שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

תיעוד: כך נוסעים נהגים ברכב פרטי בנת"צים

ynet פרסם כי במשך חצי שנה גרפה המדינה 3.7 מיליון שקלים מדו"חות לנהגי כלי רכב פרטיים, שנסעו בנתיבי תחבורה ציבורית בתוואי הרכבת הקלה. בשטח, כך מתברר, אוטובוסים עדיין מתעכבים והנהגים ממשיכים לנסוע בנת"צים. "נסיעה מפ"ת לבת ים לקחה שעתיים, זה מטורף", העיד נהג דן. נוסעת: "מכוניות פרטיות נדחפות לנתיב"

 

 

"נוסעים לנו כלי רכב פרטיים בנתיבים בשעות העומס, ונהגי משאיות מרשים לעצמם לעצור, לפרוק סחורה ולחסום לנו את הנתיב". ישראל סרנגה, נהג אוטובוס בחברת דן זה 23 שנים, לא הופתע מהנתונים שפורסמו ב-ynet ולפיהם החסימות בנתיבי התחבורה הציבורית הניבו לקופת המדינה 3.7 מיליון שקלים. מהנתונים שהגיעו לידינו עלה כי במשך חצי שנה חילקה המשטרה 15,027 דו"חות לנהגים שנסעו בנתיבי תחבורה ציבורית בתוואי הרכבת הקלה.

 

נהג דן סרנגה, שנוסע זה שנתיים בקו 1 מבת ים לפתח תקווה, סיים הבוקר (יום ה') את המסלול בשעתיים. "יצאתי בשבע מבת ים והגעתי לפתח תקווה בתשע. תוקעים לנו מקלות בגלגלים, זה מטורף. מדובר בנסיעה שאמורה לקחת חצי שעה פחות, אנחנו מתעכבים והנוסעים מתעצבנים".

נוסעים בנתיב התחבורה הציבורית ברמת גן ()
נוסעים בנתיב התחבורה הציבורית ברמת גן

הדו"חות, שכל אחד מהם הסתכם ב-250 שקלים, נרשמו מאוגוסט 2015 – מועד תחילת העבודות על תחנת הרכבת שברחוב אלנבי בתל אביב - ועד לפברואר 2016 שבו החלו העבודות כמעט בכל התחנות. מדובר בנתיבים שנמצאים לאורך התוואי של הקו האדום, שמשרת חמש ערים (פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים), וכן בנתיבים באזורי בתוואי שנועדו לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ולאפשר נסיעה מהירה וחלקה יותר לעושים בה שימוש.

 

מחסור של 50 שוטרים 

לצורך העבודות הוקמה במשטרה מנהלת רכבת קלה. כיום יש במנהלת 105 שוטרים, אולם לפי התקנים שנקבעו היא צריכה לכלול בסופו של דבר 168 שוטרים, מתוכם 135 אנשי שטח. לפיכך, במצב הנוכחי קיים חוסר של יותר מ-50 שוטרים שאמורים לעסוק בהכוונת התנועה, מניעת חסימות ואכיפה. במשטרה מתכוונים להגביר בחודשים הקרובים את האכיפה כדי לאפשר מתן עדיפות לתחבורה ציבורית באזורים שסמוכים לתוואי הרכבת הקלה.

נכנסים לנתיב שמיועד לתחבורה ציבורית ()
נכנסים לנתיב שמיועד לתחבורה ציבורית

למרות הדו"חות הרבים שחולקו טען נהג האוטובוס הוותיק סרנגה כי המצב בשטח בעייתי. לדבריו, "אין מספיק אכיפה נגד נהגי כלי רכב פרטיים. אנחנו לא רואים שוטרים, אנחנו רוצים לראות יותר משטרה שישמרו לנו על הנתיבים לתחבורה ציבורית". סרנגה מיקד את טענותיו וציין כי "המוקד הכי בעייתי הוא ציר ז'בוטינסקי ברמת גן. כלי רכב מרשים לעצמם לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית, הם נכנסים לנתיב שלנו כמו עדר. זה מגיע למצב שאני לא יכול לעצור בתחנה ונאלץ לעצור באמצע הכביש".

 

במשטרה ערים לבעיה, אולם מדגישים כי מתן הקנסות אינו היעד העיקרי, בין היתר בשל העובדה שעצירת כל כלי רכב לצורך מתן דו"ח מעכבת את התנועה עוד יותר. שוטרים מוצבים בצמתים רבים כדי למנוע מלכתחילה את הנסיעה בנתיבים שמיועדים לתחבורה ציבורית.

 

"חצי שעה בפקקים"

גם נוסעים בקווי האוטובוסים שעוברים בתוואי הרכבת הקלה לא מתרגשים במיוחד מהנתונים על אודות מספרי הדו"חות. אולגה, נוסעת בקו 66 של דן מתל אביב לפתח תקווה, סיפרה כי הנסיעה בנתיב התחבורה הציבורית לא תמיד

 מהירה. לדבריה, "אתמול חיכיתי לאוטובוס יותר מחצי שעה ואחרי שהוא כבר הגיע עמדנו בפקקים לפחות חצי שעה. לקח לנו כמעט שעה להגיע מרמת גן לפתח תקווה. אני רואה כל הזמן מכוניות שנדחפות לנתיב של האוטובוסים".

 

דינה, נוסעת נוספת בקו, סיפרה כי "מדי פעם, כשאני צריכה לנסוע למקומות שבהם אין חניה, אני מעדיפה לנסוע באוטובוס. לפעמים בבוקר יש עומס ופקקים, ואז פשוט עומדים במקום". דוד כהן, שמסתמך לחלוטין על נסיעה בתחבורה הציבורית, סיפר כי "הנתיב הזה לא עוזר, יש המון פקקים בגלל העבודות ואני גם מבין את אלה שנכנסים לנתיב של האוטובוסים. כל יום סוגרים רחוב אחר, ולצערי זה רק ילך ויחמיר".

 

שחר, נהג רכב פרטי שעובד באזור הבורסה ברמת גן, הודה כי הוא נוסע מדי יום בנתיב התחבורה הציבורית באזור. לדבריו, "אין לי ברירה, אמשיך לנסוע בנתיב הזה כי רק ככה אני יכול להגיע לעבודה בשעה סבירה. זה פשוט מטורף מה שהולך פה, האזור פקוק ואין מספיק נתיבים. זה יכול לקחת שעות עד שהתנועה זזה. לצערי, זה הפתרון שלי עד שיתפסו אותי ואם אחרי שאשלם את הדו"חות אמשיך לנסוע ככה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
פקקי תנועה בציר העבודות ברמת גן
צילום: עידו ארז
מומלצים