שתף קטע נבחר

הטעיה חמורה: מזגנים בזבזניים נמכרו כחסכוניים

דו"ח מבקר המדינה חושף כי מכון התקנים ומשרדי האנרגיה והכלכלה התירו מכירת מזגנים בזבזני חשמל ששווקו כחסכוניים, בין היתר של היבואנים הגדולים, חלקם אסורים לשיווק לפי התקן. יבואנים הצהירו הצהרות כוזבות לגבי 12 מתוך 14 דגמים, ב-3 מקרים יבואן הצהיר על דירוג A, שבפועל היה G. "הטעיה שנמשכת למעלה מעשור"

מבדיקת מבקר המדינה עולה כי נמכרו לציבור מזגנים בדירוגים אנרגטיים מטעים. מזגנים בזבזניים סומנו כחוסכי חשמל, וכך יבואנים, מכון התקנים, משרד הכלכלה ומשרד האנרגיה נתנו יד להטעיית הציבור. "הממצאים חמורים ביותר", כותב המבקר בדו"ח. "התקן מאפשר ליבואנים לנקוט שיטת מצליח".

 

לקריאת הפרק המלא על מכון התקנים - היכנסו לדו"ח המלא

 

לדעת המבקר, "הממצאים מעידים על הטעיה חמורה של הצרכנים, שנמשכת למעלה מעשר שנים. במשך שנים ארוכות קנה הציבור מזגנים אשר שיער כי הם יעילים אנרגטית, ונמצא כי תוצאות בדיקתם ואופן פעולתם יכולים להיות שונים מהותית מהסימון על גבם".

 

המבקר קובע כי "מוטלת אחריות על משרד האנרגיה, למנוע מכירת מזגנים בארץ, שעל פי תוצאות בדיקת המעבדה בפועל נמצא שמקדם היעילות האנרגטית שלהם נמוך יותר מהרף התחתון כפי שקבע בתקנות. על מכון התקנים להפיץ לציבור מידע בדבר קיום פערים בין הצהרת היבואנים של המזגנים לבין תוצאות בדיקות המעבדה שהתקבלו. כמו כן, על המכון ומשרד האנרגיה לבדוק אם קיימים פערים במוצרים נוספים, כגון מקררים ודודי חשמל, ואם יש כאלה אז לפרסם את קיומם לציבור".

 

מדובר במזגנים של יבואני המזגנים הגדולים בארץ, ביניהם תדיראן, אלקטרה וטורנדו. גורם באחד מגופי הפיקוח אמר ל-ynet: "זה לא יבואן זה או אחר. זה כולם. היה מותר להם. זה לפי התקן".

  

גורם אחר אמר: "רוב המזגנים שבבתי הצרכנים, בזבזניים והדירוג האנרגטי שלהם מטעה ולא נכון, למעט המזגנים היקרים ביותר של יבואנים קטנים. התריעו על זה כבר לפני שנה וחצי. מכון התקנים לא אשם אך לא מנע את זה. זה לא מפתיע. היבואנים הגדולים יושבים במוסדות המכון. המנכ"ל לשעבר עמד בראש תדיראן. גם במשרד האנרגיה לא עשו כלום.

 

"זה לא אומר שהמזגנים מסוכנים או לא טובים. הם בטוחים וטובים. רק מבזבזים הרבה יותר חשמל ממה שחושבים. המדינה סיסבדה לפני כמה שנים החלפת מזגנים בזבזניים בחסכוניים לצרכנים. האיצה בהם להחליף. זה היה עורבא פרח. הצרכנים החליפו את המזגנים במזגנים בזבזניים באותה מידה. חשבון החשמל לא השתנה וזו ההטעיה החמורה עליה מדבר מבקר המדינה"

 

מקרים שונים של מזגנים שסומנו באופן מטעה, מתחת לאף של מכון התקנים

מדובר במזגנים שבמעבדות מכון התקנים נמצא שמקדמי היעילות האנרגטית שלהם היו נמוכים מהסף של 3.5, ועל כן הם אסורים בייבוא לישראל בהתאם לתקנות יעילות אנרגטית. למרות זאת, הותרה כניסת דגמים אלו לארץ, לאתר התרת סטיית תקן בשיעור של עד 8%, והדירוגים האנרגטיים שקיבלו היו בין C לבין E למרות שהדבר לא עומד בכפיפה אחת עם התקן הרלוונטי (994).

 

דירוג אנרגטי של מזגנים בישראל ()
דירוג אנרגטי של מזגנים בישראל

 

 (מקור: משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים) (מקור: משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים)
(מקור: משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים)
 

בנוסף, המבקר בדק ריכוז בדיקות מעבדה שהוגשו לוועדה המקצועית למערכות אנרגיה בתו תקן, בחודשים ינואר ופברואר 2016. מהבדיקה עולה כי אושרו לשיווק בישראל ארבעה דגמי מזגנים מפוצלים שהיעילות האנרגטית שלהם לפי תוצאות בדיקות המעבדה נעה בין 3.34 ל-3.48, ולפיכך היו אסורים בייבוא לישראל.

 

למרות זאת, הצהרת היבואנים לגבי יעילותם האנרגטית נעה בין 3.63 ל-3.78, כלומר דירוג אנרגטי D עד A, ולכן הם הוכנסו לארץ והותרו למכירה לצרכנים בדירוגים אלו ובכך הוטעה הציבור.

 

עוד נמצא בבדיקה, כי ל-12 מתוך 14 דגמי מזגנים שהוגשו לוועדה המקצועית בחודשים ינואר ופברואר 2016 - צורפה הצהרת יבואן לגבי היעילות האנרגטית שהיתה גבוהה בהרבה מתוצאת בדיקת המעבדה. בשלושה מקרים אף הצהיר היבואן שיש לסמן את דגם המזגן בסימול אנרגטי A במקום ב-G.

 

היבואן יכול לשנות את הצהרתו על דירוג אנרגטי גבוה מדי

"לדעת משרד מבקר המדינה הממצאים בדבר הפערים האנרגטיים בין הצהרת היבואן לבין תוצאות הבדיקה הם חמורים ביותר", נכתב בדו"ח. "התקן מאפשר ליבואנים לנקוט 'שיטת מצליח': להצהיר על דירוג אנרגטי גבוה ולשנות את הצהרתם, אם בתוצאת הבדיקה נמצא פער של יותר מ-8% כלפי מטה. היבואן אף אינו נדרש לבצע בדיקה חוזרת למזגן בהתאם להצהרתו המתוקנת".

 

המכון מסר תגובה למשרד מבקר המדינה לפיה הכין מהדורה חדשה של התקן בה היחס בין תוצאות הבדיקה לבין הצהרת היצרן חייב להיות גדול מ-0.92; וכי דרישות התקן מאומצות מתקן אירופי כפי שהמכון נדרש על פי דין. עוד מסר המכון כי כניסתה לתוקף של מהדורה זו כתקן רשמי מותנית באישור משרד הכלכלה.

 

בישיבת מינהלת תו תקן, שנערכה במאי 2016 ושעסקה בדו"ח מבקר המדינה, הציג הממונה על התקינה כי בשוודיה ובנורווגיה מערך הדירוג האנרגטי מאפשר אי-דיוק של דירוג אנרגטי אחד בלבד. כלומר מזגן שדירוגו B יוכל להיות מסומן A.

 

משרד הכלכלה מסר בתגובה כי אכיפת התקנות בנושא יעילות אנרגטית היא בסמכות משרד האנרגיה. כדי למנוע את הטעיית הציבור בעניין נצילות אנרגטית של מזגנים, ובשל אי-התאמת התקנים לשיטות הבדיקה, חישובי הנצילות והפערים שנמצאו, פנתה ועדת ההיתרים למינהלת תו תקן בבקשה להוצאת נושא הנצילות מתחום הבדיקות הדרושות לצורך קבלת אישור לסימון המזגנים בתו תקן.

 

משרד האנרגיה מסר למבקר כי דרישות התקן נקבעות בוועדות התקינה למיניהן ומאושרות על ידי הממונה על התקינה (היושב במשרד הכלכלה). התקן קבע כי יש להביא בחשבון סיבולת (סטייה) מסוימת מתוצאות הבדיקה. הסיבולת נובעת מריבוי חלקים בתוך המזגן, כך שסטייה בכל אחד מהם יכולה להביא לשינוי של תוצאות המדידה בהמשך. עוד מסר משרד האנרגיה: "משרדנו ניסה בעבר, מספר פעמים, לקבוע סיבולת נמוכה יותר, או אף לבטלה, אך הניסיון לעשות זאת בוועדות התקינה לא צלח".

 

טענה: יש פער בין התקנות לתקן, אך המכון מסרב לשינוי בתקן

המבקר כותב בתגובה בדו"ח כי: "הנתונים הללו מלמדים על כשל מהותי בתהליך הדירוג ועל חוסר הלימה בין תקנות היעילות האנרגטית לבין הקריטריונים שנקבעו בשיטת הבדיקה על פי התקן. הפערים הקטנים בין דרגות היעילות האנרגטית המעוגנים בתקנות אינם יכולים לשכון בכפיפה אחת עם התקן שלפיו פועלות מעבדות המכון ועם הדיווח לגבי היעילות האנרגטית שאותו הן מוסרות ואף לא עם התיקון שמציע המכון במסגרת המהדורה החדשה. כמו כן, הצהרות יצרנים ויבואנים קובעות הלכה למעשה את הדירוג האנרגטי שיקבל מזגן. כל זאת בהתאם לדין.

 

הממונה לשימור אנרגיה מסר לנציגי משרד מבקר המדינה כי כל ניסיונותיו להביא לשינוי בתקן 994 או בדיווח שהוא מקבל ממכון התקנים עלו בתוהו, בשל סירוב המכון לכל שינוי מוצע.

 

אין מעבדות פרטיות

בנוסף קובע המבקר, כי בדיקות היעילות האנרגטית של מזגנים בישראל נעשות במעבדות מכון התקנים בלבד, וכי משרד האנרגיה מקבל מן המכון את הצהרות היצרנים. הממונה לשימור אנרגיה מסר לנציגי משרד מבקר המדינה, כי אינו יודע על קיומן של מעבדות מאושרות פרטיות בתחום היעילות האנרגטית בישראל.

 

המבקר קבע כי משרד האנרגיה לא מעודד מצב שבו מעבדות פרטיות יכולות להתחרות במעבדות המכון, שכן האחרונות אינן צריכות לכסות במחיר הבדיקה חלק מהעלויות הקבועות. כל זאת למרות שהסמכת מעבדות נוספות על אלה של מכון התקנים החלה בשנת 1998.

 

בנוסף המבקר קבע כי במכון התקנים יש אי סדרים וכן כי הדרישה לצמצם את בדיקות המעבדה ולהוזיל את עלויות קבלת תו תקן ליבואנים ב-20% לא מולאה במלואה.

 

יחד עם זאת, אין ערובה שמעבדות פרטיות היו מדרגות את המזגנים כראוי וכן אין לדעת אם החיסכון שהיו חוסכים היבואנים בבדיקות (אם היה כזה), היה מתגלגל לצרכנים.

 

תגובות: מגלגלים אחריות

משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים מסר בתגובה: "בדיקות הדירוג האנרגטי למזגנים מתבצעות על פי התקן הישראלי הנקבע במכון התקנים. התקן  לצערנו מאפשר פער בין תוצאת הבדיקה בפועל לבין הדירוג האנרגטי שניתן למזגן. המשרד פעל רבות על מנת לשנות את אופן הדיווח על הדירוג האנרגטי אך עקב התנגדות גורמים שונים בוועדות התקינה, עדיין לא הצלחנו לעשות כן. המשרד ימשיך לפעול לטובת הציבור הישראלי ולקדם שימוש במכשירים יעילים וחסכוניים".

 

ממכון התקנים נמסר בתגובה: "המכון קיבל את הערות המבקר וההנהלה הנוכחית מובילה שינויים משמעותיים. רוב הליקויים תוקנו והשאר בתהליכי טיפול מתקדמים. בנושא המזגנים - קביעת דרך סימונה של הנצילות האנרגטית נמצא בתחום אחריותו של משרד התשתיות והאנרגיה. המכון מבצע את בדיקות ההתאמה לתקן בלבד". 


פורסם לראשונה 01/11/2016 15:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מקור: משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים
מקור: משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים
מומלצים