שתף קטע נבחר

מחאה בת"א: פעילי תחבורה "סללו" נת"צים באבן גבירול

פעילים של ארגון "15 דקות" קוראים לקידום רשת קווי אוטובוסים מהירים שייסעו במסלולים העתידיים של הרכבת הקלה: "זה הפתרון המרכזי למשבר התחבורה". המשרד בתגובה: "יוזמה איזוטרית ונעדרת הבנה מקצועית"

 

 

לפנות בוקר "סללו" פעילי ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) ברחוב אבן גבירול בתל אביב. הפעילים סימנו את הכביש שבו מתוכנן לעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה כנת"צ, במחאה על כך שמשרד התחבורה לא מקדם נת"צים לקווים מכינים שיעברו על תוואי מסלולי הרכבת הקלה וכיוון שישראל מפגרת אחר מדינות ה-OECD בתחום הכשרת הנת"צים. לדברי הארגון, הפעילות נועדה להמחיש כמה פשוט להקדיש נתיב נסיעה לתחבורה ציבורית.

 

המחאה של חברי "15 דקות" (באדיבות 15 דקות) (באדיבות 15 דקות)
המחאה של חברי "15 דקות"(באדיבות 15 דקות)

בחודש שעבר פורסמה ב-ynet תוכנית של משרד התחבורה להכנת קווים מכינים, אולם הסתבר שהיא אינה מתוקצבת ולא הוצגה לשר התחבורה, זאת על אף שלפי ההערכות במשרד היא מסוגלת להניע מהר ויעיל יותר עשרות אלפי אנשים ביום, בהפעלת 6 קווים, בדומה לקו 1 שעובר על תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן.

 

התחבורה הציבורית בגוש דן, כמו גם ביתר חלקי הארץ, מקרטעת. מהשוואה למדינות ה-OECD עולה שהמהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית בגוש דן היא 16 קמ"ש, בעוד שבערי ה-OECD הממוצע נע סביב 25 קמ"ש. בדו"ח שהגיש מרכז המידע והמחקר של הכנסת לוועדת הכספים בנובמבר 2016 צוין שההשקעה בתשתיות התחבורה הציבורית במטרופולינים בישראל נמוכה ב-85% ביחס לערים מערביות בעולם: 1,500 אירו המושקעים עבור כל תושב בשנה, לעומת 10,000 אירו במדינות ה-OECD.

 

 (באדיבות 15 דקות) (באדיבות 15 דקות)
(באדיבות 15 דקות)

עוד עולה כי 25% מהאזרחים בישראל משתמשים בתחבורה ציבורית לעומת 60% בממוצע במדינות החברות בארגון. בניו יורק משתמשים 80% מהתושבים בתחבורה הציבורית. גם בפרמטר של קילומטרים שהוקדשו לנתיבי תחבורה ציבורית ישראל נמצאת בתחתית - לצד ערים כמו קהיר, מומבאי, איסטנבול ומכסיקו סיטי.

 

במשרד התחבורה הודיעו כי בגוש דן, במסגרת התכנית "מהיר לעיר", עד לשנת 2021 ייסללו 162 קילומטרים של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית בעלות של 3 מיליון שקל, אולם בארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" קוראים למשרד התחבורה לסלול נת"צים בינעירוניים שאינם באחריות ראשי הרשויות המקומיות.

 

"חסרונם של הנת"צים מורגש גם בכבישים הבינעירוניים שבהם המחדל הוא כולו של משרד התחבורה", אומר גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות". לדבריו, "תל אביב פקוקה מכל הכיוונים וככל שעבודות הרכבת הקלה מתמשכות, הפקקים הולכים ומחמירים, ורשת של רכבות קלות או תחתיות בגוש דן ממילא לא תפעל לפני 2030.

  

"אנחנו מצפים ממשרד התחבורה ומהעיריות השונות ברחבי גוש דן לקדם את תוכנית הקווים המכינים של '15 דקות' - רשת קווי אוטובוסים מהירים שייסעו במסלולים העתידיים של הרכבת הקלה בנת"צים מיוחדים. זה לא מסובך, לא צריך לסלול כבישים מיוחדים או לחפור מנהרות - כל מה שצריך הוא לסמן נת"צים, לאכוף את הנסיעה בהם ולהסיע את הציבור באוטובוסים נוחים וחדשים, שייסעו בתדירות גבוהה מאוד במסלולי הרכבות הקלות . זה הפתרון המרכזי למשבר התחבורה הנוכחי והגיע הזמן ששר התחבורה יקדם אותו".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה קידם ויוסיף לקדם את תשתית התחבורה הציבורית בגוש דן, כולל רשת מתוכננת של תחבורה ציבורית בהיקפים ובקצב שלא נעשו מעולם וזאת, כדי להביאן בתוך שנים ספורות לרמה של המדינות המתקדמות בעולם. משרד התחבורה אינו מתכוון להתייחס ליוזמות איזוטריות ונעדרות כל בסיס של הבנה מקצועית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות 15 דקות
מחאת הפעילים, הבוקר
באדיבות 15 דקות
מומלצים