שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

סיוט הפקקים: הרווח למדינה מקנסות הנת"צים - 3.5 מיליון שקל

המשטרה חילקה 15,027 דו"חות מאוגוסט עד פברואר לנהגים שנסעו בנתיבי תחבורה ציבורית בתוואי הרכבת הקלה. כך עולה מנתונים שהגיעו לידי ynet. ועדיין, השוטרים קורסים תחת העומס והנוסעים מתלוננים: "המצב בלתי נסבל. גם מי שבחרו לוותר על הרכב עומדים בפקקים - רק באוטובוס". וממחר: עוד חסימה בת"א

הנהגים והנוסעים סובלים, המדינה מרוויחה. מאז תחילת עבודות הרכבת הקלה בגוש דן באוגוסט 2015, וסימון של נתיבים המיועדים לתחבורה ציבורית בלבד, חילקה המשטרה 15,027 דו"חות בגין נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיב המיועד לתחבורה ציבורית בתוואי הרכבת הקלה - כך עולה מנתונים שהגיעו לידי ynet, שעד כה סירבו במשטרה לחשוף. סכום הקנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית עומד על 250 שקלים, והסכום הכולל שנכנס לקופת המדינה עומד על למעלה מ-3.5 מיליון שקלים.

 

כאן תחטפו דו"ח: מפת הנת"צים המלאה

 

הדו"חות נרשמו החל מאוגוסט 2015 - מועד תחילת העבודות על תחנת הרכבת שברחוב אלנבי בתל אביב, ועד לחודש פברואר 2016 שבו החלו העבודות כמעט בכל התחנות, כאשר במקביל נעשו שינויים נרחבים בציר ז'בוטינסקי המגיע מפתח תקווה ועד רמת גן בואך תל אביב. מדובר בנתיבים שנמצאים לאורך התוואי של הקו האדום, המשרת חמש ערים (פ"ת, בני ברק, ר"ג, ת"א ובת-ים), וכן בנתיבים באזורי בתוואי שנועדו לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולאפשר נסיעה מהירה וחלקה יותר לעושים בה שימוש, למשל ברחובות המסגר והחשמונאים שבתל אביב.

 

בסך הכול מדובר ב-15,027 דו"חות שנרשמו במשך שבעה חודשים, כלומר 2,145 דו"חות בממוצע לחודש, ואם נתחשב בעובדה שרובם ניתנים בימי העבודה ראשון עד חמישי, הרי שמדובר בכ-100 דו"חות מדי יום.

 

מאז תחילת העבודות על הרכבת הקלה משטרת ישראל לוקחת חלק משמעותי בפרויקט. שוטרים פרוסים מדי יום לאורך התוואי ובסביבתו הקרובה, מזרימים את התנועה ומנסים למנוע את הכאוס התחבורתי ואת חסימת הצמתים על ידי נהגים שמנסים "להידחף". מדובר באתגר של ממש לאור הכמויות העצומות של כלי הרכב הנכנסים למטרופולין מדי יום. השוטרים, שתפקידם גם לתת דו"חות, נמנעים לעיתים מלעשות זאת כדי לא לעכב את התנועה בצירים מסוימים שעמוסים ממילא.

 

פקקים ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
פקקים ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן(צילום: עידו ארז)

לצורך העבודות הוקמה במשטרת ישראל מנהלת רכבת קלה. במשטרה סירבו לחשוף כמה שוטרים מועסקים בה, אולם מהמידע שהגיע ל-ynet עולה כי כיום משרתים ביחידת הרכבת הקלה 102 שוטרים, כשחלקם גויסו מהאזרחות וחלק הועברו מיחידות שונות במשטרה. מדובר בשוטרים שתפקידם לכוון את התנועה, למנוע חסימות נתיבים על ידי כלי רכב בצירים המרכזיים, ולבצע לא מעט עבודות אכיפה וחלוקת קנסות. במשטרה מגייסים בימים אלה כוח נוסף ליחידת הרכבת הקלה.

 

"חייבים עוד אכיפה כדי שאנשים ירצו לנסוע בתחבורה ציבורית"

סיגל נוסעת מדי יום מביתה שבפתח תקווה אל מקום עבודתה שבדרום תל אביב, בסמוך לרחוב המסגר. כבר שנים שהיא עושה את אותו המסלול בתחבורה ציבורית על ציר ז'בוטינסקי כשהיא עוברת בפתח תקוה, בני ברק ורמת גן, ומשם סמוך לקריה ולמשרד.

 

"בחודשיים האחרונים המצב הפך לבלתי נסבל", היא מספרת. "צימצמו לאורך כל המסלול את הנתיבים, כך שבפועל יש נתיב אחד לתחבורה ציבורית ונתיב אחד לכלי רכב פרטיים, שפעמים רבות מצפצפים על החוק ונוסעים על הנת"צים בעוד שאנחנו, שבחרנו לוותר על הרכב, עדיין עומדים בפקקים רק באוטובוס, וגם לא תמיד יש מקום ישיבה. זה אבסורד. אני מבינה שלאנשים כואב לקבל את הדו"ח, אבל חייבים עוד אכיפה כדי שאנשים ירצו לנסוע בתחבורה ציבורית".

שוטרים רבים נמנעים מחלוקת דו"חות על מנת שלא לעכב את התנועה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
שוטרים רבים נמנעים מחלוקת דו"חות על מנת שלא לעכב את התנועה(צילום: עידו ארז)
  

ממחר: הפקקים מתארכים

בתוך כך, היום (יום ה') יחלו עבודות בתחנת הרכבת הקלה 'יהודית', שממוקמת על ציר דרך בגין שבתל אביב - בין צומת הרחובות דרך בגין ויהודית מצפון, ותומת הרחובות דרך בגין והחשמונאים מדרום. ביום שישי כבר יחלו הסדרי תנועה חדשים באזור בשל העובדה שאתר העבודה יועתק למרכז הכביש.

 

הלילה, מהשעה 22:00 עד לשעה 05:00 למחרת, תיחסם דרך בגין לתנועת כלי רכב בקטע שבין רחוב קפלן לרחוב יצחק שדה, בשני כיווני הנסיעה. סגירות אלו יבוצעו בליל חמישי בלבד והן מיועדות לביצוע עבודות להשלמת הסדרי התנועה. החל מיום שישי, מהשעה 5:00 בבוקר, יחולו השינויים הבאים: נתיבי הנסיעה בדרך בגין דרומה, בין שדרות יהודית לחשמונאים, יוסטו מערבה ויקיפו את מתחם העבודות. הנסיעה מרחוב יהודית לדרך בגין ורחוב הארבעה תתאפשר ע"י רמזור חדש. בנוסף, יוצב רמזור חדש בצומת הרחובות דרך בגין ורחוב איסרליש.

 

בדומה למרבית התחנות התת-קרקעיות של הקו האדום בצירים הראשיים, תחנת יהודית נבנית בשיטת ה"דק". בשיטה זו, המיושמת לראשונה בישראל , תהליך חפירת התחנה מתבצעת

בשלבים וזאת במטרה לצמצמם ככל שניתן את הפגיעה בזרימת התנועה בצירים המרכזיים בערים. במקביל לבניית יסודות התחנה התת-קרקעית, נבנה "דק" מבטון וברזל שישמש, מחד גיסא, כביש זמני המאפשר את תנועת כלי הרכב, ומאידך גיסא, יהווה תקרה זמנית עבור העוסקים במלאכת חפירת התחנה התת קרקעית בעומק של 40-30 מ'.

 

בימים האחרונים הושלמה משימת הנחת הדק בחלקה המערבי של תחנת יהודית, בצמוד לרחוב הארבעה, וכאמור, החל מיום שישי אתר העבודה של התחנת יועתק למרכז הכביש, במטרה להמשיך את הנחת היסודות בצדה המזרחי של התחנה התת-קרקעית והרחבת הדק עד למרכז הכביש.


פורסם לראשונה 13/04/2016 23:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
פקקים בציר ז'בוטינסקי
צילום: עידו ארז
מומלצים