הכוכבים משפיעים עלינו? על אסטרונומיה ואסטרולוגיה

האמונה באסטרולוגיה היא תמצית האמונה באלים ובמיתולוגיה. רק משום כך אין לה מקום במילניום השלישי. כתבה שנייה

בחלקו הראשון של המאמר הראינו את השורשים של האסטרונומיה. ובכן, אני אנסה לתקוף את האסטרולוגיה דווקא מכלי נשקה שלה דווקא מהטיעונים שמעלים האסטרולוגים או לפחות ממה שמשתמע מהם.

הטיעון המרכזי בהנחת האסטרלוגיה הוא שגרמי השמים משפיעים עלינו ולראייה - השפעת הירח על המים - גאות ושפל. יש הטוענים שגופנו עשוי ברובו ממים, והנה כך לכאורה נוצרת הוכחה מדעית. ולא רק זאת אלה נוספת הראייה שהמחזור הנשי דומה למחזור הירח. אולם ברור שלקשר הזה אין בסיס. אם כך, מצב הרוח האנושי היה צריך להשתנות בצורה מחזורית לפי מיקום הירח מעל הראש ובאופן גורף ולכל הנשים יופיע המחזור בהתאם להופעת הירח.

אולם, כעת נלך צעד אחד קדימה ונניח שהטענה נכונה וגרמי השמיים אכן משפיעים עלינו - בקרינה, בכבידה וביתר ההשפעות הפיזיקליות הידועות. אולם כאן יש מכשלה אחרת. הרי יש אינספור גרמי שמיים, רובם מגמדים את השמש שלנו, שלא לדבר על כוכבי הלכת. כיום אנו יודעים שכוכב הלכת פלוטו שבעצמו התגלה בשנת 1930 אינו לבד וכי התגלו עוד כמה גופים הדומים לו בגודלם ואף גדולים יותר המצויים בסביבתו - מה לגבי השפעתם? האם מישהו טרח להוסיפם למפות?

(צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ונצא מתחומי מערכת השמש. מדוע רק לכוכבי הלכת יש השפעה עלינו? מדוע רק לחלקם? מה השפעתה של מרכז הגלקסיה עלינו? של הצביר הענק של הגלקסיות בקבוצת בתולה? כיוון שיש אינספור גרמי שמים, יש אינספור משתנים של דרכי השפעתם כביכול עלינו. מי יכול לבנות תוכנת מחשב שתכמת את אינספור אפשרויות ההשפעה של אינספור גרמי שמים? יאמרו האסטרולוגים - יש השפעות שאנו לא יודעים לעמוד על טיבן. לדוגמה - החומר האפל בגלקסיה. התשובה - צודקים. איש אינו יודע את טיבן. גם לא טובי האסטרולוגים.

הדבר מביא אותנו לטיעון המרכז של האסטרולוגיה - היא אינה מסבירה מה הסיבה הפיזיקלית להשפעות ואת טיבן. העובדה שזה קיים. זו בדיוק הסיבה שהמדע אינו מסוגל להתמודד עם טיעון כזה, מאותה סיבה שאינו יכול להתמודד עם האפשרות של קיומו של אלוהים. כללי המדע המקובלים הם ברורים ונוקשים. אי אפשר להפריך או לאושש טיעונים שמטבעם אינם יכולים לעמוד למבחנים אלה. אולם, מבחינה אינטואיטיבית אפשר להתמודד עם שאלה כזו - אם יש משהו שאיננו יודעים את טיבו, כל התייחסות אליו היא בגדר ניחוש גרידא. וזה מוביל אותנו לטיעון הבא.

הניסיון. גם האסטרולוגיה אינה מתיימרת להסביר מה הסיבה לאופי ההשפעה של גרמי השמים מעבר לסיבה המיסטית. המפה נבנות על סמך ניסיון העבר לפיו התרחשות מסוימת במפות מובילה להשפעה כזו או אחרת. האסטרולוגים המקצועיים אף טוענים שזמן הלידה המדויק חייב להיות עד כדי דקה! לא פחות שלא לדבר על מיקום הלידה המדויק. אם כך, מה קורה לכל המפות שהוכנו לפני גילויו של פלוטו ב-1930? ולפני גילויים של אורנוס ונפטון כ-150 שנה קודם לכן? אם הם אינן נכונות, כיוון שלא לקחו בחשבון את שלושת כוכבי הלכת האלה, איזה משקל אפשר לתת לתקפותן ועל האפשרות ללמוד מהן? ואם הם נכונות גם אם לא לקחו בחשבון שליש מכוכבי הלכת הידועים כיום - אז ממילא אין קשר בינן לבין גרמי השמים ואידך זיל גמור.

(צילום: נאס"א) (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

אפשר לתקוף את טענת הניסיון הצבור מזווית אחרת - אפשר להראות בקלות, כי מאז שחר האנושות ועד ימינו, אף מצב הדדי של גרמי השמים לא חזר על עצמו וזאת בגלל המספר הרב מאוד של גרמי השמים ושל הצירוף הרב מאוד של מסלולי כוכבי הלכת. נקודה. מכאן שכל טיעון לפיו אפשר ללמוד על סמך העבר ולהשליך על העתיד אין לו ביסוס. על כך גם יש תשובה לאסטרולוגיה - הטענה היא שאין חשיבות למצב ההדדי המדויק אלא רק "בערך", לשם מה נדרש דיוק של דקות, ואף שעות? לכן, אם כך אין חשיבות לקביעת הזמן המדויק או למיקום המדויק של הרך הנולד, כי ממילא אין לאסטרולוגיה כל ידע היסטורי על ההשפעה של שינוי בסדרי גודל כאלה של גרמי השמים. ואם אין חשיבות, אנו חוזרים לבעיה של אמינות המפות והתחזיות.

ויש טיעון אחרון כנגד הניסיון המצטבר. טיעון זה היה יפה לו היה מתקיים בדיוק מובהק של ניבוי. הניבוי האסטרולוגי אינו ברמת מובהקות כה גבוהה ואף לא מתקרב לכך. לכן, אין לו כל משמעות לפי קנה מידה מדעי כלשהו. (יש גם בעיה גדולה להוכיח תקפות של ניבוי לגבי בני אדם - לגבי אירועים בעתיד אין כל קושי להוכיח תקפות, אולם אפיון אופיו של אדם בעייתי גם לפסיכולוגים המבקשים לשרטט את הפרופיל של אותו אדם. לכן, קשה מאוד לקבל או לסתור הערכה כלשהי, אסטרולוגית או "מדעית" לגבי חיזוי הנוגע לאופיו של אדם. ואנו שוב חוזרים לשאלה המעגלית - עדיין כל הבנתנו את המוח האנושי והתהליכים בו בראשית דרכה, לכן, אי אפשר לקבוע מה הגורמים היכולים להשפיע על התהליכים בו. על הניסיון המצטבר על סמך ניבויי העבר כבר דיברנו.

ולסיום - המחשבה שגרמי שמיים כה גדולים, כה רחוקים, אינספור מהם, משפיעים על גורלות של יצורים בני חלוף בכוכב לכת זניח, במערכת שמש המצויה בשולי אחת ממאות מיליארדי הגלקסיות היוצרות את היקום? משפיעים על גורלן של מדינות שהן גוף מופשט? משפיעים על סיכויי התקדמותנו בעבודה וכיצד, אם אפשר לשאול, משפיעה קרינה, או הכבידה או כל גורם פיזיקלי של גרמי שמים על כל אלה?

הרי האסטרולוגיה נבנתה על פי ההשפעה שהקדמונים יחסו לאלים באולימפוס על תופעות הטבע. אם כן, אם האסטרולוגיה תקפה, אזי גם ההנחות הבאות תקופות באותה מידה - שהברקים נגרמים על ידי חזיזיו של זאוס, שהשמש והעונות הן תוצאת נסיעתה של מרכבת השמש הנהוגה בשמים ועוד ועוד. ברור שאיש אינו מאמין בכך כיום. אולם, תלמי ומניליוס הגיעו למסקנה שהכוכבים משפיעים עלינו בדיוק מהסיבות המיתולוגיות שאיש אינו מאמין בהן כיום! כוכבי הלכת ייצגו אלים וזו הסיבה לאופי השפעתם עלינו. השמיים נוצרו על ידי האלים באופן שישפיע עלינו. האמונה באסטרולוגיה היא תמצית האמונה באלים ובמיתולוגיה. רק משום כך אין לה מקום במילניום השלישי. אולם, בעידן האח הגדול ויתר מאפייני התרבות – אולי ברור מדוע כן יש לה מקום.

ספר השמים האסטרונומי לשנת 2017

ואם במיקום גרמי השמים עסקינן, הרי כבכל שנה, מתכבד הח"מ להוציא את המדריך עבור כל האירועים האסטרונומיים הנראים בשמי ישראל לשנה האזרחית הבאה עלינו לטובה. המדריך מונה כ-390 עמודים והוא זמין להורדה חינם בפורמט של PDF.

הספר כולל אלפי אירועים אסטרונומיים המסודרים לפי תאריך, ובהם סקירה של כל כוכבי הלכת וירחיהם, מיקומם בשמים ואופן התצפית בהם, נתונים לגבי השמש, מופעי הירח, מטרות מטאורים, ועוד מאות אירועים שמימיים שאפשר לצפות בהם בעין, במשקפת או בטלסקופ עבור כל שנת 2017. הספר כולל גם עשרות עמודים של פרקי מבוא של עיקרי התצפית האסטרונומית, מכשור אסטרונומי, עונות השנה, מופעי הירח ועוד.

הספר זמין להורדה בכתובת הבאה http://www.cosmos.co.il/book2017.pdf

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , מצפה הכוכבים בגבעתיים, האגודה הישראלית לאסטרונומיה.

כוכבי הלכת והשמש שלא משפיעים עלינו