מיי סופרמרקט), בעוד שבראשית מרס היא נמכרה ב-11.80 שקל, ירידת מחיר של 29%.


הורידו מחיר לקמעונאים בכ-10% ()
הורידו מחיר לקמעונאים בכ-10%

 

 

"הסינים הם צרכנים גדולים של שומשום", מסביר מלאך את ירידת המחירים, "ובשנה האחרונה הצריכה שם יורדת והחוואים באתיופיה נתקעים עם הסחורה והמחיר יורד כלפי מטה. רוב השומשום שנכנס לארץ זה שומשום מאזור חומרה באתיופיה.

 

"אני לא אוהב מבצעים ואי על המוצרים שלנו מבצעים, אלא רק הורדות מחירים. מי שלא מסכים לכך אני לא מוכר לו. כמובן שלפעמים אני צריך גם להעלות מחירים - וזה יוצר בעיה מאוד קשה, כי הצרכן לא אוהב שהמחיר עולה".

 

מתי העליתם מחירים?

 

"לפני 3 שנים, כשהיה צורך לייקר את המחירים, אכן העלינו אותם - ומי שלא אישר את ההתייקרות ספג הפסקה באספקה, כי אנחנו לא מרוויחים הרבה. אנחנו מוצר שנמכר במחיר הוגן וכשכשיש מצב של רווח אנחנו תמיד מרוויחים אך ורק את הרווח ההגון שאנו זכאים לו. אם המחיר עולה יש לכך סיבה טובה ואם לא נעלה לא נרוויח ולא נשרוד".

 

אתם לא מוכרים בשופרסל. למה?

 

"בשופרסל אני נמצא במותג הפרטי האורגני גרין (תחת אחוה או אחדות מ.ק). כל החברות הרדוף, אדמה, ניצת הדובדבן - מוכרות טחינה אורגנית שלנו. גם היא הוזלה, אבל אורגני עולה 10% יותר. בשופרסל שלנו המוצר האורגני שלנו נמכר אפילו במחיר יותר נמוך מטחינה אחרת, שאינה אורגנית ושופרסל עדיין מרוויחה את הרווח שהיא רשאית לו". 

 

אחוה מייצאת טחינה לכל העולם למעט לשוק האסייתי, והשלימה השנה את מפעל הטחינה החדש באריאל בהשקעה של 25 מיליון שקל. המפעל משתרע על פני שטח של 14 אלף מ"ר.

 

המחיר לצרכן ירד לפי מיי סופרמרקט (מחירי רשתות השיווק באתרי המכרהאינטרנטיים שלהן) ()
המחיר לצרכן ירד לפי מיי סופרמרקט (מחירי רשתות השיווק באתרי המכרהאינטרנטיים שלהן)
 

גם טחינה בארכה הורידה מחירים

גם בטחינה בארכה הורידו מחירים לאחרונה. קמעונאים שאישרו ל-ynet את הורדת המחירים של אחוה, אמרו כי בארכה (שמיוצרת על-ידי רושדי תעשיות מזון ומופצת על-ידי אסם) הורידה מחירים בכ-8%. גם מחירי המותג הפרטי של שופרסל, אותו מייצרת בארכה, ירדו בשיעור דומה. שופרסל משווקת כאמור גם את המותג האורגני הפרטי גרין, שמחיריו ירדו אף הם בלמעלה מ-5%. קמעונאים טענו כי טחינת הנסיך לא הוזלה ככל הנראה בשל מעבר מהפצה של דיפלומט לעלית. (נמכרת כעת ב-16.90-12.80 לעומת ב-14.90 בממוצע במרס 2015, כך לפימיי סופרמרקט).

 

בבארכה מסרו בתגובה כי "חברת בארכה זיהתה את הירידה במחירי השומשום כבר במחצית שנת 2015, ובעקבות כך העבירה מחירון חדש ביולי 2015 ובו הוזלה של כ-23% במחירי מוצרי הטחינה והחלבה. בהובלתה הקמעונאים השונים המשיכו את המגמה, והורידו בהתאם את המחירים לצרכן".

 

יחד עם זאת, בארכה נמכרת במחיר גבוה מטחינה אחוה. המוצר הכי "פשוט" שלה נמכר ב-12.90-10 שקלים, לפי מיי סופרמרקט ואף יותר מכך ברשתות שבתוך הערים.

 

לפי מיי סופרמרקט יש עוד חברות טחינות שהוזילו את המוצרים. למשל, טחינה טעמן נמכרת בימים אלה ב-11.20 שקלים ל-500 גרם. בעוד שבמרס 2015 נמכרה ביותר מ-13 שקל. טחינה ירושלים נמכרת ב-15.80-14.90 שקל כשבתחילת ינואר נמכרה ב-20.90 שקל. טחינה אל ארז משומשום מלאה הוזלה מ-16.90 שקל ב-מרס 2016 ל-15.90-13.90 שקל בימים אלה.

 

לעומת זאת טחינה אורגנית הרדוף (מתוצרת אחוה) נמכרה במרס 2015 ב-12.90 שקל וכעת נמכרת ב-17.90-16.90 שקל כך לפי מיי סופרמרקט.

 (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
(צילום: מירב קריסטל)

 (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
(צילום: מירב קריסטל)

 (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
(צילום: מירב קריסטל)

    

מכירות הטחינה בעלייה מתמדת בשל בריאתנות וטבעונות

מכירות הטחינה הגולמית בישראל בעלייה מתמדת. לפי נתוני נילסן לסיכום 2015, מכירות טחינה גולמית עלו ב-31.4% ב-3 השנים האחרונות. באופן מסורתי ישראלים אוהבים טחינה כי היא הולכת טוב עם חומוס ומהווה רכיב בסלטי חומוס. זאת למרות שיש בישראל גם צרכנים שאלרגיים לשומשום.

 

קיימת פריחה בצריכת טחינה גולמית גם בשל יתרונות בריאותיים שמקבלים פרסום ותהודה ציבורית, וכן בגלל התחזקות הטבעונות בקרב ישראלים רבים בשנים האחרונות. טחינה גם הפכה להיות רכיב נפוץ בתפריט של תינוקות - הורים נוהגים לטחון מזונות עם טחינה על מנת להעשיר את התזונה בברזל וסידן וכן לעודד עלייה במשקל. טחינה גולמית אמורה להיות מיוצרת מ-100% זרעי שומשום. לטחינה משומשום מלא (שנטחן עם הקליפה) יש בדרך כלל ערכים תזונתיים גבוהים יותר, ברם גם סיכון גבוה יותר למזהמים שדבקו בקליפה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים