שתף קטע נבחר

עוד שנה של כדורגל - FIFA17 במבחן

כיצד הצליחה FIFA, שהייתה עד לפני עשור סדרת משחקים בינונית ונלחמה עם היריב הנצחי "Pro Evolution" על כל גיימר אפשרי, להפוך לאחד המשחקים המוצלחים והנמכרים ביותר כיום. סקירה

בשנים האחרונות נוצר קונצנזוס סביב FIFA, הוא תמיד היה משחק מיינסטרים, הגלגל"צ של עולם הגיימינג. זה קורה כי קהל היעד שלו רחב ומגוון: יכולים לשחק בו ילדים בני 6 ומבוגרים בני 60, חובבי כדורגל שהם לא גיימרים מקצועיים או כאלו שלא משחקים שום משחק אחר חוץ ממנו, ההבדל היום הוא דריסת הרגל שלו אל מול המתחרה "Pro Evolution", שעושה רושם שלא מצליח להשתדרג ומדשדש מאחור. לצורך השוואה - בשנת 2007/8 נמכרו 9.47 מיליון עותקים של FIFA08 בכל העולם (כארבעה מיליון מתוכם באירופה) ו-8.5 מיליון עותקים של Pro Evolution 08 (מעט פחות מארבעה מיליון באירופה), כך שהחלוקה הייתה יחסית שווה עם נטייה קלה ל FIFA, שהייתה ותיקה יותר מהפרו שהגיח רק כמה שנים קודם.

 

והיום? מתחילת אוקטובר ועד היום (חודשיים בלבד), FIFA17 נמכר בכמות של 9.53 מיליון עותקים! מתוכם 4.85 מיליון היו בשבוע הראשון שיצא, והצפי עד סוף השנה הבאה הוא ל 16-17 מיליון. Pro Evolution לעומת זאת מכרה רק 500 אלף עותקים ואם תמשיך כך, גם תיעלם עם השנים.

 

 

אז מה השתנה ה-FIFA הזה מכל הגרסאות הקודמות? לא הרבה, אבל גם לא מעט. השינוי המרכזי הוא בגרפיקה. השנה EA Sports היוצרים של FIFA, החליטו לפתח את המשחק בעזרת פרוסבייט (frostbite) שהוא מנוע גרפי שפיתחו היוצרים של סדרת המשחקים "באטלפילד". המנוע הגרפי החדש בעל קצב עבודה וזמן הרצה גבוה והוא מאפשר מכלול פרמטרים משולבים של אודיו, אנימציה, קטעי וידאו ריאליסטים, אינטליגנציה מלאכותית, חוקים פיזיקאים מדויקים, רינדור ואפקטים ויזואלים. לצורך השוואה, המשחק נבדק גם על קונסולה מהדור הישן ( XBOX360) שלא נתמך במנוע פרוסבייט במשחק הנוכחי וההבדלים ברורים.

 

FIFA17 (צילום: EA Sports) (צילום: EA Sports)
FIFA17(צילום: EA Sports)

 

לדוגמה - אם בעבר מסרת לעצמך כדור ארוך, רק לפי המיקום בו הוא נפל, יכולת לדעת האם בכלל תצליח להגיע אליו או לא. בקונסולות החדשות שתומכות במנוע הפרוסבייט, החוקים הפיזיקאים של המשחק תואמים מאוד את המציאות, ובניגוד לדור הישן, אתה תמצא את עצמך מגיע לכדורים שלא האמנת שתגיע אליהם ותפספס כדורים קרובים רק כי עמדת כמה סנטימטרים קרוב או רחוק מדי מהכדור שעושה את דרכו אלייך.

 

הריאליזם שנוצר גם פיזית וגם ויזואלית משדרגים את המשחק וגם הסאונד המשופר תורם למשחק; בין אם קריאות הקהל שתורמים לאווירה של המשחק, טקסטים חדשים של השדרן והפרשן, והמוזיקה המדבקת שפיפ"א מוציאים כל שנה. מילה טובה אגב לתומר יוסף וה"בלקאן ביט בוקס" שהצליחו להשתחל לפלייליסט השנה עם השיר I trusted you ומשתלבים בקלות עם שאר השירים המדבקים.

 

מעבר לכך, FIFA שהיה מאז ומתמיד משחק קבוצתי, הוציאו לראשונה "סטורי מוד" או בעברית האפשרות לשחקן יחיד. ולאלו שאומרים עכשיו "רגע אבל ב FIFA הקודם יכולת לבנות קריירה, שזה גם לשחקן יחיד" אז כן, ב FIFA הקודם יכולת לבנות קריירה אבל היא הייתה בעיקר טכנית, היית פשוט לוקח שחקן ומשחק איתו כמה עונות, לוקח תארים, משפר את היכולות שלו בעזרת הישגים אבל לא מתקדם לשום מקום וזה כי השחקן שלך משעמם, כי לשחקן שלך אין שום סיפור.

 

 

"המסע" (the journey) הוא כמו קריירה בה אתה מגלם את דמותו של אלכס האנטר, שחקן צעיר ואמביציוזי, שסבו היה שחקן עבר גדול ואביו היה עם קריירה מבטיחה שנקטעה בגלל פציעה קשה שעבר. את המסע אלכס עובר עם חברו הטוב ביותר מהילדות, גארת' וולקר, שמגיע איתו לאותה קבוצה שאתה כאלכס, בוחר, ומגלה כי איתו אתה גם נאלץ להילחם על המקום בהרכב. אלכס גם צריך ללמוד איך להתמודד עם הלחץ. כך לדוגמה, אם אלכס מתראיין לטלוויזיה בסוף המשחק הוא יכול להיות חם מזג בתשובות שלו, מה שיקנה לו אהדה בציבור ויגדיל את מספר העוקבים שלו בטוויטר, אבל יוריד לו נקודות זכות אצל המאמן. מנגד, הוא יכול לענות בצורה קרת מזג שיוצרת אפקט הפוך, או שהוא יכול לענות בצורה מאוזנת שתשפיע בקצת על שניהם.

 

The Journey (צילום: EA Sports) (צילום: EA Sports)
The Journey(צילום: EA Sports)

 

לא אעשה ספוילרים, רק אומר שהסיפור עצמו, למרות הבנאליות שבו - די מרגש. המסלול שאלכס עובר במסעו מעניין וגורם לרצות להילחם על מקום בהרכב, בין אם כשאתה נכנס כמחליף בדקה 60 ובין אם באימונים, שגם משפרים את היכולות של אלכס וגם יוצרות נקודת זכות אצל המאמן, ככל שיש לך יותר נקודות, הסיכוי שלך להגיע להרכב הראשון גבוה יותר. מנגד, הדמות של אלכס אמנם דינאמית, אבל לדינאמיות שלו אין השפעה ממשית על המשחק ועל השתלשלות האירועים. את כל הצעדים שאלכס עושה ב"המסע", הוא יעשה בין אם הוא משחק טוב או לא, ובין אם הוא חם מזג או קר. מה שקצת מוציא את המיץ מהמשחק עצמו, אבל גם נסלח, בהתחשב שזו הפעם הראשונה שהם עושים זאת.

 

מה עוד?  אופציית הקריירה לא השתנתה הרבה, מלבד העובדה שהכניסו את האופציה לאימונים שמשפרים את היכולת האישית כשחקן יחיד. וכמאמן מטרות הקבוצה ברורות מהתחלה ועלייך לעמוד בהם, וגם החיפוש והרכש בשוק השחקנים נהיה קל ומסודר יותר מהמשחק הקודם. יש כמובן גם את הUltimate team, שבה אתה בונה קבוצה משחקנים שאתה רוכש ומכסף שאתה מרוויח בעיקר ממשחקים שלך נגד המחשב כשחקן יחיד או כנגד בן אדם במשחק רשת.

 

השנה קיימת אפשרות להרוויח עוד כרטיסים של שחקנים, אימונים, סמלים וכו' על ידי משימות שניתנות, כמו לבנות הרכב שמורכב כולו מפורטוגלים לדוגמה, אמנם זה מאתגר אבל לא ברמה שתסיט את תשומת הלב שלך מלשחק בפועל. גם השנה יש את ה-Pro Clubs, שזו האופציה להצטרף במשחק רשת כשחקן יחיד, בעמדה ספציפית כמו לדוגמה קשר אחורי, לקבוצה עם אנשים זרים נגד קבוצה של אנשים זרים כמוכם, או אם יש לך מספיק חברים עם אותה קונסולה אתם יכולים לבנות קבוצה משלכם ולהתחרות בליגות וטורנירים עם אנשים זרים שיש להם חברים שפתחו קבוצה. או בקיצור כמוכם.

 

לסיכום:

הטוב - משחק משופר גם ברמה הטכנית של גרפיקה וסאונד, גם ברמה המשחקית עם התוספת המאוד מעניינת של המסע, וגם ברמה הבסיסית, בה חל שיפור בכל האופציות שהיו במשחקים קודמים כמו בקריירה, משחקי רשת וכו'.

הרע - עדיין יש באגים במשחק, בין אם יד של שחקן שעוברת בחגיגת שער דרך ראש של שחקן אחר, ובין אם בדיליי (עיכובים) שיש במשחקי הרשת. כך לדוגמה אתה יכול לקבל כדור ולפתע לאבד שליטה על השחקן שלך, מה שמאפשר לשחקן היריב לגנוב לך את הכדור או שגרוע יותר אם איבדת שליטה על השחקן תוך כדי תנועה לכיוון השער שלך, ואז מה שנשאר לך זה להביט באכזבה על הגול העצמי הקרב ובא.

המכוער - הידיעה שלא משנה כמה טוב אתה ב FIFA, גם אם זכית כאלוף ישראל בטורניר ארצי, איפשהו ביפן יושב לו ילד בן 8 שישחיל לך רביעייה עוד לפני המחצית השנייה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים