שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בכל שעת מסך - הילדים ישנים 16 דקות פחות
    מחקר בבריטניה מצא ש-75% מהתינוקות והילדים מבלים מדי יום מול סמארטפונים וטאבלטים. כל שעה של בילוי מול מסכי המגע מפחיתה 16 דקות מהשינה שלהם. פסיכולוג ילדים: "מדובר בהתמכרות שעלולה לגרום לנזקים בראייה ולהתפתחות בעיות קשב וריכוז"

    עדות נוספת לסכנות מסכי המגע עבור הזאטוטים: מחקר חדש מצא כי מרבית התינוקות והילדים "מכורים" למסכי המגע וסובלים מירידה בשעות השינה כתלות ישירה בזמן החשיפה למסכים.

     

    המחקר שנערך בבריטניה בקרב 715 משפחות ונחשף ב"דיילי מייל" הבריטי, מצא כי 75% מהילדים והפעוטות נחשפים למסכי מגע מדי יום. 51% מהפעוטות בגילאי 6-11 חודשים משתמשים במסכי מגע כל יום. המספר עולה ל-92% מהילדים עד גיל שלוש שמשתמשים בסמארטפונים וטבלטים באופן יומיומי.

     (צילום: shutterstock)
    (צילום: shutterstock)
     

    החוקרים שבדקו גם את שעות השינה של הילדים בהשוואה לאלה שאינם נחשפים למסכים, מצאו כי כל 25 דקות של חשיפה למסכי מגע אצל הילדים מפחיתה שש דקות שינה. שעה של חשיפה יומיומית מפחיתה 16 דקות מזמן השינה היומי של הילד. על פי המחקר, ילדים משתמשים במכשירים בממוצע במשך כ-25 דקות בכל יום, כלומר שש דקות של שינה אבודה.

     

    הקשר בין מסכי המגע לשינת הילד אינו ברור לחלוטין, אבל אחת ההשערות היא שמסך המגע גורם לפעלתנות יתר אצל הפעוט או הילד. השערה נוספת היא שהחשיפה לאור מסך המגע פוגעת בהפרשת השעון הביולוגי מלטונין בגוף ומשבש בכך את זמני השינה של הילדים.

     

    קראו עוד בנושא:

    ניסינו: שבוע לילדים עם מסכים ללא הגבלה

    הגיל להתחיל: מתי אפשר לקנות לילד טלפון?

    מכורים: הילדים בסמארטפון יותר מ-4 שעות ביום

     

    הגיל שאפשר להתחיל

    הנחיות אחרונות של האיגוד האמריקני לרפואת ילדים קובעות, כי עד גיל שנה וחצי יש להעדיף פעילות לימוד ובילוי ללא מסכים. מגיל 18 חודשים ומעלה חלק מאמצעי המדיה עשויים להיות בעלי ערך חינוכי לפעוטות והצפייה בתוכניות צריכה להיעשות יחד עם ההורים שיסייעו לילד להבין במה הוא צופה.

     

    ואלה כלל ההמלצות:

    1. לילדים מתחת לגיל 18 חודשים, יש להימנע משימוש במסכים, אך מותר השימוש בוידאו-צ'אט דוגמת סקייפ, כדי לתקשר עם הילד בזמן היעדרות מהבית.
    2. הורים לילדים בגילאי 18-24 חודשים המעוניינים לאפשר לילד חשיפה למסכים, צריכים לבחור תוכניות איכותיות ולצפות בהם עם הילד כדי לסייע לו להבין את מה שהוא רואה.
    3. לילדים בגילאי שנתיים עד חמש שנים יש להגביל את החשיפה ללא יותר משעה ביום. גם כאן ממליץ האיגוד לצפות בתוכניות עם הילד, כדי לסייע לו להבין את מה שנצפה על המסך.
    4. אצל ילדים בגילאי שש שנים ומעלה, יש להציב גבולות עקביים על הזמן אליו נחשף הילד במדיה וסוגי המדיה. על ההורה לוודא כי הצפיה במדיה אינה מונעת או פוגמת בשעות השינה, בפעילות הגופנית ובהתנהגויות אחרות המשפיעות על בריאותו והתפתחותו של הילד.
    5. תכננו זמן משותף ללא מדיה כמו בזמן ארוחות הערב.
    6. הסבירו לילד על התנהגות בטוחה ברשת, הבהירו שיש לנהוג בכבוד כלפי אחרים גם אונליין וגם בחיים האמיתיים.

     

     ( )

    גמילה ממסכים

    "ההגבלה בחשיפה למסכים היא הכרחית וחשוב שההורה ינסה לשמור עליה", אומר ד"ר שי חן גל, פסיכולוג ילדים. "כמו כל דבר, מדובר בהתמכרות שעלולה להתגבר לאורך זמן ויש לה שורה ארוכה של נזקים כמו פגיעה בתקשורת הבין אישית, רצון של הילד לברוח מהעולם החיצוני, נזקים למערכת הראייה, פגיעה בקשר בין ההורה לילד והתפתחות בעיות קשב וריכוז".

     

    לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

     

     

    איך אפשר להגביל את הילד? ד"ר חן גל ממליץ להורים לתאם את ה"גמילה" מהמסכים עם הילד: "כדאי להורים לערוך מעין חוזה בו מוסכם כי זמן המסכים לא עולה על שעתיים ביום. חשוב לתת לילד מדי פעם התרעה כמה זמן נשאר לו, כדי שיוכל להתכונן. בנוסף, חשוב לעמוד על הגבולות ולא להיכנע לילד אם מתפתח ויכוח. הצבת גבולות לילד אין פירושה שההורה אינו אוהב את ילדיו. הילד מצפה שהוריו יהיו ההורים שלו ולא חבריו, כיוון שהוא זקוק למנהיג שיוביל אותו וידריך אותו. ילד ללא הורה מנהיג, הוא ילד אומלל ועצוב".

     

    ומה דעתם של ההורים על המסכים? צפו בבייבי טוק:

     

    צילום: אורי דוידוביץ, עפר מאיר ואבי חי

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "בכל שעת מסך - הילדים ישנים 16 דקות פחות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים