שתף קטע נבחר

נתוני המיצ"ב נחשפים: שיפור משמעותי בציונים

ציוני תלמידי כיתות ה' באנגלית, במתמטיקה ובערבית עלו בשנה האחרונה, שיפור גם בציוני תלמידי כיתות ח'. לראשונה: תלמידי הממלכתי-דתי עקפו בציוניהם את תלמידי בתי הספר הממלכתיים. הפערים בין יהודים לערבים צומצמו - אך הם עדיין גדולים

 

 

משרד החינוך מפרסם היום (ג') את נתוני המיצ"ב לשנת תשע"ו. מהנתונים עולה כי אצל תלמידי כיתות ה' חלה עלייה בממוצע תוצאות המבחנים באנגלית (מ-524 ל-542), במתמטיקה (מ-545 ל-554) ובערבית (מ-560 ל-573). בעברית הממוצע נותר 537 נקודות. אצל תלמידי כיתות ח' חל שיפור בעברית (עלייה של 18 נקודות מ-540 ל-558), ערבית (מ-518 ל-539) ומדע וטכנולוגיה (מ-552 ל-564). במתמטיקה ובאנגלית הממוצע נותר כמעט זהה.

 

לקריאת הדו"ח המלא - לחצו כאן 

מיצ"ב 2015: מפת החינוך עם נתוני כל בתי הספר

 

גם בקרב התלמידים היהודים וגם בקרב המגזר הערבי חל שיפור משמעותי בתוצאות, אבל הפערים עדיין נותרו גדולים. כך, למשל, הממוצע באנגלית בקרב תלמידי כיתות ח' היהודים עומד על 496 נקודות, לעומת 455 אצל הערבים.

 

"הדרך עוד ארוכה, אך עשינו צעד ראשון". שר החינוך בנט, הבוקר (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
"הדרך עוד ארוכה, אך עשינו צעד ראשון". שר החינוך בנט, הבוקר(צילום: יריב כץ)

במקביל, חלה עלייה בהישגיהם של תלמידים שמגיעים מרקע חברתי-כלכלי נמוך, אולם עדיין קיימים פערים בינם לבין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה. כך למשל, הממוצע בעברית בקרב תלמידי כיתות ה' במעמד הגבוה נותר ללא שינוי (533 נקודות), עלה בנקודה בקרב תלמידים ממעמד בינוני (528) וב-4 נקודות אצל תלמידים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך (504).

 

השנה, לראשונה, עקפו תלמידי בתי הספר מהחינוך הממלכתי-דתי בציוניהם את תלמידי בתי הספר הממלכתיים. במתמטיקה בכיתות ה' עלה הממוצע של תלמידי הממלכתי-דתי ב-12 נקודות ל-567, לעומת ממוצע של 565 בקרב תלמידי כיתות ה' בבתי הספר הממלכתיים (עלייה של 4 נקודות). בעברית קפץ הממוצע של תלמידי כיתות ה' מהחינוך הממלכתי-דתי ב-6 נקודות ל-540, ואילו זה של תלמידי הממלכתי ירד ב-2 נקודות ל-536.

 


יותר תלמידים צורכים אלכוהול, עלייה באלימות במגזר הערבי

נתון בולט נוסף מעיד על ירידה בדיווח תלמידים בכל שכבות הגיל, הן בקרב יהודים והן בקרב ערבים, על תלמידים אחרים שמציקים להם או פוגעים בהם. יחד עם זאת, נרשמה עלייה של 4% בשיעורי הדיווח על היעדר תחושת מוגנות בקרב תלמידים בחטיבות עליונות דוברות ערבית, בין השנים תש"ע-תשע"ו. כמו כן, חלה עלייה של 5% בשיעורי הדיווח על מעורבות באירועי אלימות, אלימות מילולית (6%), פגיעה של מורים בתלמידים (7%), גניבות (11%) וּונדליזם (6%) בקרב אותה קבוצה.

 

כמו כן, כ-26% מהתלמידים בכיתות י'-י"א דיווחו על שימוש בשפה פוגענית במי שמחזיק בדעה פוליטית שונה. באותה קבוצת גיל, 22% מהתלמידים דיווחו על שימוש בשפה פוגענית כלפי בני לאום אחר.

 

באשר לשתיית אלכוהול בקרב תלמידים בכל בתי הספר (כיתות י'-י"א), נרשמה עלייה של 2% (33% לעומת 31% בתשע"ה). בבתי ספר דוברי ערבית נרשמה עלייה של 5% ל-21% בשתיית אלכוהול.

 

"החזון שלי הוא שלכל תלמיד במדינת ישראל תהיה הזדמנות שווה, בין שהוא נולד ברמת השרון, באופקים, ברהט או בבני ברק", מסר שר החינוך נפתלי בנט. "הדרך עוד ארוכה, אך עשינו צעד ראשון. נתוני המיצ"ב לשנת תשע"ו מעידים על צמצום פערים מובהק. העלייה המשמעותית בהישגים של תלמידים מרקע חלש מראה שכך מצמצמים פערים - מחזקים את החלשים מבלי להחליש את החזקים".

 

תלמידי כיתות ה' ו-ח' נבחנים בבחינת המיצ"ב באנגלית, בשפה ובמתמטיקה. תלמידי כיתות ח' נבחנים גם במדע וטכנולוגיה.

 

המיצ"ב מתקיים מדי שנה, אך לפי החלטת שר החינוך לשעבר שי פירון בתי הספר נבחנים בסבב אחת לשלוש שנים, במקום שנתיים - כדי להקטין את הלחץ שמעוררת הבחינה בקרב התלמידים והמורים.

 

לצד תמונה רב-שנתית על הישגי התלמידים, נתוני המיצ"ב כוללים גם השוואות בין מגזרים, גם ביחס לאוכלוסיות מרקע חברתי חזק וחלש. פרט לאלה כולל המיצ"ב היבטים של "אקלים בית ספרי", שכולל בין היתר את היחס של המורים לתלמידים, תחושת הביטחון בבית הספר ועוד.

 

במשך שנים לא פורסמו תוצאות המיצ"ב בגלל סירוב משרד החינוך, שחשש מהשלכות חברתיות ומקצועיות הרסניות, בעיקר בשל היכולת להשוות בין הישגיהם של בתי הספר השונים וכן בין רשויות חזקות לחלשות. עתירת התנועה לחופש המידע לבג"ץ הביאה להפיכת ההחלטה, והחל מ-2012 מחויב המשרד לפרסם את הנתונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי סגל
נתוני המיצ"ב פורסמו
צילום: אלי סגל
מומלצים