שתף קטע נבחר

שוק המזון לתינוקות לא עוצר: מי מוביל ומי צמח?

כך נראית התחרות בשוק תרכובות המזון לתינוקות: מתחילת 2017 נרשמה עד כה עלייה של 35.7% במכירות נוטרילון. מטרנה עדיין שליטת השוק, אך מאבדת מעט מכוחה. סימילאק כמעט לא נפגעה והמותג של שופרסל הכי זול

למרות המחירים הגבוהים, למרות העידוד להנקה, הישראלים ממשיכים לצרוך תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל): מנתוני חברת מחקרי השוק נילסן - הכוללים הן את רשתות המזון והן את רשתות הפארם – עולה כי ברבעון הראשון של שנת 2017, שוק תחליפי החלב לתינוקות אמנם ירד ב-3.4% (במונחים כספיים), אך צמח כמותית ב-1%. כלומר, אנחנו קונים יותר אבקות, אבל המחיר הממוצע של המוצרים - ירד.

 

כתבות נוספות בערוץ הצרכנות

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

לפי נילסן, המותג נוטרילון של חברת נוטרישה האירופית (יצרנית דנונה), שמייבאת חברת טבע, מוביל את הצמיחה בשוק בשלישון הראשון של השנה עם גידול כספי של 22.6% וגידול כמותי של 36.1%. אף על פי כן מובילת השוק היא מטרנה הישראלית (אסם) ואחריה המותג האמריקני סימילאק. נוטרילון, למרות הצמיחה, נמצא הרחק במקום השלישי.

 

על פי נתוני חברת מחקרי השוק סטורנקסט, הכוללים רק את רשתות המזון (ולא כוללים את נתוני סופר-פארם וניו-פארם), בשלישון הראשון של שנת 2017, שוק תרכובות המזון דווקא צמח כספית ב-0.2% וגדל כמותית ב-6%. גם לפי סטורנקסט, נוטרילון מובילה את הצמיחה בשוק עם גידול כספי של 35.7% וגידול כמותי של 52%, אך מטרנה עודנה מובילת השוק וסימילאק – במקום השני. בישראל יש 179 אלף לידות מדי שנה, כך שזה שוק שמדי יום עוזבים אותו צרכנים אך מצטרפים אליו צרכנים חדשים.

  

כמות האבקה הנצרכת עלתה ב-6%

למרות שמטרנה מובילה את השוק, כוחה נחלש מעט. לפי סטורנקסט ב-2017, עד כה, מטרנה ירדה ב-9.2% - מנתח שוק כספי של 57% ב-2016 ל-51.7% ב-2017 עד כה. המותג סימילאק התחזק ב-2.7% ל-36% מ-35.1% אשתקד, נוטרילון זינק מ-7.8% בלבד ב-2016 ל-10.6% (צמיחה של 35.7%), שופרסל מחזיקה ב-1.6% מהשוק עם המותג שופרסל בייבי, ומותג חלב העזים קבריטה מחזיק 0.1% מהשוק.

 

מבחינת נתח שוק כמותי (כמות האבקה שצרכנים קונים), מטרנה החזיקה ב-2016 נתח שוק של 59% וירדה ב-2017 (עד כה) ל-53%, היחלשות של 4.6%. סימילאק החזיק אז ב-32.8% ומתחזק ל-33% נתח שוק ונוטרילון מתחזק מ-8.2% נתח שוק כמותי אשתקד ל-11.7% השנה - עלייה של 53%. שופרסל מחזיקה 2.2% מהשוק. השוק כולו התחזק ב-6%, כלומר אנחנו צורכים יותר תמ"ל השנה.

 

המותג המוביל בשוק הוא עדיין מטרנה פרימיום למרות שנחלש. לעומת זאת, בקטגוריית התחליפים המועשרים, המותג המוביל הוא סימילאק אדוונס, שנחלש ב-3.3% ב-2017. נוטרילון מתחזק גם ברשתות הפארם: בניו-פארם, הוא מחזיק 50% נתח שוק כספי ובסופר-פארם - 17%.

 

המחירים במגמת ירידה. הכי זול: שופרסל בייבי

בסגמנט התרכובות המועשרות, הכולל את מטרנה אקסטרה קר, סימילאק אדוונס ונוטרילון, נוטרילון מחזיק בנתח שוק של כ-23% במונחים כספיים ושל כ-26% במונחים כמותיים ולראשונה עבר את נתח השוק הכמותי של מטרנה אקסטרה קר בסגמנט זה. סימילאק אדוונס מוביל את הסגמנט הזה, למרות שהוא המותג היקר ביותר בו (מבין התרכובות העשויות מחלב פרה) ומחירו עומד על 80.66 שקל בממוצע לק"ג.

 

המחיר הטוב ביותר בשוק הוא של שופרסל בייבי: מחיר קבוע של 39.90 שקל או 53-52 שקל לק"ג. השאר מתומחרים גבוה ומציעים מבצעים תכופים. המחיר הממוצע של סימילאק טופ הוא השני המשתלם אחרי שופרסל בייבי – 60.59 שקל לק"ג ואחר כך מטרנה פרימיום (68.20 שקל לק"ג) ,המותג הזול במותגי התרכובות המועשרות, שמחירו עומד על 65.74 שקל לק"ג בממוצע.

 

כניסת המותג שופרסל בייבי לא השפיעה על התחרות באופן מיוחד, אבל כן ניכרת ירידת מחירים בשוק. בעקבות מבצעים אגרסיביים, כל המחירים בשוק בשחיקה - סימילאק טופ הוזל ב-16.8%, נוטרילון ב-10.9% ומטרנה פרימיום ב-5.7%. שאר המותגים הוזלו בכ-2.4%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים