שתף קטע נבחר

לא רק אכיפה: תנו לרוכבים שבילים בטוחים

רק מאמץ משולב הכולל שיפור התשתית, הסברה ואכיפה יחזיר את הביטחון להולכי הרגל במדרכה וימנע את היפגעות ם של הרוכבים בתאונות דרכים.

החל מהיום מסתכנים רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים בספיגת קנסות כבדים מידי שוטרי תנועה, אם יתפסו רוכבים על מדרכות. זהו צעד בכיוון הנכון, אבל לבדו הוא לא שווה הרבה.

 

עוד בערוץ הדעות:

יורשיה של האנטישמיות התיאולוגית

החוק שמונע שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה

הפתרון לאנושות בידינו

שחרור ירושלים - אז והיום

ה"אני מאשים" של האספסוף

 

היקפי נסיעת כלים אלו על המדרכות, יודע כל עובר אורח בישראל, עצומים. עשרות

 אלפי זוגות אופניים וקורקינטים, עליהם רוכבים במהירות רכב מנועי ילדים קטנים, הרבה מתחת לגיל הבנת הסכנה, משתוללים על המדרכות ובפארקים. פגיעה בהולכי רגל על מעברי חציה, נסיעה באור אדום, מעבר מהמדרכה לכביש ובחזרה, לית דין ולית דיין.

 

ייתכן שהסיבה לכך שקרקס העולם השלישי הזה ממשיך להתרחש על מדרכותינו, נובעת מהעובדה שעל חלק הארי של הפציעות הנגרמות מתאונות אלו, איננו שומעים בתקשורת.

 

אבל לא מפני שאין פציעות, או שהן אינן קשות. תאונות מסוג זה גורמות לפציעות אורתופדיות מסובכות, שהשיקום מהן איטי, לעיתים חלקי בלבד, ובכל מקרה מעיק מאוד עד החזרה למסלול החיים הרגיל.

 

שיטת האכיפה

האם על בעיה בהיקפים כה גדולים יוכלו שוטרי משטרת התנועה להשתלט לבדם? ברור שלא. וזאת מבלי להזכיר שמשימותיהם העיקריות של שוטרי אגף התנועה אינן נוגעות לנעשה על המדרכות, אלא דווקא על הנעשה בכבישים.

 

מה, אם כן, הפתרון? למעלה מ 70% מתאונות אלו מתרחשות בתוך המרחב המוניציפלי. אך טבעי שהעיריות והרשויות המקומיות, שבתחומיהן מתרחש הדבר ותושביהן הם קורבנותיו, תירתמנה למאמץ האכיפה.

 

מערך הפיקוח העירוני, שאותו מחזיקה ומפעילה כל רשות מקומית, נושא בהכשרה ובסמכויות, שבחקיקה ובהסדרה נכונה, יוכל להצטרף לאגף התנועה של המשטרה למאמץ אכיפת ביטחון הולכי הרגל על המדרכות והרחקת כלי הרכב החשמליים הדו גלגליים מפניהם.

 

עלינו לפעול לשינוי החקיקה ולפעול לצירופם של אנשי הפיקוח העירוני למאמץ המשותף של הרחקת הסכנה הזו מהמדרכות. וכדי למנוע לזות שפתיים, ניתן להחליט מראש שהקנסות שיחולקו לרוכבים העבריינים, לא ילכו לקופתן של העיריות, אלא יופקדו בקרן מיוחדת שתיועד להשקעה בחלופות נוחות ובטוחות עבור הרוכבים, כדוגמת סלילת רשת שבילי אופניים בתוך תחומי הערים, שהרכיבה בהם תהיה קלה יותר, נעימה יותר ובטוחה הרבה יותר מאשר הרכיבה על המדרכה או על הכביש, גם עבור הרוכבים עצמם וגם עבור הולכי הרגל שסביבם.

 

המצב האבסורדי הקיים, לפיו שוטרי התנועה אוכפים את החוק בכבישים ואילו הפקחים העירוניים, הנמצאים על המדרכות, רואים את הפרת החוק המסוכנת המתרחשת מול עיניהם בכל רגע, אך מנועים מלאכוף את החוק, מבקש שינוי. זמנו יגיע בכל מקרה. לפני התאונה הקשה שהפיקוח העירוני יכול היה למנוע, או שמא רק אחריו.

 

הפתרון אם כן, איננו רק באכיפה אלא בהסברה נרחבת אודות איסור הרכיבה ובעיקר החשוב מכל - סלילת שבילי אופניים רציפים שיפרידו בין רוכבי האופניים החשמליים, כלי הרכב והולכי הרגל. במקביל גם משרד התחבורה חייב לעקור את מכירת האופניים החשמליים שאינם עומדים בתקן ומאפשרים נסיעה במהירות של מעל 25 קמ"ש.

 

רק מאמץ משולב הכולל שיפור התשתית, הסברה ואכיפה יחזיר את הביטחון להולכי הרגל במדרכה וימנע את היפגעות ם של הרוכבים בתאונות דרכים.

 

הכותב מכהן כמנכ"ל עמותת אור ירוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
שמואל אבואב
צילום: מוטי קמחי
מומלצים