שתף קטע נבחר

למרות הפחתת המכסים: מחירי הטונה מזנקים

חברות הטונה העלו מחירים ב-7%-13%, רביעיית טונה התייקרה לצרכן בכ-2 שקלים. "חומר הגלם התייקר ב-70%, לא היתה לנו ברירה", אומרים בפילטונה. קמעונאים: "סטארקיסט צמצמו הנחות ובכך העלו מחירים. פוסידון התייקרה כבר לפני 4 חודשים"

לאט בהדרגה, מחירי הטונה לקמעונאים קפצו בעד 20% בחודשים האחרונים. הצרכן ירגיש עליית מחיר של 10%-15% - כך טוענים בשוק. מחירי רביעיית טונה 160 גרם, עומד כיום על 32.90-16.90 שקל, תלוי ברשת (כשהמחיר הראשון הוא מחיר מבצע) ובמותג, אבל צרכנים ערניים שמו לב שהמחירים ברשתות העירוניות כבר עלו לפחות בשקל לרביעייה וגם מחיר קופסא חצה את רף ה-7 שקלים.

 

הקמעונאים בטוחים: צרכנים יקנו גם במחיר הגבוה

אחד הקמעונאים אמר ל-ynet: "הטונה התייקרה ב-20% כי הספקים מצמצמים את ההנחות שהם נותנים לנו. המחירון של הטונה בשמיים במילא ותמיד נותנים עליו הנחות. אז במקום להוריד או להעלות את מחיר המחירון בכל פעם, פשוט מכווצים את ההנחה. בשלושת החודשים האחרונים מחירי הטונה עלו מ-3,000 דולר לטוֹנָה ל-4,200 או 4,300 דולר לטוֹנָה. עד עכשיו החזקנו את המחיר הישן בכוח. עוד כמה ימים תראי שהכל יתייקר. רביעייה שמכרתי ב-18 שקלים תעלה 21 שקלים תוך כמה ימים. אצל אחרים המחירים יעלו ל-25-24 שקל לרביעייה של 160 גרם".

קופסאות שימורים של טונה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קופסאות שימורים של טונה(צילום: shutterstock)
 

אם תמכרו יקר מדי צרכנים לא יקנו.

"באמת? יקנו גם יקנו. טונה זה מוצר בסיס. בעבר מכרנו סטארקיסט ב-27 שקל ואנשים קנו כמו משוגעים".

 

סטארקיסט העלו מחירים?

"סטארקיסט הקטינו את ההנחה. פילטונה העלו מחירים ופוסידון העלו מחירים ב-10%-12% כבר לפני 4 חודשים".

 

אז הסרת המכסים לא עזרה.

"לא, כי מחיר הטונה בעולם עולה. הורדת המכס לא יצרה ייבוא של טונה, כי אין מחיר מספיק טוב בחו"ל (שוק הטונה בארץ נחלק ליצרנים, שקונים חומר גלם מחו"ל, אבל אורזים את הטונה בארץ והם הרוב וליבואנים, שקונים קופסאות מוכנות מחו"ל מ.ק). עדיין יותר אטרקטיבי מבחינתי לקנות טונה בארץ".

 

פילטונה: העלינו מחירים כי חומר הגלם התייקר ב-70%

השחקנים המשמעותיים בשוק הם סטארקיסט, פילטונה (שמייצר את המותג הפרטי של שופרסל ורמי לוי) ונטו (שמוכרת מותגים כמו ויליגר ופוסידון) - שלושתם שולטים במדפי הטונה, ושלושתם "יצרנים" (שמייבאים טונה כחומר גלם ואורזים אותה בארץ). בשוק פועלים גם יבואני טונה (שמייבאים קופסאות מחו"ל ולא חומר גלם), שהם שחקנים קטנים יותר כמו וילי פוד, ריו, מארה ותומר.

 

מנכ"ל פילטונה, קובי כהן, אמר ל-ynet: "אכן, בינואר 2017 העלינו מחירים לקמעונאים ב-9.5% ל-13%, תלוי במוצר. אין מה לעשות, מחיר חומר הגלם עלה ב-70% והוא מהווה את רוב המחיר של המוצר. 54%-56% מעלות המוצר. גם השמן התייקר, אבל זה משפיע ב-3 אגורות לרביעייה. את זה אפשר לספוג. אז במקום שהמוצר יעלה 22.9 שקל ל-160 גרם הוא יעלה לצרכן 24.90 שקל. אני מדבר על הסחורה האיכותית ולא על מוצרים שאינם טונה או על קופסאות של 140 גרם.

 

"היינו צריכים להעלות ל-26.90 שקל אבל צרכנים יצמצמו את הקניות שלהם. אני מעדיף להעלות פחות, להרוויח פחות אבל שתהיה זרימה של כסף, אחרת אצטרך לפטר עובדים. בכל מקרה אני לא יכול שלא להעלות מחירים, אני לא יכול ספוג התייקרות כזאת של חומר הגלם".

 

מה מחיר חומר הגלם?

"לחומר הגלם האיכותי? עכשיו הוא נע בין 5,000 ל-5,200 דולר לטוֹנָה דג. לפני חודש המחיר עלה על 4,200 דולר לטוֹנָה ולפני חודשיים על 3,700 דולר".

 

מה לגבי ירידת המכסים?

"היא לא הורידה מחירים, מה שהוריד מחירים זה ירידת מחירי הטונה. לפני הורדת המכסים מחיר הטונה הגיע לשיא של 6,000 דולר לטוֹנָה ואז ירד ל-3,000 דולר. עכשיו המחירים מטפסים בחזרה, יש מחסור בטונה בעולם".

 

כרגע עוד אפשר לראות בחנויות רביעייה ב-21.90 שקל מחרי רגיל וגם מחירי מבצע כמו 14.90 שקל. לטענתו צרכנים יחלו לראות את ההתייקרות בפילטונה לקראת סוף החודש. "הגשנו מחירונים חדשים אבל אנחנו עדיין מוכרים במחירים הישנים, עד שלא נוכל עוד. בתחילת פברואר נמכור רק במחירים החדשים", אמר. "זה לא רק אנחנו שהעלינו מחירים. יש קמעונאים שנלחמים בזה ומענישים ספקים אבל לא יעזור אין לנו שליטה על מחיר חומר הגלם. אם אני מוכר 1,000 משטחים של טונה אני לא רוצה לקנות 800, אני רוצה לקנות אלף כי זה הביקוש והם לא מבינים את זה".

 

בסטארקיסט הודו שצמצמו הנחות לקמעונאים, אבל מסרו בתגובה: "החברה לא העלתה את מחיר מוצריה"

 

מנטו נמסר בתגובה: "החברה העלתה את מחירי שימורי הטונה בשיעור של בין 10% ל-7% כתוצאה מעליית מחירי הטונה בעולם". 

 

הורדת המכס לא הועילה

המכס על טונה הוסר בהדרגה, ב-4 פעימות, מנובמבר 2013 ובוטל לחלוטין בינואר 2016. מטרת הסרתו היתה להקל על יבואנים במטרה שהמחירים לצרכן יירדו, אבל הורדת מכסים לא תמיד מתגלגלת לצרכן ולא תמיד עוזרת למחירים לרדת - גם לייבואנים. לפני הורדת המכס, יבואנים שילמו על ייבוא טונה בקופסאות מכס של 12% בתוספת מכס קצוב של 51.3 שקל לק"ג, שהיווה שיעור מכס אפקטיבי של עד 30%. היצרנים (אלה מהיבואנים שקונים טונה כחומר גלם מחו"ל, אך אורזים אותה בקופסאות בארץ), היו פטורים מכל מכס על יבוא טונה גולמית.

 

מחירי הטונה לצרכן ירדו (חיסכון של 3 שקלים למשק בית, לפי הלמ"ס), אבל לא בשיעור הורדת המכס. הם ירדו בשל מגמה של צמצום הקנייה אצל הצרכן הישראלי וכן בעקבות ירידה תלולה במחירי הטונה כחומר גלם. בסוף 2016, המחירים החלו לעלות שוב וכעת ההתייקרות תתגלגל גם לצרכן. בנוסף, למרות שנכנסו יבואנים לתחום (בין היתר, אסם), אין יבואן חדש שהצליח לכבוש נתח שוק. במקביל, רוב פחיות הטונה בשוק הוקטנו ל-140 גרם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים