שתף קטע נבחר

"לא סקסי, מרחיק צופים, ולא מביא רייטינג"

ציפי קרליק, מייסדת פלטפורמת דוקו חברתיים dostories365, מאמינה שבכל הקשור לאמנות השכנוע וידאו הוא עדיין המוביל, ומנסה לשנות את העולם באמצעות דוקו

בשנת 2000 יום לאחר ההפסד בבחירות לנשיאות ארצות הברית, החליט סגן נשיא ארצות הברית אל גור להילחם למען שמירת כדור הארץ ויצא למסע של הרצאות ברחבי ארצות הברית. הבמאי, דייויס גוגנהיים התלווה למסעותיו והתוצר הסופי סרט תיעודי ״אמת מטרידה״. הסרט הפך לאחד מסרטי התעודה המצליחים ביותר.

 

מעבר להצלחה המסחרית הסרט גם הצליח להעלות לסדר היום הציבורי את אחריות האנושית להרס כדור הארץ.

 

סיפור סרטו התיעודי של אל גור הוא אחד מסיפורי ההשראה מבחינתי לחשיבות הז׳אנר של הסרט התיעודי, שמטרתו לא רק לתעד מציאות, אלא גם להעלות דרך סיפורים אישיים נושאים חברתיים למודעות הציבורית ולחולל שינויי אמיתי.

 

כיוצרת דוקומנטרית, שהנושאים החברתיים בערו בי שמתי לב שעשרות עמותות פועלות במגוון נושאים חברתיים וכמו כן אנשי עסקים רבים תורמים כספים מטרות חברתיות.

 

אך האם זה מספיק? התשובה היא שלא. מה שמבחנתי באמת יכול לחולל שינויי חברתי אמיתי היא העלאת הבעיות החברתיות לסדר היום הציבורי באמצעות סרט דוקומנטרי קצר שמהווה מסע רגשי אל לב הצופה.

 


 

 

כיוצרת דוקומנטרית נתקלתי בקשיים הכרוכים בקבלת מימון לסרטים דוקומנטריים, לצד חוסר רצון של פלטפורמות שידור, ליזום או להקרין דוקו חברתי. עורך בכיר באחד מזכייניות השידור הגדולות הסביר לי שדוקו חברתי, הוא לא סקסי, מרחיק צופים, ולא מביא רייטינג.

 

לאור חוסר ההענות של הגופים הרשמיים החלטתי לבדוק מה קורה בעולם בתחום ומצאתי כי בארצות ובאירופה מגייסים את העולם העסקי למען עשייה קולנוע חברתי.

 

כך לדוגמא אינטל העולמית מאמינה שחינוך הוא זכות יסוד לכל אדם, חינוך בני נוער ברחבי העולם, הסרט: girl risin מראה כיצד מערכות החינוך משפרות את העתיד של אותם ילדים ובני נוער בסרט תועלת - היוזמה הגיעה ל-900,000 נערות ונשים צעירות ב16 מדינות ברחבי העולם מאז הקמתה.

 

איש העסקים ג׳ף סקול, יזם אינטרנט שם לעצמו מטרה חברתית, להפיק סרטי דוקו ועלילתיים שיעלו מודעות לנושאים חברתיים, אחד מהם היה, סרטו של אל גור, בנושא שמירה על כדור הארץ תועלת הסרט העלה בצורה משמעותית את המודעות לנושא של התחממות גלובלית.

 

בשלב הזה, החלטתי ללכת עד הסוף עם הרעיון, לרתום את המגזר העסקי בארץ במסגרת של "אחריות תאגידית", בה חברות מאמצים לעצמם עמותה או נושא חברתי שאותו הם מממנים ומקדמים דרך סרטי דוקו קצרים.

 

מאז הושק המיזם dostories365 הופקו עשרה סרטים במימון של חברות ועמותות.

 

דוגמאות לסרטים שהופקו במיזם ועזרו לעלות מודעות:

 

הסרט 'ריצה למרחקים ארוכים', סיפורו האישי של רמי יולזרי, אשר חווה פוסט טראומה בצבא. הסרט מתאר את חיי היום יום של רמי כנפגע פוסט טראומה, תוך הפיכתו לבעל ולאבא. לפני כחמש שנים, הקים רמי קבוצה:'רצים עם רמי' בשיתוף עמותת נט"ל, דרכה הוא עוזר לנפגעי פוסט טראומה אחרים באמצעות הריצה. הסרט מציג את מערכות היחסים השונות של רמי בחייו והרצון לנצח את הפוסט טראומה, בדרכו הייחודית והשנונה.

 

 

 

 

דוגמא נוספת הסרט 'לוקחים נשימה' שנעשה לאיגוד סיסטיק פיברוזיס, שם לעצמו מטרה להעלות מודעות למחלת הסיסטיק פיברוזיס, מחלה גנטית, כרונית ומקצרת חיים שמצריכה טיפול רב. הסרט מתאר את ההתמודדות של עדי בת השבע וטל בת העשרים ושמונה עם המחלה . עדי חיה חיי ילדה רגילים לצד הטיפול האינטנסיבי במחלה, טל נישאה לפני שנה והביאה לעולם תאומים. שתיהן ממשיכו להיאבק במחלה, עד שימצאו לה תרופה.

 

 

ציפי קרליק במאית ויוצרת הפלטפורמה של dostories365. פרטים נוספים ולינקים לסרטים, תוכלו למצוא כאן  .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים