שתף קטע נבחר

הבחינה במתמטיקה: "יש לחץ, אבל יהיה בסדר"

בצל התוכנית של משרד החינוך להגברת הלומדים לחמש יחידות, ייגשו מחר 150 אלף תלמידים לבחינה הכי קשה שיש ברמות שונות. "הכישלון שלי הוציא לי את הכיף, אז אבחן בשלוש יחידות", מסבירה אוהב צנגר מכפר סבא. ויש מי שחושב אחרת

  

 

 

150 אלף תלמידי י"א-י"ב ייגשו מחר (ב') לבחינת הבגרות במתמטיקה, ברמות שלוש, ארבע וחמש יחידות לימוד, בצל התוכנית של משרד החינוך להכפלה תוך חמש שנים של הלומדים לחמש יחידות לימוד. 800 תיכונים יערכו את הבחינה, שהראשונה שבהן תתקיים בשעה אחת והאחרונה בשעה שמונה בערב.

 

בעוד שר החינוך נפתלי בנט משקיע מיליונים ומנהל קמפיין להגברת הלומדים לחמש יחידות, מוצאות עצמן פתאום זהר קרייתי ואוהב צנגר, תלמידות כיתה י"א בתיכון חיים הרצוג בכפר סבא, "מפגרות מאחור", משום שהן ייבחנו רק ברמת שלוש יחידות לימוד. "בחטיבה הייתי בהקבצה א', והציונים של נעו בין 60-70", משתפת קרייתי. "בכיתה י' שובצתי בארבע יחידות והציונים שלי הגיעו ל-40-50. למדתי קשה, לקחתי שיעורים פרטיים מידי שבוע, אבל ככל שהשקעתי יותר ככה הציונים שלי ירדו. הייתי מקבלת 15 במבחן. זה היה מאוד מתסכל, אחרי כל מבחן הייתי בוכה. הלחץ הנפשי היה מאוד קשה והחלטתי לרדת לשלוש יחידות".

 

 

צנגר עברה מסלול דומה, אך כשהיא רואה את התוכניות של בנט היא מסרבת להתרגש. "הייתי בארבע יחידות והציונים היו נורא מתסכלים. זה הפך את מתמטיקה למקצוע לא כייפי, זה היה פשוט סבל", היא אומרת. "כעת זה שווה את השקט הנפשי שלי. אני פתאום באה לשיעור בכיף, אני לומדת בהנאה. ההורים שלי מאוד תמכו בכך שארד לשלוש יחידות, הם לא נלחצו, לא נלחמו ואמרו שזה העתיד שלי, הם ראו כמה זה מעיק עליי".

 

קרייתי מחזיקה בדעה אחרת: "זה מכעיס מאוד. כל אחד יותר טוב במשהו אחר, אני הרבה יותר טובה במקצועות ההומניים, הרחבתי ספרות וסוציולוגיה, אני במועצת הנוער העירונית, יש לי המון תחביבים ועם זה אני אתקדם. אני לא חושבת שהעובדה שאני לא עושה חמש יחידות במתמטיקה תגרום לי להצליח פחות".

 

בימים האחרונות נפגשו השתיים בכל יום למשך ארבע שעות, פתרו תרגילים והתייעצו האחת עם השנייה. לדבריהן, הן מוכנות לבחינה ומצפות לקבל לא פחות ממאה. "יש לחץ כמו לפני כל מבחן, אבל אני מאמינה שיהיה בסדר", אומרת קרייתי, וצנגר מוסיפה: "אני מרגישה שאני טובה במקצוע הזה".

 

הודיה סנדרוסי, תלמידת כיתה י"א בתיכון בגין בראש העין, התקשתה אף היא בארבע יחידות אולם לאחר שהחלה להשתתף בתוכנית תגבורים בתיכון היא תיבחן ברמה של ארבע יחידות. "יש לחץ מאוד גדול. נפגשתי בשבוע האחרון כל יום עם מורה פרטי. אני משתתפת בקבוצות למידה ושואלת את המורות שאלות שאני לא מבינה", היא מסבירה. "זה יפה שמנסים לעודד תלמידים ללמוד חמש יחידות, אבל זה מרגיש שזה נעשה על הגב שלנו. הם מתמקדים רק בחמש יחידות, מעודדים רק חמש יחידות, אומרים שזה פותח את המחשבה. אני דווקא מרגישה שמעצם העובדה שהמשכתי בארבע יחידות אתגרתי את עצמי. אני לא יכולה ללמד חמש, לא מסוגלת להתמודד עם החומר. אלמד כל הלילה, אני מצפה לקבל 90".

 

עמית גלבוע, תלמיד כיתה י"א בתיכון מדעים ואומנויות בנהריה, יבחן מחר בשאלון ברמת חמש יחידות לימוד. "האמת שאני לא לומד הרבה זמן", הוא אומר ברוגע, "אנחנו לומדים לבחינה הזו כבר חצי שנה למעשה, והמורה שלנו אמרה שלא צריך ללמוד יותר מידי. אנחנו יודעים את החומר, אז אני רגוע".

 

גלבוע, שמצפה לקבל ציון 90, מאמין כי כל תלמיד יכול ללמוד לחמש יחידות. "אני אוהב את המקצוע ורציתי לאתגר את עצמי. אני רוצה בעתיד לעסוק בתחום המחשבים ואני יודע שזה יסייע לי מאוד", הוא אומר. "אני בהחלט חושב שצריך לפתח את הרצון בקרב התלמידים ללמוד חמש יחידות. אני לא חושב שיש תלמיד שלא מסוגל לשבת עוד שעה בבית, ללמוד ולהצליח".

 

מורה למתמטיקה: לכו להירגע בים

שי קמחי, מורה שמכין תלמידים לבגרות, ניסה להרגיע את התלמידים: "אם הכנתם את עצמכם היטב בחודשים האחרונים, הגיע הזמן להפסיק ללמוד. לא חייבים ללמוד עד הרגע האחרון".

 

קמחי הזהיר כי "למידה ברגעים האחרונים היא מונחית לחץ שעלולה להתחיל מין כדור שלג נורא שלילי, להתחיל איזה תרגיל, מהלחץ לא להצליח, להיכנס למין מעגל נוראי כזה של חוסר הצלחה ולגשת עם חוסר ביטחון. עדיף לעזוב את זה. יום יפה, לכו לים, תנוחו קצת, אתם מוכנים, מחר

תיגשו לבחינה בצורה שלווה".

 

אם בכל זאת יש נושא שתלמידים אינם בטוחים לגביו, המליץ קמחי להיעזר באתרים שבהם ניתן לצפות בסרטוני הדרכה "אפילו יש בחינות שאני פותר מהתחלה ועד הסוף, אני מסביר את התרגיל. קל להיכנס, לצפות בסרטון ולהמשיך הלאה, אני לא ממליץ לתרגל בשלב הזה, תרגלתם אלפי תרגילים, אני בטוח".

 

הבחינות של 5-4 יחידות לימוד אורכות יותר משלוש שעות, ולפיכך המליץ קמחי לאכול לפני הבחינה. "נכנסתם לבחינה? לא לרוץ לפתור. תלמידים רבים חושבים שחייבים לפתור לפי הסדר, אבל זה לא כתוב בשום מקום. חייבים ללמוד לנהל את הזמן שלכם. מהניסיון שלי, כך מצליחים יותר בבחינה. תקדישו 10-5 דקות ראשונות ותקראו את כל הבחינה מקצה לקצה. ליד כל שאלה תסמנו מספר, קל לי, בינוני לי, קשה לי. לתעדף. ואחרי שתיעדפתם את השאלות, תתחילו בשאלות הקלות. נורא חשוב לצבור נקודות, להביא כמה שיותר נקודות בחלק הראשון של הבחינה ורק בסוף לגשת לשאלות הקשות". 

 

קמחי המליץ שאם נותר זמן לאחר פתרון כל השאלון, "לא צריך לקום ולצאת מייד. תעברו על המבחן שוב, תכתבו את הנימוקים שוב, יש על נימוקים ניקוד. תפתרו שאלה שוויתרתם עליה. נכון, יום יפה בחוץ, אבל כדאי לנצל את זה ולעשות את הבחינה כמו שצריך". 


פורסם לראשונה 22/05/2016 18:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניצן דרור
צנגר וקרייתי. לומדות ארבע שעעות ביום
צילום: ניצן דרור
מומלצים