שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    העובדים מתבטלים? כך תגרמו להם לעבוד
    שכר, מענקים, בונוסים, חלוקת רווחים, הכשרות מקצועיות והוקרה. ישנם כלים רבים להעלאת מוטיבציה בקרב העובדים שבבוא היום יובילו לעידוד מצוינות. איך עושים את זה נכון? 10 טיפים לתגמול עובדים

    ניהול תמריצים ותגמול כבר מזמן אינם מתייחסים לאנשי מכירות בלבד. היתרון התחרותי של ארגון מבוסס על ההון האנושי שלו, לכן חשוב למקסם את הישגיו. יצירת קשר ישיר בין יעדי החברה, תרומת העובד ומערכת התגמול, העמקת החיבור לחברה (engagement), העלאת שביעות רצון, הנעת מצוינות והישרדות הארגון בסביבה תחרותית הם כמה מהמפתחות להגברת מוטיבציה ושיפור ביצועים.

     

    כתבות נוספות בערוץ קריירה :

    פישלתם? כך תתקנו רושם ראשוני בעבודה

    פותחים עסק? כך לא תקרסו בגלל הפסדים

    מהן זכויות עובדים כאשר המעסיק מתחלף?

     

    איך בונים אסטרטגיית תגמולים ותמריצים בארגון? כיצד נקבעת מדיניות השכר? מה השפעתה על גיוס ושימור עובדים ועל יכולת התחרותיות של הארגון? על פי מה מחלקים את עוגת התמריצים, בונוסים, אופציות והטבות? איך שומרים על הוגנות? איך מקשרים בין המטרה לעובדים? לפניכם 10 טיפים לניהול נכון של תמריצים ותגמולים:

     

    השיגו נתוני שוק מהימנים

    השתמשו בסקרי שכר לגבי המשרות הקיימות בארגון ורמת הניסיון המקצועי של העובדים, והצליבו ביניהם כדי לבדוק היכן הארגון שלכם ממוצב ביחס למתחרים. וודאו שיש לכם מידע לגבי המשרות הנפוצות ביותר בארגון, משרות מפתח וכאלה המחייבות כישורים מיוחדים שנדרשים בשוק תחרותי.

     

    החליטו על אסטרטגיה

    קבעו היכן אתם רוצים למצב את הארגון מבחינת רמת השכר, התגמולים והתמריצים הקבועים והמשתנים - בהתאם לתחרות בשוק, מעל או מתחת. המדיניות אינה בהכרח אחידה לגבי כל העובדים או המשרות בארגון, ויתכן שתהיינה מדיניות שונה לטאלנטים, תפקידי ליבה, תפקידי מפתח ועובדים אחרים בארגון. החלטה זו הכרחית ליצירת מסגרת המאפשרת בדיקת פערי תגמול, ובמידת הצורך בחינה של התאמות נדרשות או אופני תגמול שאינם בהכרח כספיים.

     

    עקבו אחרי מגמות בשוק ובצעו התאמות נדרשות

    על פי עמותת Society of Human Resource Management, מוירג'ינה ארה"ב, לא פחות מ-77% מהארגונים בוחנים ומתאימים את מדיניות התגמול שלהם לפחות פעם בשנה. השוק משתנה בתדירות גבוהה יחסית, וחשוב שתעקבו אחרי המגמות כגון שינויים בשכר, מצב התחרות, ניתוחי עזיבה וכיוצא בזה. אל תעשו זאת באופן גורף, אלא על פי קטגוריות של משרות, שינויים בהיצע המשרות, ביקוש לעובדים לפי תחומים, מיקום גיאורפי ועוד.

     
     (צילום: Gettyimages)
    (צילום: Gettyimages)

    קבעו עמדה לגבי תגמול לפי ביצועים

    ארגונים רבים קושרים בין ביצועים לתגמול, כלומר בעלי הביצועים הגבוהים מקבלים נתח גדול יותר מעוגת התגמולים. על מנת לקבל החלטות בנושא וודאו שהמערכת הטכנולוגית בה אתם משתמשים יודעת להמליץ לכם כיצד לחלק את תקציב השכר והבונוסים, ולהתריע על כל חריגה מהמדיניות הארגונית באופן ההוגן ביותר, לפי הערכת הביצועים של העובדים.

     

    בחנו מהי צורת התגמול המתאימה לעובדים שונים

    בונוסים כספיים אינם צורת התגמול היחידה. ישנם עובדים שהמוטיבציה והחיבור שלהם לארגון מונעים מהיבטים שונים, כגון דרגה, ניוד שיוצר אתגר מקצועי, הוקרה על הישג מיוחד, תרומה ממושכת, יציקת משמעות ותוכן נוסף להעשרת התפקיד שלהם, יכולת התמקצעות באמצעות לימוד והדרכה וכד'. אל תפעלו באופן אוטומטי - התאימו את התגמול בצורה אינדיבידואלית לעובד וכן לתרבות הארגונית שלכם.

     

    תקשרו בצורה ברורה עם העובדים

    יותר ויותר ארגונים משתפים את עובדיהם במידע אודות תוכניות התגמול שלהם וכיצד הן עובדות. חשוב שתקבעו כללים בנושא ותהיו עקביים. זכרו שתגמולים ותמריצים הינם קריטיים בתהליכי גיוס ושימור עובדים. לכן חשוב שתקבעו כללי בסיס למדיניות תקשורת ברורה עם העובדים בנושא תגמול ותאמצו מודלים פשוטים שכל עובד יוכל להבין.

     

    האם יש קשר בין ביצועים לתגמול? האם הקשר הזה הוא כנגד ביצועים קבוצתיים או אינדיבידואלים? מה המידע שאתם מעוניינים לחשוף בפני העובד? האם אתם מאפשרים לעובד לראות את כלל עלויות שלו (שכר, הטבות, בונוסים, עליות הדרכות ועוד)?

     

    הצטיידו בכלים תומכי החלטה לגבי תגמולים

    על מנת לקיים תקשורת אפקטיבית ועקבית עם העובדים, חשוב להצטייד בכלים שיסייעו בשיתוף העובדים בתגמול. חשוב שהם יבינו כיצד תוכנית התגמול עובדת, מהם הקריטריונים להעלאת שכר, האם ישנה האופציה לשמר עובד באמצעות פיתוח מקצועי, מהו המידע שניתן לחשוף לעובד ועוד.

     

    פיתוח קריירה של העובד כאמצעי תגמול ושימור

    מחקר שנערך על ידי SHRM מראה כי בשנת 2015 נרשם שימוש עולה בפיתוח מקצועי כאמצעי לתגמול עובדים - היפוך מגמה ביחס לשנים קודמות. זוהי מגמה חיובית בהתחשב בכך שמנהלים ואנשי משאבי אנוש מצביעים על קשיים בגיוס עובדים בעלי כישורים קריטיים וסגירת פערי הכישורים הקיימים בארגון. כך הם יכולים להשתמש בהדרכות מקצועיות כחלק מתוכנית התגמול. פיתוח העובדים כאמצעי תגמול מאפשר רווח ששני הצדדים נהנים ממנו - העובד מתפתח מקצועית, והארגון מצליח לסגור פערי כישורים.

     

    אספו משוב לגבי אפקטיביות התמריצים והתגמולים באופן שוטף

    מערך העובדים המתפתח ושינויי השוק מחייבים בחינה רציפה לגבי תפישת העובדים את תוכנית התגמולים וההטבות. בחינה זו נועדה לבדוק האם העובדים מבינים את ערך התגמול, כמו גם האם הארגון שומר על יתרון תחרותי בשוק העבודה. השתמשו בכלים להשוואה ביחס לשוק. ערכו סקרי שביעות רצון בקרב העובדים לקבלת משוב לגבי הלך הרוח בכל הקשור לתגמול שלהם, הצעות לשיפור וכו'.

     

    השתמשו במערכת שתיתן לכם תמונה הוליסטית ומסונכרנת

    למדיניות התגמול יש השפעה קריטית על יכולת הארגון בגיוס ושימור עובדים מוכשרים. הוא חייב להבטיח שהוא מתגמל את האנשים הנכונים באופן המתאים ביותר, שכן אחרת ההשקעה יורדת לטמיון.

     

    יש לשלב תהליכים שונים על מנת לקבוע תוכנית תגמול והטבות נכונה. זיהוי בעלי התרומה המשמעותית לארגון, השוואת התגמול בארגון ביחס למקובל בשוק, זיהוי פערים וסיכויי עזיבה, חלוקה פרופורציונאלית והוגנת של התגמולים והטבות ועוד.

     

    איסוף מידע בלבד, בהחסר גיבוי מערכות טכנולוגיות, יכול להיות משימה אפשרית, אך לא קלה. עם זאת, היכולת לארגן את המידע, לגשת אליו, וחשוב מכל - לסנכרן בין התהליכים השונים שיש לבצע, היא משימה כמעט בלתי אפשרית בהיעדר טכנולוגיה הולמת.

     

    הכותבת היא תמר בראל, מנהלת תחום Talent Management בסינריון , המתמחה בפתרונות תוכנה מתקדמים לניהול הון האנושי בארגון

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "העובדים מתבטלים? כך תגרמו להם לעבוד"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים