שתף קטע נבחר

האדמה זוכרת: הממצאים תומכים בתיאורי החורבן

ראשי חצים בבליים ויהודאים, מטבעות שהטביעו המורדים היהודים, שכבות אפר המנציחות את הבערה - ואפילו יד קטועה ולידה חנית: תיאורי החורבן של בית המקדש הראשון המפורטים בתנ"ך, וגם אלה של הבית השני המונצחים בספרים החיצוניים, נתמכים על ידי הממצאים הארכיאולוגיים

 

 

אלפיים שנים מתאבל העם היהודי על חורבן בתי המקדש, ומסתמך על מסורת ארוכת שנים של תיעוד חורבן הבית הראשון בתנ"ך, ותיעוד החורבן השני במקורות החיצוניים. אבל בעשרות השנים האחרונות מקבלת המסורפת חיזוק מהשטח: מממצאים ארכיאולוגיים התומכים בסיפור היהודי המכונן.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >> 

 

"מבחינה היסטורית כרונולוגית, אנחנו מדברים על שנת 586 לפני הספירה, שבה חל חורבנה של ירושלים", אומר פרופ' אהרון מאיר, מומחה לתקופת הבית הראשון מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה, באוניברסיטת בר אילן. "ישנן עדויות למצור בירושלים. ברובע היהודי יש מגדל של הביצור הישראלי, שבו אפשר לראות ממש את ראשי החיצים שהבבלים ירו על ממלכת יהודה, ושחיילי ממלכת יהודה ירו בחזרה. יש הבדל בין החץ הבבלי לחץ היהודאי.

 

קראו עוד בערוץ היהדות

  • גילוי נדיר: נחשף בית כנסת מימי בית המקדש השני

     

    "גם בחפירות שבעיר דוד נתגלו שרידים, שכבות שמתוארכות לערב החורבן. ברחבי ממלכת יהודה בסוף תקופת הברזל ערב חורבן ירושלים, יש לנו עדויות ללא מעט אתרים אחרים שיש לנו בהם שכבת חורבן".

     

    הממצאים הארכיאולוגיים תומכים במקרא

    בעוד שחורבן הבית הראשון מתועד בתנ"ך בפירוט, חורבן הבית השני מתרחש לאחר חתימת התנ"ך, ועליו אנחנו יודעים בעיקר מההיסטוריון יוספוס פלביוס. וגם כאן המציאות הכתובה תואמת את הממצאים.

     

    פרופ' בועז זיסו, מומחה לתקופת בית שני, העומד ראש המחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, אומר כי "הממצא הארכיאולוגי תומך, משלים, מרחיב, את מה שאנחנו לומדים מיוספוס".

     

    לדבריו, "בירושלים, כשתחפור באזור הרובע היהודי ותסיר את השכבות המאוחרות יותר, תגיע לחורבן טוטאלי. תגלה בתים שרופים לפעמים על תושביהם, או את שרידי תושביהם. אחד הממצאים המרגשים הוא זרוע קטועה, שבקרבתה נמצאה חנית.

     

    "בתוך מבנה שחרב בשריפה בשנת 70 לספירה, מגלים מטבעות שטבעו המורדים עצמם בירושלים עם כתובות בכתב העברי. באזור הכותל, למרגלות הכותל, התגלה רחוב, ועל גביו התגלו שרדי החורבה של בית המקדש. בגליל יש גם כן עדויות רבות.

     

    "ביודפת ובגמלא נתגלו עדויות למצור, לחורבן, ללוחמה. הממצא כאן הוא חד-משמעי. אם נלך למצודות במדבר, אז מצדה היא דוגמה מפורסמת ביותר, וכנ"ל בהרודיון, שבו יש גם את סיפור מרד בר-כוכבא.

     

    "אז יוספוס מדבר על מיליון ומאה אלף הרוגים כתוצאה מן המרד הגדול. על תוצאות מרד בר-כוכבא אנחנו לומדים ממקור רומי, קסיוס דיו. הוא נותן מספר של 580 אלף יהודים שנהרגים בקרבות בלבד. הוא לא מונה אוכלוסייה אזרחית בסוף מרד בר-כוכבא, אך מספר על 985 כפרים או ישובים, ו-50 מצודות. הארכיאולוגיה מלמדת אותנו שהמספרים הללו שקסיוס דיו מוסר, הם כנראה מהימנים".
  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: צחי דבירה Zachi Dvira
    חותם בן 3,000 שנה, מימי בית המקדש הראשון
    צילום: צחי דבירה Zachi Dvira
    צילום: אורות
    פרופ' בועז זיסו
    צילום: אורות
    צילום: אורות
    פרופ' אהרון מאיר
    צילום: אורות
    מומלצים