שתף קטע נבחר

הכנסת אישרה בטרומית: שדה דב לא ייסגר

הצעת החוק למניעת סגירת שדה התעופה אושרה בקריאה טרומית, ללא מתנגדים. "לא נהיה חתומים על גזר דין מוות לאילת. בברירה בין הזכות של הפריפריה להתקיים ובין הזכות להקים מגדל פאר ויאכטות, ברור מה אנחנו בוחרים", אמר ח"כ שמולי, אחד מיוזמיה

 

 

צעד משמעותי למניעת סגירת שדה דב: הצעת החוק למניעת פינוי שדה התעופה בתל אביב עלתה לדיון בקריאה טרומית בכנסת, וח"כ איציק שמולי - אחד ממגישיה - אמר כי "אנחנו רציניים בכוונות שלנו ואין לנו שום כוונה להיות חתומים על גזר דין מוות לעיר אילת". לאחר הדיון, ההצעה אושרה בקריאה טרומית, ללא מתנגדים.

 

הצעת החוק למניעת סגירת שדה דב הוגשה על ידי יותר מ-70 חברי כנסת, מימין ומשמאל, ביוזמת ח"כ שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). היא הוגשה בעקבות סירוב בעלי הקרקע לפשרה שהציעה הממשלה, ולפיה פעילות השדה האזרחי תועבר לתחום השדה הצבאי, עד לפינוי הצפוי ב-2019.

 

 
שדה דב. מאבק נגד סגירתו (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
שדה דב. מאבק נגד סגירתו(צילום: יריב כץ)
 

"נתב"ג אינו מהווה חלופה ומעולם לא היווה חלופה", אמר שמולי בנאומו. "האופציה של העברת כל הפעילות לנמל התעופה בן גוריון עלתה אך ורק כדי לכסות על חוסר הרצינות של גורמים מסוימים שלא נערכו כראוי לפינוי השדה. בשבועות האחרונים השהנו ועצרנו שוב ושוב ושוב את הכוונה שלנו לקדם את החוק כי רצינו לתת הזדמנות לפשרה שהועלתה בוועדת השרים".

 

"בעלי הקרקע החליטו ללכת בגישה גרידית שאמרה - 'אנחנו רוצים לפנות את השדה ויהי מה', ואנחנו אומרים להם כאן היום - אם אתם מעמידים את הכנסת הזאת בפני שתי ברירות, בין הזכות של הפריפריה להמשיך ולהתקיים ובין הזכות להקים מגדל פאר ומעגן יאכטות, ברור לכנסת וברור לממשלה במה אנחנו בוחרים", הוסיף שמולי.

 

לאחר האישור, אמר ח"כ סמוטריץ': "הצלחנו. שדה דב חייב להישאר פתוח, לכל הפחות עד סגירת השדה הצבאי ב-2019 או עד להעמדת תחליף ראוי. לא נאפשר את סגירת נתיב האוויר לעיר אילת ולא נאפשר את הפגיעה האנושה בפריפריה. לאחר דחיית בג"ץ, חוק שדה דב אושר בוועדת שרים לחקיקה, ויקודם כבר במושב הנוכחי. שדה דב חייב להמשיך לעבוד למען תושבי אילת ולמען כולנו".

 

בהצעה נכתב כי במצב הנוכחי, שבו עלול להיסגר שדה התעופה האזרחי כבר בחודש הבא, תתקיים פגיעה קשה בעיר אילת ובתושביה מבחינה תיירותית כשכמות הטיסות הנכנסות תפחת ותביא לפגיעה כלכלית בבתי המלון ובעיר עצמה. בנוסף, קובעים יוזמי החוק, עצירת אחד מערוצי התחבורה העיקריים לעיר וממנה, תפגע אף מבחינה בריאותית בתושבי העיר הנאלצים להגיע למרכז הארץ עבור חלק מהבדיקות והטיפולים הרפואיים ותנתק את העיר מהשירותים שלא קיימים בעיר עצמה.

   

מגישי ההצעה, שמולי וסמוטריץ' (צילום: רעות רימרמן,  אלכס קולומויסקי) (צילום: רעות רימרמן,  אלכס קולומויסקי)
מגישי ההצעה, שמולי וסמוטריץ'(צילום: רעות רימרמן, אלכס קולומויסקי)

במקביל לדיון במליאה, דחה בג"ץ את בקשת המדינה להאריך את מועד פינוי שדה דב בחצי שנה. בחודש שעבר הגישה המדינה בקשה להאריך את מועד הפינוי של השדה עד אוקטובר 2017. העיריה הסכימה לבקשה, אולם בג"ץ לא קיבל אותה. "לא שוכנענו כי המקרה דנן בא בגדר המקרים החריגים ויוצאי הדופן אשר בהם קיימת הצדקה להארכת מועד שנקבע בפסק דין", נכתב בהחלטת השופטים.

  

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי הזהיר השבוע בראיון לאולפן ynet ואמר כי לשדה דב "אין חלופת בן גוריון, מי שאומר כך משקר. שדה התעופה בן גוריון יכול לתת משהו כמו 20% מצריכת התחבורה של תושבי העיר אילת לציוויליזציה התל אביבית ולכן לא קיימת חלופה כזאת. משמעות סגירת שדה דב אומרת סגירת העיר אילת וניתוקה ממרכז הארץ". 

 

לפי הצעת החוק, הוצאת שדה התעופה האזרחי תתבצע כאמור רק בשנת 2019 בצמוד לפינוי השדה הצבאי יחד ולא באפריל הקרוב 2017, זאת לאחר שלא הוקמה חלופה נאותה לקליטת פעילת התעופה האזרחית משדה התעופה שדה דב, כפי שקבעה החלטת ממשלה בעבר. חברי הכנסת מכל הבית החליטו להתגייס למניעת הפגיעה באילת לאחר שבית המשפט פסק כי יש לפנות את השדה והסתבר כי המדינה לא נערכה כראוי עם חלופות אחרות שיכלו לקלוט את הפעילות האזרחית. גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי וכמובן ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי מתנגדים לסגירת שדה דב.

 

לפי החלטת הממשלה מאוקטובר 2012, אז הוחלט על פינוי שדה התעופה, הונחה משרד התחבורה לקדם חלופה אחרת לשדה התעופה האזרחי, על מנת שלא לנתק את העיר אילת ממרכז הארץ, אולם עד כה לא הוקמה כאמור חלופה אחרת בדמות שדה תעופה אחר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים