שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "מותר לאשכנזי להחליף את נוסח הסליחות"

    שאלה:

    לפני ראש השנה ובמהלך עשרת ימי תשובה, נוהגים קהילות ישראל (האשכנזים) לומר סליחות בהשכמה (או בלילה), כדי להתכונן ולהתחנן לקראת ימי הדין. אולם הנוסח של פיוטים רבים הם בשפה מליצית קשה שאיננו מובן לי. רבים מהפיוטים מבכים את המצב הקשה שבו נמצא עם ישראל, תיאור שהתאים לגלות ולא למצב הנוכחי במדינת ישראל.

     

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    שתי הסיבות גורמות לי "לא להתחבר" לאמירת הסליחות, וכך גם לרבים מהמתפללים, האומרים את הסליחות במהירות רבה, כביכול, רק לצאת ידי חובה. האם אין דרך לשנות את הנוסח? שמעתי שיש מקומות שעשו שינויים. האם הדבר אפשרי ומותר? (דב).

     

    תשובה:

    שאלתך נוגעת לדבר עקרוני וחשוב - כוונה בתפילה. אין ספק שעיקר התפילה הוא כוונת הלב, והמתפלל צריך שיהיה "מחובר", למילים ולנושאי התפילה. 

     

    צפו בנוסח המלא של הסליחות

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    רוב התפילות נוסחו על ידי אנשי כנסת הגדולה כבר בימי בית המקדש השני, שהתאימו לכל הדורות, וקשה לנו לפגוע בנוסח ולשנותו. הבעיה שאתה מעלה לגבי אמירת הסליחות אכן גדולה, אולם דווקא לגביה יש מקום לשינוי, בגלל אופיין המיוחד של הסליחות.

     

    עיקרן של הסליחות הוא שלוש-עשרה מידות של רחמים שבפסוק "ה' ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן", וכן הווידוי. במשך הזמן נוספו סליחות שחוברו על ידי פייטנים שונים, ופעמים רבות, המילים אינן מובנות.

     

    בנוסף, כמובא בשאלתך, רבות מהסליחות עוסקות בבקשה לגאולה ממצב קשה ושפל ביותר של עם ישראל, תיאורים שאינם תואמים את מצבנו כיום במדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו. יש לציין שההבדלים בנוסח בין העדות גדולים מאוד, ואינן דומים לנוסחי התפילות שבהם ההבדלים קטנים למדי.

     

    הייתה גלות, ועכשיו קמה המדינה. ומה השתנה?

    מאז שנוסחו התפילה והברכות על ידי אנשי כנסת הגדולה מתחילת ימי הבית השני, היו התפילות מושא וערגה להשבת עם ישראל לארץ, לירושלים, לשלטון עצמאי ולבניין המקדש. תפילות שגם נאמרו בזמן בית המקדש השני, כי באמת לא היה שלטון ישראלי אמיתי במשך הדורות (ואפילו בימי החשמונאים) - בדומה למציאות שאנו עוברים וחווים בעשרות השנים האחרונות.

     

    מציאות של מדינה עצמאית וקיבוץ גלויות מופלא, לא הייתה מאז ימות דוד ושלמה. לכן, גם לא התבקשה באמת שאלת שינוי נוסח התפילה, וממילא לא עמדה השאלה בדיון של ראשונים ואחרונים.

     

    רק עם הקמת המדינה נתבקשה שאלה זו, ונענתה בחיוב על ידי הרבנות הראשית ורבנים נוספים, בהתקנת סדר תפילה ליום העצמאות, תפילה לשלום המדינה, ותפילות ביום שחרור ירושלים.

     

    מותר לשנות את נוסח הסליחות

    לכן, אפשרות השינוי בנוסח הסליחות הוא אפשרי, ולכך הסכימו רבנים רבים. בשנים האחרונות יצא לאור נוסח סליחות חדש (בעריכה משותפת של הרב גיסר, רבה של עפרה, ושלי), המביא בחשבון את הגורמים הנזכרים, ומבוסס על שלושה מרכיבים עיקריים: א. כתובים בלשון מובנת. ב. תואמים את התקופה, ומבטאים בעיקר בקשה לסליחה ותיקון. ג. משלבים פיוטים ספרדיים מוכרים.

     

    שינויים אלה נדרשים בדורנו בגלל הצורך בתפילה מובנת, וכדי שלא נהיה בבחינת "דובר שקרים לפני ה'", לאור חזרתנו לארצנו.

     

    הנוסח שומר על המבנה של הסליחות, ושומר על אחדות עם העולם היהודי. יש בו גם שיתוף של נוסח עדות שונות, דבר המאפשר לנוסח המוצע להיאמר על ידי קהילות רבות, אשכנזים וספרדים, ביחד.

     

    הנוסח גם קיבל את אישור וברכת מועצת רבני "צהר", וכיום יש קהילות רבות האומרות את הסליחות בנוסח זה, ובכל שנה מתווספות קהילות נוספות. אני מניח שנוסח זה יוכל לענות על שאלתך, ולתת מענה למצוקתך באמירת הסליחות. כל טוב ושנה טובה (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

     

  1. לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.
  2.  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""מותר לאשכנזי להחליף את נוסח הסליחות""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ותן חלקנו
    מומלצים