שתף קטע נבחר

"חשמל זו לא סחורה רגילה. אי אפשר להעניש"

בעקבות הניתוקים הרבים שחברת חשמל מבצעת אצל צרכנים חייבים, ביקשה הוועדה לפניות הציבור מהחברה שתלך לקראת הצרכנים ותפריד בין סרבני התשלום המתחמקים, למי שנפל קורבן למצוקות קיימות. יו"ר הוועדה אייכלר דרש לקבוע אמות מידה ברורות לניתוק ולחיבור החשמל, הוסיף שהוועדה תדון בהן לפני שיקבעו סופית

חברת החשמל נדרשה היום (ג') בכנסת שלא לנתק את החשמל לצרכנים חייבים, גם אחרי שפרעו את חובותיהם מעבר למועד האחרון לתשלום. הדרישה יצאה מהוועדה לפניות הציבור שהוצפה בתלונות של צרכנים שנותקו מאספקת החשמל בגלל איחור קבלת החשבון ושירות לקוי בדואר.

 

כתבות נוספות בערוץ הצרכנות

 

הצרכנים טענו כי חברת החשמל הענישה אותם פעמיים, תחילה חייבו אותם בריבית פיגורים על החשבונות שלא נפרעו בזמן, ולאחר מכן ניתקו להם את החשמל. יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), אמר לנציגי החברה: "היד שלכם לא צריכה להיות קלה על השאלטר. צרכן שקיבל את השירות החיוני לחייו ולא קיבל בזמן הודעת תשלום שלא באשמתו, ראוי שתבדקו קודם את נסיבות הפיגור, תתחשבו בהן ולא תקשו בניתוק הזרם ובהמתנה לחיבור מחדש. החברה חייבת ללכת לקראת הצרכנים ולהפריד בין סרבני התשלום המתחמקים, למי שנפל קרבן למצוקות קיימות".

 

החברה דיווחה לוועדה כי עד ראשית 2016 חובות הצרכנים עמדו על כ-411 מיליון שקל. ב-2015 כ-40% מהחשבונות לא נפרעו במועד, ומספר ניתוקי החשמל היה 57,882. לדברי החברה מדובר בעלייה יחסית לשנה הקודמת, בה היו 42,300 ניתוקים. ב-2015 נותקו מאספקת החשמל כ-17% מהצרכנים בגין צבירת חובות. עו"ד ערן נריה ממשרד המשפטים, המסייע לצרכנים מעוטי אמצעים, אמר: "חשמל זה לא סחורה רגילה. אי אפשר להעניש אותם בשיטה 'לא שילמת לא תקבל'".

 

נריה הדגיש כי "חייבים לבדוק קודם את המצב הרפואי והסוציאלי של האדם. היום יש תקנות שקובעות מתי לנתק את החשמל, אבל הן לא קובעות את אמות המידה המהותיות. ברור שאי אפשר לנתק את מי שמחובר למכונת הנשמה. לדעתנו לא צריכה להיות לחברת החשמל הסמכות להפעיל צעדים כל כך דרסטיים כלפי הצרכנים".

 

מירב יוסף מרשות החשמל אמרה: "בסוף החודש הבא נערוך שימוע ציבורי על מדיניות הגבייה ואנחנו מצפים שהוא ייתן מענה ל-80% מהמקרים שעלו בוועדה". היא ציינה כי בעניין הפצת חשבונות החשמל קבעה רשות הדואר תקנות לפני שנתיים. לדבריה, "התקנות יצרו בלגן, כשחברת החשמל עובדת לפי אמות מידה מסוימות וספקי דואר אחרים עובדים לפי אמות מידה אחרות.

 

"בעקבות התלונות, חברת החשמל החליפה ספק דואר. אנחנו עומדים תוך 5 חודשים להאריך את המועד האחרון לתשלום מ-14 ל-20 יום, ולחייב את החברה להחזיר את החשמל למי ששילם תוך 2-5 שעות, תלוי באזור".

 

אורנה גולן, מחברת החשמל אמרה בתגובה כי "יש הליך מאוד ארוך עד שאנחנו מגיעים לניתוק. אחרי משלוח החשבון מחכים שבועיים. 4 ימים אחר כך החייב מקבל התראה קולית או במסרון אם יש לנו מספר טלפון. אחרי 10 ימים נשלחת התראה בכתב. אם הלקוח אומר שהוא לא יכול לשלם, מנסים להגיע איתו להסדר כמו פריסת תשלומים".

 

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה: "כאן יש מצב שהחלשים ביותר לא יודעים אפילו לפנות לארגונים והם נופלים בין הכיסאות ובחורף יושבים בחושך בקור. אני מעריכה את מאמצי החברה אבל ניתוקי החשמל חייבים לעבור מהעולם וצריך לחשוב על דרך אחרת".

 

יו"ר הוועדה אייכלר דרש לקבוע אמות מידה ברורות לניתוק ולחיבור החשמל. הוועדה דרשה לקבל את אמות המידה החדשות לצמצום הניתוקים ותדון בהן לפני שייקבעו סופית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים