שתף קטע נבחר

פרטנר תשיב 6 מיליון שקל לצרכנים

מאות אלפי לקוחות שהניוד שלהם ארך בין יום ל-100 יום ופרטנר החלה לחייב אותם עוד בטרם הושלם הניוד, יקבלו החזר כספי, במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית. ההחזר יינתן או בחשבונית החודשית, אם הם עדיין לקוחות החברה, או בצ'ק, אם עזבו אותה

הייתם או עודכם לקוחות פרטנר שהתניידו אליה מחברה אחרת? אולי תקבלו ממנה כסף בחזרה. בית-המשפט המחוזי ת"א-יפו, אישר הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה בספטמבר 2011 נגד החברה. הוחלט כי פרטנר תשיב למאות אלפי לקוחות קיימים שלה וללקוחות עבר, סכומי כסף שמסתכמים ב-6 מיליון שקל (במקום כ-9 מיליון שקל שהיא אמורה להחזיר לפי חישובי רו"ח). באי כוחם של התובעים הייצוגיים הם עורכי-הדין רענן בשן, לאה נמט-קחתי ובת-חן פארי-סבג.

 

יש לכם תלונה על חברת סלולר? כיתבו לנו >>

 

לפי כתב התביעה, החל מ-2007 (השנה בה התאפשר ניוד המספרים), פרטנר גבתה מהמניידים את קו הסלולר אליה, תשלומי יתר שלא כדין. התובעים הייצוגיים טענו שגביית התשלום בתקופת הביניים, בטרם הסתיים הניוד ובטרם קיבלו הלקוחות שירותים מהחברה, מהווה לכאורה התעשרות שלא כדין של פרטנר (גם אם מדובר לעיתים בשקלים בודדים מכל לקוח) וכן אי גילוי והטעיה מכוח הגנת הצרכן ומכח דיני החוזים.

 

אלו לקוחות יקבלו כסף מפרטנר?

במסגרת הסדר הפשרה, הוחלט שפרטנר תשיב כספים ללקוחות שניידו את קו ומספר הטלפון הנייד שלהם לחברה (רשת אורנג' לשעבר) מחברה אחרת וחויבו על-ידי פרטנר בחיובים שונים, עוד בטרם הסתיים הניוד ובטרם קיבלו ממנה שירותים שונים.

 

חברי הקבוצה עליהם חל הסכם הפשרה, הם מנויים שניודם לפרטנר הושלם בין יממה ל-100 יום ושחויבו על ידי פרטנר בגין פרק הזמן טרם השלמת הניוד, בתקופה שבין 2 בדצמבר 2007 ועד 31 בינואר 2016. באותה תקופה, זמן הניוד לפי חוק עמד על 3 שעות. ב-2013 הוא התקצר לחצי שעה.

 

אלה שעודם לקוחות פרטנר יקבלו את ההחזר הישר לחשבונם ויקבלו על כך הודעה בחשבונית החודשית שלהם. אלה שכבר אינם מנויי פרטנר, יקבלו את ההחזר בצ'ק בדואר, בתנאי שהסכום שהחברה חייבת להם עומד על 30 שקל ומעלה, בתוספת מע"מ. למה? כי נטען שלקוחות לא יטרחו לכאורה לפדות צ'ק בסכום נמוך מזה.

 

הניוד ארך יותר זמן? תקבלו סכום מופחת

בחשבון הלקוח, או בהודעה שתצרף פרטנר לזיכוי או לצ'ק שתשלח, תציין פרטנר כי מדובר ב"זיכוי בפשרה בתובענה ייצוגית אברג'יל נגד פרטנר".

 

דווקא סכום הזיכוי ללקוחות שהניוד שלהם ארך זמן רב – יהיה מופחת, לפי הסכם הפשרה:  

מנויים של לקוחות פרטנר (או כאלה שכיום הם כבר מנויים לשעבר), שניודם לחברה הסתיים תוך 30-1 יום מהצטרפותם לפרטנר, יזוכו בסכום השווה ל-80% מהסכום שהחברה גבתה מהם בטרם הושלם הניוד.

 

מנויים של לקוחות שניודם הסתיים תוך 60-31 יום מהצטרפותם לפרטנר, יזוכו בסכום השווה ל-75% מהסכום המדובר. מנויים של לקוחות שניודם הסתיים תוך 100-61 יום מהצטרפותם לפרטנר, יזוכו בסכום השווה ל-70% מהסכום המעודכן לגביהם.

 

 

סכומים נמוכים מדי שהחברה חייבת ללקוחות שעזבו - יחולקו בין המנויים

תוקף הצ'קים לפדיון, שיישלחו ללקוחות שכבר אינם לקוחות פרטנר, יהיה 60 יום מיום הנפקת הצ'ק והצ'קים יישלחו לא יאוחר מ-7 ימים מיום הנפקתם. הם יישלחו לכתובת האחרונה של הלקוח הידועה לפרטנר.

 

כאמור, פרטנר לא תשלח צ'קים שסכומם נמוך מ-30 שקל. עקב כך, החלק בסכום הפשרה לו זכאים הלקוחות לשעבר, שסכום ההחזר המגיע להם אינו עולה על 30 שקל בתוספת מע"מ (עבור כל המנויים שלהם ביחד), יהווה חלק מסכום הפשרה שיוחזר ליתר המנויים.

 

כעבור 30 יום ממועד תום תוקף הצ'קים (60 יום), פרטנר תדווח בדו"ח מסכם, שיישלח לתובע הייצוגי, על הסכומים שחילקה ושנפדו על-ידי הלקוחות. סכום שלא נוצל או נפדה, ישולם על ידי פרטנר תוך 60 ימים מקבלת הדו"ח המסכם לכל הלקוחות – באופן של זיכוי נוסף, לחשבון השוטף של אלו מבין הלקוחות הזכאים לזיכוי שעודם לקוחות פרטנר. גם שם תציין פרטנר "זיכוי נוסף בפשרה בתובענה ייצוגית אברג'יל נגד פרטנר".

 

חלוקת הסכום העודף בין הזכאים, תהיה שווה בשווה בין כל הלקוחות הפעילים במועד הזיכוי, הזכאים לזיכוי. דו"ח נוסף יוגש תוך 30 יום במטרה לוודא שסך הסכומים שהושבו יהיה בגובה סכום הפשרה.

עו"ד רענן בשן שהוביל את התביעה ()
עו"ד רענן בשן שהוביל את התביעה

 

פרטנר טענה: מותר להתחיל לגבות מרגע מתן הסים

באישורו את ההסדר, השופט כתב כי התביעה "ראויה ובעלת חשיבות ציבורית" והיא הגשימה את תכליתה: "חברי הקבוצה יזכו לקבל חלק ניכר מהסכומים שנגבו מהם קודם להשלמת הניוד. בנוסף, בעקבות הגשת בקשת האישור דנן, הוגשו בקשות דומות נגד חברות תקשורת נוספות. כמו כן, התובענה הובילה להפסקת גביית תשלומים על ידי פרטנר טרם השלמת ניוד הקווים ובכך הוסדרה התנהלות פרטנר גם באשר לעתיד".

 

לפני שסוכם על הסדר פשרה, פרטנר טענה בתשובתה לבית-המשפט, כי מותר לה לנהוג כך. לטענתה, היא מעמידה לרשות מנוי שמצטרף אליה, מיד עם הצטרפותו, קו פעיל הכולל מספר וכרטיס סים המאפשר לו לקבל את השירותים שבגינם הוא מחויב וכי החיוב בדמי שימוש קבועים, עד להשלמת הניוד, נעשה בהתאם להוראות הדין והרישיון. כמו כן טענה שאם יש עיכוב הוא קשור לתקלות, בקשה המוגשת בערב, בסופי שבוע ובחגים.

 

כמובן שמאז תשובה זו ובעקבות הגשת התביעה – פרטנר שינתה את נוהגה וכיום כבר לא מחייבת לקוחות בטרם הושלם ניודם.

 

הסכומים חושבו על-ידי רו"ח שמונה מטעם בית-המשפט כדי שיבדוק מהם התשלומים שנגבו ממנויי פרטנר בגין שירותים שונים לפני השלמת ניוד הקו. לפי שתי תקופות שבדק הרו"ח: על החברה להשיב לחברי הקבוצה 6,311,119 שקל (לאחר צירוף הפרשי הצמדה וריבית בחישוב עד 15 במאי 2015) ו-3,033,908 שקל. בסופו של דבר סוכם כי הצדדים יתפשרו על 6 מיליון שקל החזר.

 

פרטנר חויבה למסור למומחה נתונים מלאים הכוללים את פרטי המנויי של חברי הקבוצה הזכאים לזיכוי מכל התקופות, כשלגבי כל מנוי מפורט סכום הקרן שנגבה ממנו עד להשלמת הניוד, סכום ההצמדה והריבית שמצטרפים לקרן עד למועד החישוב וסכום ההחזר שמגיע למנוי בחישוב יחסי של שיעור ההחזר שמגיע לו.

 

הוחלט כי לתובע ישולם 300 אלף שקל ולעו"ד 1.1 מיליון שקל מעבר לסכום התביעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים