שתף קטע נבחר

ערב רב: השנה שהרבנים יעדיפו לשכוח

רב ראשי לשעבר שנאשם בעברות פליליות; מנהיג רוחני שנחשד בתקפות מיניות – ומנהיג רבני שניסה לשחד קצין בכיר במשטרה: שנת תשע"ו לא עשתה חסר עם הממסד הרבני, וזה עוד לפני שהזכרנו את הרבנים שהסתבכו בהתבטאויות בעייתיות. הרב דוד סתיו והרב שלמה ריסקין - שניים מבכירי הרבנים - מסכמים את השנה החולפת, ומנסים לגשר על הפערים

 

 

הרב הראשי לשעבר נאשם בעברות במישור פלילי, דתי ומוסרי ; מנהיג רוחני בצפון כפה עצמו על נשים שפנו לעצתו ; אחד מראשי חסידות ברסלב נחשד בתקפות מיניות – ומנהיג רבני אחר נכלא לאחר שניסה לשחד קצין בכיר במשטרה : נראה שעולם הרבנות חווה השנה שיאים שליליים חדשים, שפגעו לא מעט בתדמיתו.

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

אם בעבר היינו יכולים לפטור את עצמנו ולומר שמדובר בסך הכל בכמה שרלטנים, לכנות אותם "מקובלים בעיני עצמם", או סתם "רבל'ך חסרי השפעה" – הרי שאי אפשר לעצום עוד עיניים. שנת התשע"ו הנפרדת מאיתנו תיזכר, בין היתר, בזכות לא מעט רבנים שסרחו – ואחרים שזרעו מחלוקות בחברה הישראלית.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

מה קרה לרבנים? ומה קרה לחברה? וגם איך הגענו למצב שבו צריך להתכנס לחשבון נפש וסיכום שנה בפרשיות רבניות מביכות? שניים מבכירי הרבנים - הרב דוד סתיו והרב שלמה ריסקין - מנסים להתמודד עם השאלות הקשות.

 

"הקשר שלנו אל התורה והמסורת היהודית חורג הרבה מעבר לכישלון של אדם פרטי כזה או אחר, ונדמה לי שכולנו צריכים להפנים מה שלמדנו בספר התורה, שגם אנשים גדולים יכולים להיכשל..." אומר הרב סתיו, ראש ארגון רבני "צהר" ויו"ר עמית של מוסדות "אור תורה סטון". "התורה מספרת לנו שגם משה יכול לחטוא, למרות שמדובר בגדול שבגדולים. אולי חטאו זעיר ביחס לחטאים של אנשים אחרים, אבל אנחנו בני אדם וכולנו יכולים לחטוא".

 

"לאחרונה מספרם של רבנים שחוטאים בפומבי בדברים מאוד מכוערים, עולה על דברים שאני זוכר משנים עברו". הרב אליעזר ברלנד (צילום: עמית שאבי ) (צילום: עמית שאבי )
"לאחרונה מספרם של רבנים שחוטאים בפומבי בדברים מאוד מכוערים, עולה על דברים שאני זוכר משנים עברו". הרב אליעזר ברלנד(צילום: עמית שאבי )

 

הרב ריסקין, רבה של אפרת וראש מוסדות "אור תורה סטון", קובע כי "לאחרונה מספרם של רבנים שחוטאים בפומבי בדברים מאוד מכוערים, עולה על דברים שאני זוכר משנים עברו". את הסיבה בכך הוא תולה בעובדה "שאין הבחנה בין הרבנות והפוליטיקה", כדבריו. "רבנים מאוד מעורבים בפוליטיקה, ואני חושב שזה מאוד לא טוב - לא לפוליטיקה ולא לרבנות".

 

האם כרב ומנהיג ציבור בעצמך, אתה חושב שרבנים צריכים לבטא את האמת שלהם, את "דעת תורה" כפי שהם מבינים אותה - או שמא עליהם ללכת לפי הקווים המנחים של הפוליטיקלי-קורקט?

 

"הנביא בישראל - והרב, במידת מה, צריך גם כן לשמש כנביא - לא צריך להיות פוליטיקלי-קורקט, הרב צריך להיות באתיקה-קורקט. הרב צריך להיות במוסר-קורקט. זה מה שחשוב. והוא צריך לומר מה שצריך להיאמר מבלי לחשוב על מה שמסביב, וזה החלק הבעייתי כאשר הפוליטיקה נכנסת לרבנות".

 

לא שתקו: מ"נאום הסוטים" ועד פרשת "אשת יפת תואר"

אחת השערוריות הבולטות האחרונות סביב אתיקה וקורקטיות, נסבה סביב "נאום הסוטים" שנשא הרב יגאל לוינשטיין, ר"מ במכינה הקדם-צבאית בעלי. קדמה לו במרחק של ימים ספורים, שערוריית התבטאותו של הרבצ"ר הבא, הרב אייל קרים, בפרשת "אשת יפת תואר" – אונס אישה לא יהודייה בשעת מלחמה. הרב דוד סתיו מאמין שלא כל מה שחושבים צריך להיאמר במלוא החריפות.

 

"כשאומרים שרב לא צריך להיות פוליטיקלי-קורקט, זה עדיין לא אומר שעכשיו צריך להגיד לכל אדם שנוסע בשבת: אתה חייב סקילה, למרות שזה מה שכתוב בתורה". הרב לוינשטיין ועצומת התמיכה ()
"כשאומרים שרב לא צריך להיות פוליטיקלי-קורקט, זה עדיין לא אומר שעכשיו צריך להגיד לכל אדם שנוסע בשבת: אתה חייב סקילה, למרות שזה מה שכתוב בתורה". הרב לוינשטיין ועצומת התמיכה

 

"באופן טבעי יש פערים בין מה שנכתב, לבין מה שקורה במציאות לעיתים. וכשאומרים שרב לא צריך להיות פוליטיקלי-קורקט, זה עדיין לא אומר שעכשיו צריך להגיד לכל אדם שנוסע בשבת: אתה חייב סקילה, למרות שזה מה שכתוב בתורה. רב צריך לומר את הדברים בשפה שהיא נשמעת, ויותר מכך, גם להכיר בפער בין חברה שהיא כל כולה שומרת תורה ומצוות, לחברה דמוקרטית חילונית ברובה, שהדינים האלה לא קיימים עבורה, וממילא גם אי אפשר לומר אותם".

 

"נאום הסוטים", שלאחריו נחשף כי המועמד המוביל לתפקיד רב המשטרה, אסר להשכיר דירות ביישובו לזוגות חד-מיניים, וההתבטאויות סביב "מצעד הגאווה" – הוביל מאות רבנים לחתום על עצומה התומכת בחופש הביטוי שלהם בנושאים הלכתיים.

 

הרב סתיו סבור שמתבקש מצד רב שלא להתנשא ולא להעליב, "להבין את מהצוקה של האדם שאיתו אתה מדבר, וממילא להתייחס אליו בהתאם לדברים האלה", כדבריו. "אני חושב שהביקורת הגדולה על רבנים שהתבטאו בנושא, היא לא על כך שהם אמרו מה שהתורה חושבת, והרי אף אחד לא מצפה מרב שיגיד שמשכב זכר מותר. מה שמצפים מרב זה קודם כל שהוא יבין את המצוקה שלפניו, ואז יבטא את האמונה הדתית שלו, בלי להתפשר".

 

הרב ריסקין מבהיר כי גם רב אורתודוכסי, יכול וצריך להכיל את ההומואים בלי תירוצים הלכתיים: "מוכרחים להבין שאנחנו לא אומרים 'יקוב הדין את ההר', אלא להיפך: 'ה' אל רחום וחנון'". הוא מביא כדוגמה קטע מהמשנה הדן במכירת אדמה שחונה שאינה מניבה פרי. "ברוח זו", הוא מסביר, "אומרים ההומואים הדתיים לקב"ה: כך יצרת אותי. אני לא יכול לקבל סיפוק מיני בצורה אחרת, מה אתה רוצה ממני? ולפי רבי שמעון בר יוחאי שהוא בעל המאמר הזה במשנה, ברור שהאדם הזה לא יקבל שום עונש".

 

עבירות מוסר: מ"הרב מהצפון" ועד "שובו בנים"

על הרבנים שהסתבכו בפרשיות מיניות דוגמת פרשת "הרב מהצפון", עזרא שיינברג, ומנהיג "שובו בנים" אליעזר ברלנד, אומר הרב סתיו כי "החברה הישראלית הרבה יותר בוגרת ממה שאנחנו מעריכים אותה. היא דבקה ביהדות, ואנחנו נראה את זה בפארקים בראש השנה ונראה את זה ביום כיפור. החברה הישראלית מאמינה בערכים הרבה מעבר לכישלון של רב כזה או אחר. אז רבנים יכולים להיכשל, אנשים גדולים יכולים להיכשל, אבל הערכים לעולם מתקיימים".

 

השנה האחרונה התאפיינה בתחושה הולכת וגוברת מצד חובשי כיפה - כולל מהזרם הממלכתי – של הדרה ופגיעה בעקבות פרשות כמו "פקודת הזקנים" המחמירה, והחדרת תכנים חינוכיים ליברליים, לטעמם, לקורסים הפיקודיים, על חשבון "התודעה היהודית" המסורתית.

 

לרב ריסקין ברור כי אין אג'נדה לפגוע בחייל הדתי, ויותר מכך – את הביקורת הוא מפנה כלפי מי שמעדיפים להדיר נשים בתירוצים הלכתיים. "שישימו אטמים באזניים אם שירת נשים מפריעה להם", הוא אומר. "אנחנו הקמנו את ישיבת ההסדר הראשונה לנשים במדרשת לינדבנאום, תוכנית הדס. יש נשים דתיות שלומדות תורה ומשרתות בצה"ל. עד היום קיבלנו שיתוף פעולה מלא עם הצבא, ואני לא מרגיש שום שינוי לאחרונה, ואני תמיד עם יד על הדופק".

 

פרשיות הגיור וההתנתקות מהזרמים הליברליים

לפני כשנה היה הרב ריסקין בין מקימי רשת בתי הדין "גיור כהלכה", ששמה לה למטרה לסייע בגיורם של עולי ברית המועצות הלא-יהודים, שלא במסגרת הגיור הממלכתי. המהלך התפרש כמרד מוצהר נגד הרבנות הראשית, והתגובה לא איחרה לבוא בדמות ניסיונות פגיעה בהמשך כהונתו של הרב – כרב היישוב אפרת. בחודשים האחרונים שוב עלתה הסוגייה לדיון ציבורי, לאחר שברבנות סירוב להכיר בגיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין האמריקני – מבכירי רבני האורתודוכסיה הפתוחה, ומי שגייר את איוונקה טראמפ, הבת-של.

 

"אין דעה אחת. גם באורתודוקסיה יש כמה וכמה דעות. תמיד בהיסטוריה שלנו היו 'בית הלל' ו'בית שמאי', במיוחד בנוגע לגיורים". על הרב לוקשטיין (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"אין דעה אחת. גם באורתודוקסיה יש כמה וכמה דעות. תמיד בהיסטוריה שלנו היו 'בית הלל' ו'בית שמאי', במיוחד בנוגע לגיורים". על הרב לוקשטיין(צילום: רויטרס)

 

"אני עומד איתן נגד הרבנות הראשית", אומר הרב ריסקין. "הם עושים טעות חמורה גדולה. ראשית, צריכים להבין שכאשר מדברים על דעת תורה, אין דעה אחת. גם באורתודוקסיה יש כמה וכמה דעות. תמיד בהיסטוריה שלנו היו 'בית הלל' ו'בית שמאי', במיוחד בנוגע לגיורים".

 

הוא אומר כי כמובד שמתיימר לדבר לכלל ישראל, לא רק למגזר החרדי – היה על הרבנות הראשית להכיר בגיוריהם של רבנים אורתודוכסים. "כך היה בכל ההיסטוריה של עם ישראל, וכמו שנאמר בגמרא: 'אלו ואלו דברי אלוקים חיים'".

 

האם לדעתך יש להכיר גם בזרמים שנמצאים שמאלה מכם, כמו הקונסרבטיבים והרפורמים?

 

"לדאבוני, הרבנים הראשיים לא מבינים מהם הזרמים האלה, ומה הם עושים. הם לא האויבים של האורתודוכסיה. על פי רוב אני לא מסכים איתם, הם לא אורתודוכסים, אבל בו בזמן אני רואה אותם. תמיד ראיתי בהם שותפים, מפני שגם הם רוצים לקרב את היהודים ליהדות. בזה אנחנו שותפים, ויש הרבה עבודה שנוכל לעשות ביחד. צריך לקרב אותם, לאהוב אותם, לחבק אותם, ואני מצאתי שלמדתי מהם רבות, כולל ביחס למגזר החילוני".

 

הרב סתיו והרב ריסקין מובילים את יוזמת "עושים חג", שיוצאת השנה לדרך בשיתוף תוכנית "או"ת יחד" של "רשת אור תורה סטון" ו"ארגון רבני צהר". הרעיון הוא להנגיש לציבור הרחב את חגי ומועדי ישראל, ולחבר בין קהלים שונים במדינה. במסגרת היוזמה, ייערכו תקיעת שופר בהשתתפות עשרות -אלפי אנשים במאות פארקים, כיכרות ומרכזי ערים בכל רחבי הארץ, כחלק מפעילות חווייתית-ישראלית לכלל הציבור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
"כולם יכולים לחטוא". הרב יאשיהו פינטו
צילום: עמית שאבי
מומלצים