שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מכונית בעיצוב מקורי? הסינים מעתיקים בלי בושה
    תעשיית הרכב ושוק הרכב בסין הפכו אמנם לגדולים בעולם, מבלי להפריע ליצרניות המקומיות להעתיק בלי בושה ושמץ של חשש דגמים קיימים ומאוד מוכרים של יצרניות מערביות. הביטו ושפטו

    חיקויים הם חלק מרכזי, נפוץ ואף מוערך בתרבות הסינית, שאינה מעניקה חשיבות יתרה לזכויות יוצרים. תעשיית הרכב המקומית, שהפכה על מספר מותגיה האינסופי לגדולה בעולם, כוללת בהתאם מספר בלתי נתפס של דגמים מכל קטגוריה שתוכלו להעלות על הדעת. אבל מדובר גם בתעשיית רכב צעירה מאד, שמתמודדת עם ביקוש עצום. ולכן מעדיפה לא פעם להשקיע יותר בייצור עצמו, ו(הרבה) פחות במחקר, פיתוח ובעיקר עיצוב עצמאיים ומקוריים.

     

    רק נדמה לכם. זה לא האמר, זה סיני (צילום: הלל פוסק)
    רק נדמה לכם. זה לא האמר, זה סיני(צילום: הלל פוסק)

     

    במהלך העשור האחרון, בו זינקה סין לצמרת עולם הרכב, נתקלנו פעם אחר פעם בדגמים חדשים, חלקם של יצרניות גדולות יחסית, עם דמיון עיצובי בוטה לכלי רכב מוכרים ומוערכים של יצרניות רכב מהמערב - בעיקר אירופה, אך גם יפן וקוריאה. אלה האחרונות, שהשקיעו סכומי עתק בסדנאות עיצוב וכוח אדם איכותי, לא מאושרות לזהות לפתע העתקים כמעט-זהים בתערוכת הרכב של שנחאי או בייג'ין, ונזעקות לתבוע. בחלק מהמקרים אף נאסר ייבוא של דגמים או מותגים למדינות שונות באירופה.

     

    את הסינים, לא תתפלאו לשמוע, זה פחות מטריד. כמות ההעתקות שם רק גדלה כל שנה במאות אחוזים. אספנו עבורכם מספר דוגמאות מייצגות.

     

    עוד סינים באים:

    פרסומות למיליארד לקוחות פוטנציאליים

    לסין פוטנציאל להזניק את כלכלת ישראל

    המורים מומחים, התלמידים לא מבריזים: ללמוד מהסינים

    הילדים האבודים של סין

     

    欢迎! התיירות הסינית כובשת את ישראל

    הסמארטפונים מסין משתלטים על העולם

    12 מסעדות סיניות שכדאי להכיר

    ני-האו: הסלבס הסינים הכי מפורסמים בעולם

    מיליארדים לא טועים: המוזיקאים והתוכניות שהסינים הכי אוהבים

     

     

    ג'ילי GE - עושה רולס רויס

     

    אחד העתקים הראשונים שזכו לפרסום (וגיחוך), הגיע מיצרנית הרכב הגדולה והמוערכת ג'ילי, כיום בעלת הבית של לא אחרת מוולוו השוודית. בתערוכת הרכב שנערכה בשנגחאי ב-2009, חשפה החברה סינית את ה-GE, ספינת דגל מרשימה שנראית כהעתק של רולס רויס - כולל סבכה-קדמית-שלא-ניתן-לטעות-בה, ולרבות סמל Spirit of Ecstasy המפורסם. ראוי לציין כי היה בה לפחות חלק עיצובי-מקורי אחד, כורסת יחיד בחלקה האחורי במקום צמד מושבים.

     

    הונגקי LS5 - עושה ריינג' רובר

     

    הונגקי (דגל אדום בסינית) היא מיצרניות הרכב הוותיקות בסין שמתמחה בדגמי יוקרה לאליטה המקומית הסופר-אמידה. החברה הציגה בתערוכת שנחאי 2015 את ה-LS5, רכב שטח ש"שואב השראה" מריינג' רובר, מותג מאד מבוקש בקרב שועי שנחאי והונג קונג. ההעתק רחוק מלהיות מושלם, החל בסבכה קדמית מוזרה וכלה בדלת אחורית אינה מפוצלת כמו בגרסת המקור. ברור עם זאת מהיכן שאבו "מעצבי" הונגקי את הרעיון.

     

    לנד ווינד X7 - עושה עוד ריינג' רובר

     

    הלנדווינד X7 שהוצג בתערוכת גואנגג'ואו ב-2014, מגיע מחברה מוכרת היטב בסין. גם במקרה זה מדובר בהעתק של המותג הבריטי רב ההילה, אך הפעם

    נעשה ניסיון - לגמרי לא רע בדרכו - להעתיק את רכב הפנאי הרך והקומפקטי של היצרנית, האיווק. ההעתק, מהמדויקים שיוצרו בתעשיית הרכב הסינית, הוצג אגב בתזמון הגרוע ביותר עבור לנד-רובר, שרק חודש קודם לכן חנכה את המפעל הראשון שלה מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת, בצ'אנגשו שמצפון לשנחאי. ממש במקרה, שם נמצא פס הייצור של האיווק ה"אמיתי" עבור השוק המקומי. תא הנוסעים הוא כבר סיפור אחר, שכן הוא רחוק מאד מהאיכות של המקור. אבל, גם המחיר עומד על כשליש.

     

    זוטיה SR8 - עושה פורשה

     

    ההעתק הסיני לפורשה מקאן הוצג בבייג'ינג 2015, ואינו מוצלח במיוחד מבחוץ. בפנים לעומת זאת מדובר בהעתק כמעט-מושלם של הדבר האמיתי, הן בקונסולה עמוסת המתגים בין המושבים, מסך המגע, השעון האנלוגי בחלקה העליון של הקונסולה, לוח המחוונים והגה שלוש הצלעות הבשרני. רק מתג ההתנעה לא נמצא משמאל להגה כמקובל בפורשה. סוג של פספוס בהעתקה.

     

    JAC A60 - עושה אודי

     

    מכונית הסדאן הסינית שהוצגה בתערוכת בייג'ינג ב-2014 לא רק נראית כמו העתק של מכוניות הסאלון A6 של אודי, עם יחידות תאורה צרות וסבכה קדמית מוכרת (ותוספת ניקל מצועצע), אלא גם מאמצת מעט את שם הדגם המוכר. מה שלא תוכלו לקבל בהעתק הסיני זו הנעה כפולה-קבועה שכן הסינית משווקת עם הנעה קדמית בלבד. כצפוי,  תא הנוסעים פחות מרשים מזה של המכונית הגרמנית.

     

    יוגומו 330 - עושה קיה

     

    מכונית המיני הסינית שואבת השראה מאחת הפופולריות בשוק הרכב שלנו  - קיה פיקנטו. אבל הדמיון נגמר בעיצוב החיצוני, שכן הפנים שונה לחלוטין ונראה פשוט בהרבה מהרף הגבוה שהציבה קיה בקטגוריית המיני. חשוב מכך, ה-330 מונעת על-ידי יחידת הנעה חשמלית קטנה בהספק שנע בין 4.7 ל-10.2 כ"ס, המאפשרת טווח נסיעה של בין 100 ל-160 ק"מ במהירות של עד 60 קמ"ש. תג המחיר של המכונית בסין עומד על כ-5,000 דולר, פחות מ-20 אלף שקלים.

     

    יוקסיה ריינג'ר איקס - עושה טסלה

     

    מכונית חשמלית סינית חדשה המאמצת את קו העיצוב של אחת המכוניות היותר-מדוברות בתעשיית הרכב בשנים האחרונות, טסלה מודל S. מלבד המרכב, הסינים העתיקו גם את מסך המגע הענק בקונסולה המרכזית. המנוע החשמלי מפיק כאן "רק" 348 כ"ס ומאפשר טווח של 220 ק"מ "בלבד" בגרסת הבסיס, או 460 ק"מ מרשימים בהרבה בגרסה הבכירה. הסינים מתגאים כי המכונית הזו תשמיע לבעליה צלילי מנוע שונים דרך הרמקולים - למשל יגואר F-טייפ או פרארי 488 GTB. האימה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מכונית בעיצוב מקורי? הסינים מעתיקים בלי בושה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים