המאבק בין הוריה של נועה בת ה-14 למאוחדת בגלל ניתוח לתיקון עקמת
ויכוח בין משפחת הקר לגבי הטיפול הנדרש לבת, נועה, בת ה-14 לתיקון עקמת בעמוד השדרה מול קופת חולים מאוחדת, גרם לאמה של נועה לצאת בקריאה לעזרה כדי שהקופה תאשר את הטיפול היקר בארה"ב. מאוחדת: נמשיך להעניק לנועה טיפול מיטבי וענייני. צפו בדיון באולפן ynet
אמה של נועה, חנה, פנתה בקריאה נרגשת לעזרה:
שלום. קוראים לי חנה הקר. הבת שלי נועה בת 14 זקוקה לניתוח מורכב לתיקון עקמת בעמוד שדרה. הניתוח מסוכן מאוד כי יש סיכון לשיתוק מהצוואר ומטה ב4 גפיים. נועה ילדה חכמה ומקסימה. היא עומדת בגבורה בכל התלאות. היא עברה את הניתוח לתיקון עקמת בארץ בספטמבר 2015 ואז לצערי התגלה שהמקרה שלה נדיר מאוד ובעל סיכון גבוה.
לאחר התייעצויות רבות ומחקר מצאנו בניו יורק רופא שמתמחה בבעיה הספציפית של נועה. הוא פיתח טכניקה מיוחדת וניתח יותר מ40 ילדים עם מצב כזה בדיוק עם 100 אחוזי הצלחה. הרגשנו הקלה שלמרות שנועה צריכה לעבור טיפול ארוך ולא פשוט , זה ייעשה ע״י רופא שהוא מומחה לדבר הזה. הוא המליץ על 5 שבועות של מתיחת עמוד השדרה באשפוז ולאחר מכן ניתוח מורכב מאוד.
מדובר בשהות בחו״ל של כ8 שבועות. פנינו לשני חברות הביטוח שלנו - מאוחדת שיא ומנורה. אנחנו משלמים להם כל החיים בשביל רגע כזה. לשמחתנו בשל הצורך הרפואי והמורכבות שציינתי , הועדות הרפואיות אישרו את הניתוח היקר מאוד ( מאות אלפי דולרים) ושלחו זאת בכתב. הם אמרו שהם מסדרים את ההתחייבות הכספית מול בית החולים.
ככל שהתקרב יום תחילת הטיפול שמענו מבית החולים שלמרות האישור המפורש שקיבלנו המבטח שלנו לא שולח התחייבות כספית. הבנו שמתנהל משא ומתן על המחיר. חשוב לציין שבבקשה שלנו לחברות הביטוח הוצג הטיפול הדרוש והעלות המדוייקת. הם אישרו זאת. הבנו שהם מנסים במשא ומתן להוריד את העלות. הבנו שזה לגיטימי.
היינו ככ אסירי תודה שלא רצינו להפריע למאמץ שלהם וישבנו וחיכינו עד שבוע לפני היום שבו היינו צריכים להגיע לבית החולים ( מחר 31/5). בצר לנו כאשר ב24/5 , שבוע לפני כן עדיין לא התקבלה ההתחייבות וחששנו שיבטלו את הטיפול, פנינו לבית המשפט.
אתמול ב29/5 קופח התחייבה בבית המשפט לספק את ההתחייבות לטיפול. הם לא ציינו שנערך לבקשתם כל שינוי בתוכנית הטיפולית. להיפך הם הציגו שהצליחו להוזיל את העלויות משמעותית במהלך סוף השבוע. הם הודיעו לשופטת שישלחו את ההתחייבות והכול סגור.
לתדהמתנו כמה שעות לפני הטיסה קופח מאוחדת הודיעה לנו שיש שינוי בטיפול. התחלת הטיפול תידחה בשבועיים שמשמעה קיצור המתיחה לשלושה שבועות בלבד. המתיחה חשובה מאוד כי היא מורידה את הסיכון בניתוח ומעלה את סיכויי הצלחתו. פנינו בדחיפות למנתח שהודה בפנינו שקופת החולים ביקשה לקצר את הטיפול מסיבות כלכליות. נדהמנו. הוא אמר שזה לא בידיים שלו.
אני פונה בעזרה למי שיכול לעזור לנו לחייב את קופת החולים לעמוד בהתחייבות שלה כלפי נועה ולבצע את הטיפול המקורי שהמליץ הרופא ללא שיקולים כספיים. קופח לא נושאת לבד בעלויות. היא מתחלקת עם חברת מנורה. עליי לציין שבחברת מנורה אמרו לי שלא היה ידוע להם על שינוי הטיפול והם עומדים בהתחייבות המקורית שלהם לפי תנאי הפוליסה.
אנא עזרו לנועה לקבל את הטיפול שהיא צריכה עם מינימום הסיכון הגבוה ככ. תודה.
מקופת חולים מאוחדת נמסר בתגובה
"עם כל ההערכה למניעיה הטהורים והמובנים של האם, היא טועה ומטעה, שלא לומר מכפישה. ויובהר מייד: מאוחדת עושה את המירב האפשרי הנדרש להחלמתה של נועה ובכלל זה אישרה את הניתוח והטיפול בבית החולים היוקרתי והיקר מאוד בארה"ב.
כפי שעולה בבירור ממכתב בית החולים (שלהלן), האם מטעה ביודעין באשר לעובדות, שכן גם היא מכותבת על המכתב המאשר במפורש כי בניגוד מוחלט לנטען, בשום שלב במשא ומתן שניהלו נציגי מאוחדת עם בית החולים, לא דובר כלל על שינוי כלשהו בהיקף הניתוח או במתכונת הטיפול המקדים הנדרש.
יתרה מזאת, כפי שהבהירה השופטת בדיון שהתקיים בעניין בסוף השבוע האחרון, מדובר בכסף ציבורי ומאוחדת - כמו כל קופת חולים ציבורית אחרת, מחוייבת לנהלו באחריות.
ואכן, במשא ומתן שקיימו נציגי מאוחדת עם בית החולים נחסך סך של יותר ממיליון ומאה אלף ש"ח. ויודגש, ההנחה לא ניתנה תמורת שינוי במתכונת הטיפול אלא אך ורק לאור העובדה שבבית החולים יודעים שמומחי הקופה מודעים לעלויות האמיתיות של הפרוצדורות השונות.
מאוחדת פנתה למנתח בבקשה לקבל הסברים על השינוי כביכול במשך הטיפול המקדים ועודנה ממתינה לתגובתו.
מאוחדת תמשיך לעשות את האפשר להענקת הטיפול המיטבי לנועה ותעשה זאת מקצועית ועניינית אך בשום אופן לא בלחץ מסע הכפשות מתוקשר ככל שיהיה".