שתף קטע נבחר

נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות: נהגי גט טקסי סירבו לשרת אדם עם כלב נחייה

הנציבות הגישה תביעה בסך 125 אלף שקל נגד חברת Gett, בטענה שכששני נהגים הבחינו אחד אחרי השני בכלב הנחייה של התובע, הם סירבו לאסוף אותו בניגוד לחוק. החברה התנצלה, אך לא פיצתה וטענה כי היא לא אחראית לנזק, כי היא רק המתווך. Gett: "החברה זמינה לכל סוגי האוכלוסיות בישראל"

תביעה בסך 125 אלף שקל נגד חברת Gett (גט טקסי) ושני נהגי מונית מטעמה בשל סירוב לשרת אדם עם מוגבלות: נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, באמצעות עו"ד אינאס חג' יחיא, הגישה לבית משפט השלום בתל-אביב תביעה על סך 125 אלף שקלים נגד חברת המוניות ושני נהגים העובדים עמה, בשל סירובם לתת שירות לאדם עם מוגבלות בראייה, המתנייד עם כלב נחייה.

 

לפי כתב התביעה, בתו של הרצל כהן, אדם עם מוגבלות ראייה, הזמינה עבורו מונית באמצעות אפליקציית Gett, עבור נסיעה מתל אביב  לביתו ברמת גן. אמנם מונית הגיעה תוך מספר דקות, אך כשהבחין הנהג כי כהן מלווה בכלב נחייה, הוא סירב להעלות אותו למונית וצעק על בתו שהיה עליה לכתוב מראש שאביה מלווה בכלב נחייה. הרצל טען שהחוק לא מחייב אותו להודיע זאת מראש וכך גם הסבירו לנהג עוברים ושבים אך הוא התבצר בעמדתו, צעק ואף הִכה את ההגה.

 

בתביעה נטען, כי למרות שנאמר לנהג שוב ושוב כי הוא מחויב לעשות זאת על פי חוק, הנהג המשיך בסירובו מלתת שירות לכהן, ועזב את המקום תוך שהוא מותיר את כהן ובתו המומים ופגועים. לאחר מכן, כך נטען, בתו של התובע הזמינה מונית נוספת דרך האפליקציה, אך גם הנהג השני סירב לתת לו שירות, אמר שהוא "לא לוקח כלבים" למרות הדרישה החוקית ונמלט מהמקום. 

 

Gett: "הנהגים יתנצלו. לנו אין אחריות לנזק או לעוגמת הנפש"

האב ובתו שלחו מכתב תלונה ל-Gett וב-11 בנובמבר קיבלו מכתב תשובה, לפיו החברה רואה בחומרה רבה את התנהלות הנהגים וכן נמסר כי הם זומנו לבירור. "במסגרת שיחת הבירור הביעו שני הנהגים חרטה על מעשיהם וביקשו להתנצל בפניך, תוך שציינו כי לא ידעו כי זוהי חוברתם החוקית להסיע כלב נחייה. ככל שתהיה מעוניין בכך, נשמח לתת את מספר הטלפון שלך לאותם נהגים על מנת שיתנצלו בפנייך על מה שאירע", מסרו להם בחברה.

 

שום פיצוי לא הוצע להם. בנוסף התחמקה Gett מאחריות בטענה כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים ואין היא תחנת מוניות או גוף המעסיק את הנהגים העושים שימוש באפליקציה וכי לאור האמור לעיל, אין החברה אחראית לכל נזק אי נוחות אובדן או עוגמת נפש הנגרמים בין במישרין או בעקיפין מהתנהגות הנהגים. עניין זה מוסדר בתנאי השימוש של האפליקציה, אותם מאשר המשתמש בעת התקנתה".

 

איסור מפורש להפלות אדם בגין מוגבלותו

מהנציבות נמסר כי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. כן מגדיר החוק את החובה במתן מענה הולם לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מירבית.

ב-Gett טענו כי הם רק מתווכים בין הנהגים לנוסעים (צילום: ערן לם) (צילום: ערן לם)
ב-Gett טענו כי הם רק מתווכים בין הנהגים לנוסעים(צילום: ערן לם)
 

על מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון כי חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו. בנוסף, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה, קובע מפורשות כי אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי.

 

גם במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מובלות, טענה חברת Gett כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים" וכי "אין החברה אחראית לכל נזק, אי נוחות, אובדן או עוגמת נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים." בניגוד לכך, נטען בכתב התביעה כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחייה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי.

 

לאור כל זאת, נטען כי התנהלות הנהגים והחברה מהווה אפליה על רקע מוגבלות. הנתבעים "הפרו ברגל גסה את הוראות חוק השוויון, ופגעו פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות", צוין בכתב התביעה. אשר על כך, מבקשת התובעת לפסוק עבור כהן פיצוי כספי בסך כולל של 125 אלף שקל.

 

Gett: מגנים התנהלות מפלה

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, מסר: "אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחייה משתמשים באופן תדיר במוניות כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות לצערי על עצמם היא שגם לאחר חקיקת חוק השוויון, נהגי מונית מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים.

 

"חקיקת השוויון נועדה למנוע מצבים אלה של הפליה בוטה של אנשים עם מוגבלות וסירוב להעניק להם שירות. אנו, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת פועלים ונמשיך לפעול על מנת למגר תופעות פסולות אלה".

 

מ-Gett נמסר בתגובה: "חברת Gett פועלת וזמינה, מיום הקמתה, לכל סוגי האוכלוסיות בישראל, ובכלל זה לאנשים בעלי עיוורון. החברה אף השקיעה משאבים רבים לטובת הנגשת האפליקציה לאוכלוסייה זו. במקביל, בימים אלה נמצאת Gett בשיתוף פעולה צמוד עם המרכז לעיוור.

 

"כתב התביעה התקבל אצל החברה והיא תגיב לגופו של עניין בבית המשפט. Gett פועלת בהתאם להוראות הדין ומגנה כל התנהלות בניגוד לדין, ובפרט התנהלות מפלה, מצד נהגים העושים שימוש בשירותיה. Gett תמשיך להעניק לכלל לקוחותיה שירות אמין, מתקדם ומוביל, כפי שעשתה ועושה מיום היווסדה".

 

מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל, נתי ביאליסטוק כהן, התייחס למקרה ואמר: "מקרים מעין אלה הם חמורים, ולצערנו מתרחשים חדשות לבקרים בכל כלי התחבורה הציבורית והדבר נובע בעיקר מבורות של נותני השירותים ומחוסר הבנה בסיסית של מהם הצרכים להם זקוקים אנשים עם עיוורון ולקויי ראייה. אמצעי הניידות העיקרי שעומד לרשות אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, הוא התחבורה הציבורית, שמקשה מאד על ניידותם של אנשים עם עיוורון, התחבורה הציבורית בישראל, ככלל, לא נגישה ולא מונגשת במיוחד. על כן, אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה, משתמשים, באופן אבסורדי, ביחס הפוך להכנסתם השערורייתית (תקציב ניידות לאדם עיוור עומד, במירב, על סכום הנמוך מ-1,000 שקל), במוניות. ואנחנו במרכז לעיוור פועלים למגר אותם על ידי פעולות משפטיות ופעולות הסברה לציבור הרחב בכל הקשור לנגישות והנגשה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים