שתף קטע נבחר

בהלת הסלמונלה: הצרכנים מבולבלים, היצרנים חוששים מצניחה במכירות

"גם לקנות מהחברה הכי מוכרת לא עוזר", טוענת צרכנית מיואשת, "שמשרד הבריאות ייקח אחריות". ברשתות השיווק דרשו מהיצרנים להציג בדיקות בדחיפות ובחברות המתחרות בסלטי שמיר, תגברו את שירות הלקוחות וחוששים מהתרסקות מכירות הסלטים. בינתיים הם מבטיחים: "בחלק מהמפעלים אפשר לאכול מהרצפה"

ערב יום חמישי, ורשתות המזון הומות בצרכנים מבולבלים שהגיעו לערוך קניות לשבת. "זה יהיה מאוד עצוב אם משרד הבריאות והחברות הגדולות לא ייקחו אחריות", אמרה ל-ynet הערב לילי גבאי, לקוחה בסניף רמי לוי בר"ג. "זה נושא שצריך לבדוק לאורך זמן, ואני מאוד מקווה שבעקבות זאת יבינו כולם שלא משתלם לזלזל בצרכן ובבריאותו. אם אפשר לעשות משהו - אז שיעשו".  

 

כתבות נוספות בנושא:

הסלמונלה התגלתה לפני כשבועיים, איש לא דיווח לצרכנים

מנכ"ל טחינת הנסיך: לוקח אחריות מלאה

 

הלקוח יוסף עליהם הוסיף: "המצב על הפנים. אין קורנפלקס, אין חומוס ואין צ'יפס, לא נשאר מה לקנות. לצערנו אנחנו נאלצים לקנות מחברות לא ישראליות וחבל.

 

"איפה זה ייגמר? בסוף נאכל רק תולעים וסלמונלה. זו רשלנות מצד משרד הבריאות, העובדה שאנחנו לא יודעים מה שמים במוצרים, ואין לנו דרך לדעת על זה. אם היו עוד תקציבים וכסף לממן את כל המעקב זה לא היה קורה".  

 

 

מפנים את מוצרי סלטי שמיר מהמדפים בסניף שופרסל בירושלים (צילום: אוהד צויגנברג ) (צילום: אוהד צויגנברג )
מפנים את מוצרי סלטי שמיר מהמדפים בסניף שופרסל בירושלים(צילום: אוהד צויגנברג )

 

"כנראה שהקיבה שלנו כבר התחסנה"

רינה סימן חושבת שהציבור צריך לבדוק בעצמו מה הוא רוכש - אבל לא בטוחה שניתן לעשות את זה. "אני משתדלת לקנות מהחברה הכי מוכרת, אבל ראינו שגם זה לא עוזר. אני לא יודעת איזה מוצרים הצליחו להימכר, ואנחנו פשוט מתפללים שהכל בסדר.

 

"בכל זאת כולם אוכלים וממשיכים לחיות, אז כנראה שהקיבה שלנו כעם, כבר התחסנה. משרד הבריאות צריך לקחת אחריות ולשלוח פקחים ולבדוק את כל המוצרים רנדומלית. עכשיו הם פוחדים ומתחילים לבדוק כי אם לא ישתפו פעולה יסגרו אותם. אני בטוחה שיש עוד חברות שיצוצו בימים הקרובים".

 

אבישי בראל דווקא לא מתרגש מסערת הסלמונלה. "צריך לאכול לא?", אמר ל-ynet, "הרי כל הזמן יש חיידקים ויש זיהום. עושים מזבובים פילים לדעתי. אני קניתי קורנפלקס של נסטלה הערב, רק כיוון שלא היה תלמה על המדף. כל מוצר שתבדקו יכלול זיהום כזה או אחר. זה אף פעם לא נגמר. צריך להמשיך לחיות".

 

חשש מפגיעה נוספת בקטגוריית הסלטים

ברשתות השיווק מורידים מוצרים מהמדפים, גם אם הם לא נגועים (כפי שעשתה רשת ויקטורי), ודורשים בבהילות בדיקות איכות עדכניות מהיצרנים.

 

באחת הרשתות אמרו ל-ynet: "הסיפור הזה יפרק את סלטי שמיר. לא ירצו לעבוד איתם". ברשת קמעונאית אחרת אמרו דווקא שסלטי שמיר לא יפגעו קשה. "אם הם ימשיכו להתנהל נכון, זה יעבור. לא בשקט, לא בלי נזק, אבל יעבור. האשמה לא היתה בהם אבל הם היו צריכים לעשות בדיקות לחומר הגלם כמו ששטראוס עשו. טחינה הנסיך (אצלה נתגלה הזיהום שגרם לריקול סלטי שמיר מ.ק), עלולה להיפגע כי משרד הבריאות משבית להם את המפעל, אבל זו חברה עם מוניטין מצוין, גם היא יכולה לעבור את זה".

 

 

"בודקים אלפי פעמים בחודש, זה נהיה מטורלל"

יצרני הסלטים הארוזים מסתכלים מהצד בדאגה על סיפור הסלמונלה בסלטי שמיר. אחד היצרנים אמר ל-ynet: " הסיפור הנוכחי יפגע בכל הקטגוריה שבמילא התכווצה מאוד, שלא באשמתה. כולנו ניפגע וחבל. בארה"ב חומוס זה מוצר בריאות, ובארץ החליטו שזה מוצר בעייתי. חבל. המפעלים בארץ טובים, ובחלקם אפשר לאכול מהרצפה".

 

יצרן סלטים ארוזים אחר סיפר ל-ynet על בהלה שנוצרה בקרב צרכנים בהקשר לסלטים ארוזים, ועל רשתות שיווק שדורשות מהיצרנים להראות לאלתר בדיקות בטיחות.

 

"מתקשרת אלינו לקוחה ואומרת שעובר בוואטסאפ חשש לסלמונלה", סיפר ל-ynet. "אומרת לה הנציגה, 'סליחה גברת באיזו חברה מדובר. תסתכלי'. הלקוחה אומרת: 'אוי, סליחה, טעיתי'. תגברנו את כל מחלקת שירות הלקוחות כדי לתת תשובות לאנשים, למרות שזה בכלל לא קרה אצלנו.

 

"דיברתי עם הבן שלי בבוקר והוא אמר לי: 'אבא יש לנו טחינה הנסיך בבית. לאכול או לא לאכול?'. כמובן שלאכול כי זה לא נפגע. וגם כי אני כתעשיין פחות בחרדה. אם תעשי בדיקות רוחביות בכל מקום שמוכר אוכל סביר להניח שגם תמצאי משהו".

 

צרכנים מבולבלים. אומרים שהם מעדיפים להכין אוכל בבית, אבל לך תדע אלו חיידקים יש לך בבית.

"במפעל יש כל כך הרבה בדיקות קפדניות. אם אשלח לכל הבדיקות האלה את המשטח עליו מכינים מזון בבתים, בטוח אמצא משהו.

 

"יחד עם זאת, אין ספק שתעשיית המזון עוברת איזשהו שינוי. היום בודקים אלפי בדיקות בחודש. זה נהיה מטורלל לגמרי. חייבים לתת מוצר בטוח. צריך להיות טובים. אנחנו מייצרים מזון, ואין דבר כזה, אפס תקלות. החוכמה זה לקחת אחריות ובאמת לתקן התקלות ולא להוציא מוצרים פוגמים לצרכן".

 

איך הרשתות מגיבות?

"ביקשו מאיתנו בדיקות מעבדה לוודא שאצלנו הכל בסדר. התעשייה, בתי מלון, מסעדות, צרכנים - כולם בפאניקה. זה מפחיד. אם היה קורה לספק שלי גם אני הייתי בודק. כל אחד מפחד. אבל ברוך השם זה לא אצלנו. יחד עם זאת אני לא רוצה לרקוד על הדם".

 

"לוקח אחריות מלאה" - צפו בדברי מנהל מפעל הנסיך:

 

קטגוריה מתכווצת: ירידות של עד 26%

אבל החברות המתחרות בעיקר חוששות מהתכווצות של שוק הסלטים המצוננים הארוזים, קטגוריה שבמילא חטפה כמה מכות השנה.

 

לפי נתוני סטורנקסט, קטגוריית הסלטים הארוזים מגלגלת כ-750 מיליון שקל בשנה. 50% ממנה - חומוס. השאר - סלטים אחרים.

 

מבדיקת המחצית הראשונה של 2016, מינואר עד יוני, המכירות הכמותיות בשוק הסלטים הארוזים (כמה יחידות קנו הצרכנים) - ירדו ב-13.8% בממוצע. זו ירידה דרמטית. גם מבחינה כספית (כמה כסף מגלגלת הקטגוריה) יש ירידה - 11.5% - בכל הקטגוריה. בחומוס חלק הירידה עמוקה יותר - 19.8%.

 

סלטי שמיר, היא השחקן השלישי בגודלו בשוק, ירדה ב-17.6% מבחינה כמותית. נתח השוק הכספי שלה צלל ב-23.4%. בחומוס חלק היא ירדה במכירות ב-25.8%. צפוי שהמשבר הנוכחי רק יאיץ את הצלילה הזאת.

 

גם השחקניות הגדולות ביותר, אסם ושטראוס, שמחזיקות ב-44%-33% נתח שוק כל אחת (אסם מובילה במחצית, שטראסו עקפה לאחרונה בזכות השקת 100% אחלה), ירדו במכירות ב-13%-15% ובחומוס חלק עוד יותר (שטראוס ירדה ב-23%, אסם ב-18.2%). סלטי מיקי כמעט שלא ירדו בנתח השוק הכמותי, ובכספי - עד 5%.

 

לא קונים סלטים בגלל ארגון הבריאות העולמי ותחקיר ערוץ 10

הסיבה לירידות האלה ידועה. את עולם הסלטים הארוזים טלטלו שני מאורעות: עם היוודע דבר האזהרה של ארגון הבריאות העולמי, לפיה בשר מעובד מסרטן כמו סיגריות, ירדו גם מכירות המוצר שנלווה לכריכי פסטרמות ונקניקים בישראל - חומוס תעשייתי. המאורע השני היה תחקיר ששודר בתוכנית "עושות חשבון" בערוץ 10.

 

בין היתר חשפה התכנית ערכים תזונתיים בעייתיים, וכן כי בסלטי שמיר יש אמנם פחות חומר משמר לעומת המתחרות, אבל בשני מוצרים שלה נמצא סטרפטקוקוס צואתי. בשני מוצרים אחרים נמצאו ליסטריה וסורבט. ליסטריה וסורבט נמצאו גם בטחינה וחומוס ללא תוספות של סלטי מיקי, אם כי האחרונים התירו לצוות התוכנית להיכנס למפעל, בניגוד לשאר החברות.

 

התחקיר הזה הביא לשחיקה נוספת בנתחי השוק של החברות שמייצרות סלטים מוכנים. שתיים מהן, אסם ושטראוס מייצרות גם מוצרים אחרים רבים. סלטי מיקי וסלטי שמיר הקטנות יותר - עיקר פרנסתן מסלטים אלה.


פורסם לראשונה 11/08/2016 22:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים