שתף קטע נבחר

המדינה והזכיין הסתכסכו - הארכת הרכבת הקלה בירושלים תקועה

נוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים, הדורשים להחליף את זכיינית הרכבת הקלה סיטיפס, חילקו השבוע "דוחות" לבכירי העירייה, בהם ראש העיר ברקת, בגין מה שהגדירו כ"הפקרת תושבי ירושלים". על רקע מחלוקות קשות סביב הארכת הקו הקיים, גורמים בעירייה ובממשלה מאשימים את סיטיפס בסחטנות, אולם בחברה טוענים: המדינה יודעת שהרכבת הקלה היא סיפור הצלחה

הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים לבית החולים הדסה עין כרם מתעכבת כבר חודשים ארוכים – בגלל סכסוך מתמשך ועיקש בין המדינה לזכיינית הרכבת הקלה "סיטיפס".

 

ירושלמים היכונו: עוד שני קווי רכבת קלה בדרך

 

בעוד שבחברה טוענים כי המדינה מנסה להתנער מחוזים עליה חתמה מול החברה ומהתחייבויות כספיות כלפיה, גורמים במשרדי האוצר והתחבורה ובעיריית ירושלים השמיעו השבוע טענות קשות כנגד הזכיינית וטענו כי זו מנסה לסחוט את המדינה ופוגעת בציבור הירושלמי.

צפיפות בקרונות הרכבת הקלה ()
צפיפות בקרונות הרכבת הקלה
 

הפערים בעמדות הצדדים עומדים על מאות מיליוני שקלים, ובעקבות זאת שוקלת המדינה שלא להתקשר עם החברה בעבודות להארכת הרכבת הקלה ולמעשה להפסיק עמה את ההתקשרויות ושהתשתית תותקן על ידי חברה אחרת. גורמים במשרדי הממשלה האחראים על הנושא אמרו ל-ynet כי "צעד זה אולי יגרום לעיכוב נוסף של העבודות – אבל ישחרר את המדינה מהתקשרות מול סיטיפס ובטווח הארוך הציבור ירוויח, ויזכה ליזם שטובת התחבורה הציבורית בירושלים לנגד עיניו".

 

בתוך כך, בארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" קוראים למשרדי הממשלה ולעיריית ירושלים להפסיק את ההתקשרויות עם סיטיפס ולהחליפה בחברה אחרת. זאת, בשל טענות לשירות לקוי, צפיפות, מכונות כרטוס מיושנות ואיטיות, יחס לא ראוי של הפקחים ומניעת תחרות מול האוטובוסים שמאריכה את זמני הנסיעה בעיר. בארגון הביעו חשש כי איומי המדינה להפסיק את ההתקשרויות הם כלפי חוץ כדי לשפר עמדות במשא ומתן , ואילו בסופו של דבר החברה תמשיך להפעיל את הרכבת הקלה בירושלים.

 

כחלק מהמחאה הגיעו ביום ראשון פעילים מהארגון לחניון עירייית ירושלים וחילקו "דוחות" לבכירי העירייה, בניהם ראש העיר, ניר ברקת, בגין מה שהוגדר על ידם "הפקרת תושבי ירושלים לידי חברת סיטיפס". בסיום הדו"ח נכתב: "ניר ברקת, אומנם לך יש רכב פרטי אך בתור ראש העיר אחריותך לדאוג לחופש התנועה של תושבי ירושלים – תושבי ירושלים דורשים מברקת. תחליף את סיטיפס".   

 

צפו: "דוחות" מחולקים לבכירי העירייה 

 

ההסכם נחתם בזמן האינתיפאדה - וזכה לביקורת

ההסכם בין "סיטיפס" למדינה נחתם לפני כ-15 שנה במודל BOT במסגרתו החברה קיבלה זיכיון למשך 27 שנה להפעלת הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים. ההסכם זכה לביקורת גדולה בקרב ארגונים ציבוריים ואף מבקר המדינה, בשל הטבות גדולות שהוא נותן ליזם, ביניהם סיכומים על ביטול קווי אוטובוסים ושינויים בתחבורה הציבורית כדי "למשוך" נוסעים לרכבת הקלה.

 

מתווה התחבורה הציבורית החדש בירושלים גרם לפגיעה קשה בקרב תושבים בשכונות מסוימות בעיר, שזמן הנסיעה שלהם התארך מאד. בעוד שהמדינה בנתה את עיקר התשתית לרכבת, החברה הייתה אחראית לסלילת המסילות והתקנת קווי החשמל והתקשורת וכן רכישת הקרונות וההפעלה.

 

בהסכם הובטח לחברה מענק וכן שיפוי במידה של מספר נוסעים נמוך מהצפוי, ואף במקרים של השבתות עקב אירועים בטחוניים. במהלך השנים נשמעו טענות שונות משני הצדדים על הפרת ההסכמים, שהגיעו לכדי בוררויות על סכומי עתק.

 

מנגד, גורמים בסיטיפס הזכירו כי הוא נחתם בשנות האינתיפאדה השנייה, כשהייתה אי ודאות גדולה לגבי הצלחתו ורווחיותו הכלכלית. כך או כך, כחלק מהחוזה התאפשר למדינה ב-2019 לרכוש את זיכיון ההפעלה של קו הרכבת.

 

היסטוריה של אי הסכמות 

מהי המחלוקת בין הצדדים עכשיו? קו הרכבת הקלה בירושלים המופעל כיום על ידי סיטיפס במקטע בין שכונות פסגת זאב להר הרצל (13.8 ק"מ), הקו הנוכחי - המכונה "הקו האדום" מתוכנן להתארך עד בית החולים הדסה עין כרם בדרום ושכונת נווה יעקב בצפון. כמו כן אמורות להיבנות לו שתי שלוחות אל קמפוסי האוניברסיטה העברית הר הצופים וגבעת רם.

 

בנוסף מתוכנן להיסלל בשנים הקרובות קו חדש, הקו הירוק, שהוא ושלוחותיו צפויים לחבר בין שכונות תלפיות, בקעה, פת ומלחה למרכז וצפון העיר. 

 

המדינה צפויה לצאת בקרוב למרכז לבניית התשתית לקו הירוק, ולהפעלת שני הקווים (האדום והירוק), לאחר שברשויות הגיעו למסקנה שמוטב ששני הקווים יופעלו על ידי אותה חברה.

 

במקביל התנהל במשך למעלה משנה מו"מ מול סיטיפס על התשלום עבור בניית ההארכות והשלוחות לקו האדום. לאחר שהמו"מ התעכב, ואיתו העבודות, הסכימו שני הצדדים על סכום של 350 מיליון אירו עבור שדרוג הקו האדום. אולם גם כאן שני הצדדים לא היו שבעי רצון, כשבאוצר עדיין טוענים כי מדובר בסכום גבוה מהאומדנים, אולם נראה כי סיכמו עליו כדי להפסיק את העיכובים.

 

אך בזה לא תמו אי ההסכמות, שמעכבים את הקמת קו הרכבת. בשל העובדה שהפעלת שני הקווים (האדום והכחול) תצא למכרז, בסיטיפס טוענים שעל פי החוזה שנחתם בעשור הקודם על המדינה לקנות את זיכיון ההפעלה על ההארכות והשלוחות של הקו האדום בחזרה – ולהערכתם סכום זה מגיע לכ-350-400 מיליון שקל. בנוסף, לטענת סיטיפס החוזה המקורי גם מבטיח לזכיינית 42% מהרווחים העתידיים גם על ההארכות והשלוחות.

 

ואולם, המדינה טוענת כי החוזה המקורי לא כולל את ההארכות והשלוחות, וכי לא מגיע לסיטיפס תשלום כלל בגין לקיחת הזיכיון על ההפעלה. "סיטיפס מתנהלים בסחטנות ובחזירות דורשים עוד ועוד כספים כפי שעשו במשך שנים – תוקעים את הפרויקט וסוחטים את תושבי ירושלים", אומר גורם באחד ממשרדי הממשלה המנהלים את המו"מ, "הם הסיבה שהרכבת מתעכבת, הם יכלו להתחיל לפני שנה אם לא היו מתעקשים על כספים שלא מגיעים להם".

 

למרות זאת, האוצר הגיש לאחרונה הצעה משופרת במסגרתה כן ישלם לסיטיפס 40 מיליון שקלים נוספים עבור הארכת הקו האדום, אולם סיטיפס השיבה בשלילה להצעה זו וציינה שהיא מוכנה לרדת לכל היותר ב-25% מההערכת השווי המקורית.

 

לדברי אותו גורם, "זה בלתי מתקבל על הדעת. הם 'מחזיקים קצר' את המדינה ואת תושבי ירושלים, כי הם יכולים להתחיל בעבודות ואם נלך לחברה אחרת זה ייקח עוד שנה. אבל אנחנו הולכים ומגיעים למסקנה שבשביל להעיף את החברה הזאת מירושלים ולזכות בזכיין הוגן לטווח ארוך, שווה לחכות עוד שנה. המדינה לא יכולה להתנהל מול חברה סחטנית כזאת.

 

"כולם - משר התחבורה ועד ראש עיריית ירושלים - לא יכולים כבר לשמוע את השם סיטיפס - הם דורשים עוד ועוד כספים שלא מגיעים להם. דוגמא קטנה - כשניר ברקת ביקש לתגבר רכבות באירוע עירוני, הם דרשו ממנו תשלום של 100 אלף שקל כאילו זו לא חובתם, לא סתם הוא תועד במעלית במקרה מכנה אותם 'חארות'".

 

מנגד גורמים בסיטיפס מגיבים בזעם לדברים ואומרים כי "האוצר מנסה להפר הסכמים שהוא עצמו ניסח וחתם עליהם, ולעשות עכשיו מקצה שיפורים, בניגוד להסכם הקיים. וזאת על הגב של תושבי ירושלים".

 

בחברה מוסיפים: "התנהלות גורמים במדינה היא שערורייתית. מדובר בקו קריטי שאמור להגיע לבתי החולים בעיר, אבל המדינה מחזיקה את הציבור הירושלמי כבן ערובה. לא טובת הציבור עומדת לנגד עיני הגורמים השונים במדינה, אלא ניסיון להרוויח כסף בניגוד להסכם הקיים. לשם כך המדינה מעכבת במכוון את העבודות על הארכת הקו הנוכחי, עבודות שאותן הצענו להתחיל כבר לפני חודשים ארוכים.

 

"בסוף יקרה לאותם גורמים במדינה, בדיוק מה שקורה להם עכשיו בתל אביב. גם בתל אביב הם חשבו שהם יודעים הכי טוב, ובסוף זה לוקח הרבה יותר זמן, ועולה לציבור הרבה יותר כסף. אסור שמה שקורה בתל אביב יקרה גם בירושלים. הבעיה היא שעוד כמה שנים - כשיתברר שהמדינה עשתה טעות גדולה, זה יהיה כבר מאוחר מדי, וגם אף אחד מבעלי התפקידים לא ישלם על כך בכיסאו".

 

כעת הודיעה המדינה שאם עד אחרי פסח סיטיפס לא תענה לההצעה, המכרז להארכת הקו הירוק והפעלת שני הקווים יכלול גם את הארכת הקו האדום במקום סיטיפס.

 

ארגון הצרכנים: "ב-2019 כל זה יכול להיפסק"

ובינתיים הנפגעים העיקריים מהמחלוקת הם הנוסעים. לדברי מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית, "15 דקות", גיל יעקב, "כבר שש שנים שסיטיפס מתעמרת בתושבי ירושלים. זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית התארכו בשל המונופול שקיבלה החברה על תוואי המסלול, פקחיה מגזימים בקנסות ומביישים נוסעים תמימים, מכונות הכרטיסים פרימיטיביות וגורמות לנוסעים להפסיד זמן יקר בתורים ארוכים , והיא ממשיכה לדרוש מהמדינה עוד ועוד כספים.

 

ה"דוח" שחולק לראש העיר, ניר ברקת (צילום: גיל יוחנן וארגון 15 דקות) (צילום: גיל יוחנן וארגון 15 דקות)
ה"דוח" שחולק לראש העיר, ניר ברקת(צילום: גיל יוחנן וארגון 15 דקות)

"בשנת 2019 כל זה יכול להיפסק. על המדינה לנצל את הסעיף בחוזה המאפשר לה להחליף את סיטיפס ועל ראש העיר ניר ברקת לייצג ולפעול למען הנוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים. לא יעלה על הדעת שהמדינה תחתום עם סיטיפס על חוזה שערורייתי להארכת שלוחות הרכבת הקלה ללא כל שינוי בהסכם הקיים. התוואי להדסה עין כרם טרם מוכן להנחת המסילות ואין סיבה למהר. על המדינה להתנתק מסיטיפס בהקדם לטובת ציבור הנוסעים". 

 

הפעילים תמהים על הההצעה המשופרת שהוגשה לסיטיפס, על רקע עמדות שהשמיעו בחודש האחרון נציגי משרדי האוצר והתחבורה.

 

כך למשל, בדיון בוועדת פניות הציבור של הכנסת אמרה נציגת החשב הכללי במשרד האוצר, שני רדמן: "לא ייתכן שסיטיפס מנסה לסחוט את המדינה על חשבון הציבור". היא הוסיפה: "בפועל אנחנו מרגישים שסיטיפס – מעבר למה שהיא מקבלת – רוצה הרבה יותר, דברים שלדעתנו אין להם לא היגיון כלכלי ולא היגיון ציבורי - להפנות תקציבים מתקציב המדינה, תקציב התחבורה, תקציב שיכול ללכת גם לבריאות ולחינוך ולדברים חשובים אחרים".

 

סמנכ"ל רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם הוסיף כי "זה כסף גדול כשלמעשה התחושה של נציגי הממשלה, שזה כסף שאסור לנו לשלם אותו. שזה ציבורית לא נראה טוב לשלם אותו". מנהל תחום תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, איתן טי, אמר באותה ישיבה לפרוטוקול : "החברה הוכיחה שוב ושוב כי לא טובת הנוסעים עומדת למול עיניה, אלא רווח כספי בלבד׳".

 

גורמים בסיטיפס אומרים מנגד: "הטענה של המדינה כאילו הצעד שלהם נועד להיטיב עם הציבור הוא הזוי לחלוטין. המדינה מנסה להרוויח כסף על חשבון סיטיפס, ולהפר הסכמים, ומנסה כעת לצבוע את זה בצבע של 'טובת הציבור'. זה פשוט אבסורד.

 

"הציבור מצביע ברגליים. מעל 140 אלף איש בירושלים משתמשים ברכבת הקלה באופן שוטף. ובכל הסקרים שמתבצעים, כולל בסקרים שהמדינה עצמה עושה, עולה כי הציבור מרוצה מאד מהרכבת הקלה. יתרה מכך, המדינה יודעת שהרכבת הקלה היא סיפור הצלחה. הסלוגן שהמדינה בחרה בעצמה לפרסום הרכבת מסמל מפורשות שהיא רואה בה הצלחה גדולה. ואם המדינה היתה חושבת אחרת, היא לא היתה מנהלת איתנו במשך למעלה משנה משא ומתן בניסיון להגיע להסכם כספי".

 

הגורמים בחברה טוענים עוד, כי "ההסכם שנחתם בשעתו ברור מאד. המדינה יודעת היטב בדיוק למה היא התחייבה בהסכם. יכלו נציגי המדינה לבוא אלינו ולומר לנו בצורה ברורה, שהם מבקשים לשנות את ההסכם, אבל במקום לדבר בצורה גלויה, הם מנסים לעקם את הישר, ולהסביר שהשחור הוא בכלל לבן ושהדברים נתונים לפרשנות. זו עזות מצח.

הדמיה של הקו הירוק (צילום הדמיה: RDV) (צילום הדמיה: RDV)
הדמיה של הקו הירוק(צילום הדמיה: RDV)
"כמעט מיותר לציין שאם המדינה היתה באמת מאמינה במה שהיא אומרת שזו רק פרשנות ולא זכות חוזית ברורה שלנו, אזי היא לא היתה מבזבזת לכל הצדדים שנה שלמה בניסיון לשכנע אותנו להסכים לוותר על זכות זו. לצערנו, זו לא פעם ראשונה שהמדינה לא מכבדת הסכמים שהיא עצמה חותמת עליהם. ההתנהלות הזאת רק פוגעת במדינה וברצון של חברות בינלאומיות לבוא ולהשקיע בה".

 

סיטיפס: הרכבת זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה

מסיטיפס נמסר בתגובה: "ארגון 15 דקות מטעה באופן שיטתי ומכוון את הציבור הירושלמי, כאשר הוא מעלה טענות מופרכות שאין שום קשר בינן לבין המציאות.

 

"לא ברור לנו מה האינטרסים שעומדים מאחורי האמירות הבלתי אחראיות ובלתי מבוססות של הארגון, אך בוודאי שלא טובת הציבור. הנפגע המרכזי מההצעות האבסורדיות של פעילי 15 דקות ועוד יותר מההתנהלות המקוממת של משרד האוצר יהיה הציבור הירושלמי, שכן במידה והמשא ומתן מול משרד האוצר ייכשל, יתארך פרויקט ההארכות של קו הרכבת הקלה בשנים רבות, ויתייקר במאות רבות של מיליונים על חשבון משלם המסים.

 

"בניגוד גמור לטענות של משרד האוצר, סיטיפס היא זו שבאה פעם אחר פעם לקראת המדינה, ומוכנה, על אף זכויותיה החוזיות לוותר על מיליונים רבים של שקלים לטובת הציבור הרחב. כבר חודשים שסיטיפס מוכנה להתחיל בעבודות הארכת קו הרכבת על בסיס הסכם הזיכיון הקיים וללא שינויים, ואולם, משרד האוצר הוא שמבקש מסיטיפס לוותר על זכויותיה החוזיות ולשנות את הסכם הזיכיון הנוכחי עוד בטרם יחלו העבודות.

 

"למרות ההסכם הקיים המחייב את המדינה, סיטיפס באה לשולחן המשא ומתן עם הצעת פשרה משמעותית בה היא מוותרת, בין היתר, על 25% מרווחי ההארכות העתידיות במידה ויבוצע buyback מצד המדינה וזאת מתוך רצון לקדם את הפרויקט לשלבי ביצוע לטובת הציבור בירושלים.

 

"סיטיפס אף הציעה לא פעם בעבר להתחיל בעבודות על ההארכות והשלוחות במקביל לקיומו של המשא ומתן, אך משרד האוצר סירב לכך בתוקף. זהו אבסורד שהמדינה אינה מכבדת את ההסכם שהיא עצמה קבעה בשעתו. ראוי שמשרד האוצר יכבד את ההסכמים עליהם הוא חותם, כפי שנהגו סיטיפס והחברות שפעלו מטעמה לכל אורך הדרך. כל השאר זה תירוצים.

כך ייראה הקו הירוק בגבעת מרדכי (צילום הדמיה: RDV) (צילום הדמיה: RDV)
כך ייראה הקו הירוק בגבעת מרדכי(צילום הדמיה: RDV)
  

"בניגוד לתמונה הדמיונית והרחוקה מהעובדות, שמנסים משרד האוצר וארגון 15 דקות לצייר, הרי שבסקרים שנערכים באופן שוטף עולה כי הרכבת הקלה, המשרתת כ-145 אלף נוסעים מדי יום, זוכה באופן קבוע לשביעות רצון גבוהה בקרב הנוסעים".

 

העיריה: הארכת הזיכיון לסיטיפס אינה על הפרק 

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "נושא הארכת תקופת הזיכיון של חברת סיטיפס כלל אינו על הפרק. בין המדינה לזכיין מתנהל מו"מ על תשלום בגין ביצוע הארכות ושלוחות של הקו הקיים במסגרתן הוא יוארך עד להדסה עין כרם בדרום ונווה יעקב בצפון

 

"בירושלים פועלת מערכת הסעת ההמונים המתקדמת במדינה והעירייה רואה בחיוב רב ובהערכה את מאמצי משרדי התחבורה והאוצר לקידום מערך הרכבת הקלה בירושלים. אל מול הזכיין מנהלת המדינה כל העת דין ודברים בנוגע למחוייבויותיו החוזיות והשירותיות. העירייה מצידה מלווה את התהליכים הללו כשהאינטרס הראשון במעלה הינו שיפור השירות לציבור הנוסעים.

 

"העירייה סבורה שיש למצות בהקדם את המו"מ עם הזכיין. לנושא התשלום שעל הפרק ישנם היבטים רבים, לרבות המחיר האלטרנטיבי באי קידום ביצוע הארכת התשתית של הקו הקיים. העירייה ממשיכה לגבות את עמדת המדינה בעניין זה".

 

במשרד האוצר מסרו: "המדינה מנהלת משא ומתן בנוגע להקמת הארכות ושלוחות של הקו האדום אל מול הזכיין הקיים על מנת להקדים את ביצועם לטובת תושבי העיר. ככל שהמו"מ לא יצלח, ההארכות והשלוחות יבוצעו כחלק מהקו הירוק שצפוי להתפרסם בקרוב". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים