שתף קטע נבחר

העיוור שנמנעה עלייתו לאוטובוס עם כלב נחייה: "לא עניין את הנהג כלום"

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה נגד נהג חברת אפיקים שאסר על נוסע עיוור לעלות לאוטובוס עם כלב הנחייה שלו, ואף נעל אותו באוטובוס לאחר שעלה והתיישב בכל זאת . הנוסע, יניב אלימלך, אמר ל-ynet: "כשהתקשרתי לחברה מתוך האוטובוס הנעול הם אמרו לי לשלוח פקס"

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה השבוע תביעה בסך 62.5 אלף שקל נגד חברת האוטובוסים "אפיקים" ונהג מטעמה, על רקע טענה לאפלייתו של צעיר עם מוגבלות בראייה. דיברנו עם הצעיר, יניב אלימלך, כדי להבין מה קרה ומדוע הוגשה התביעה. צפו

 

עוד בערוץ הצרכנות

 

יניב , מה קרה כשניסית לעלות לאוטובוס? 

 

אלימלך: "הנהג צעק שאני לא יכול לעלות עם כלב הנחייה שלי. הוא התעקש שהוא חייב להיות עם מחסום על הפה למרות שהראתי לו את התעודות והסברתי לו שהוא פטור ממחסום פה לפי חוק. בסוף פשוט נכנסתי פנימה והתיישבתי, ואז הנהג כיבה את האוטובוס ונעל אותי ועוד שני נוסעים בתוכו".

 

"התקשרתי לאפיקים מתוך האוטובוס הנעול כדי להתלונן על המקרה, והנציגה אמרה לי לשלוח להם פקס. לא ידעתי מה להגיד לה".

 

ומה קרה לאחר מכן?

"אחרי חצי שעה בערך שהיינו באוטובוס הנעול, הנהג על חזרה לאוטובוס והתחיל לסוע. בלי להגיד כלום. לא רציתי בהתחלה לתבוע אבל לא קיבלתי מענה מהחברה".

 

"מחובת החברה להכשיר את נהגיה לעבודה עם בעלי מוגבלויות"

תובעת מחוזית בנציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, עו"ד אינאס חג' יחיא: "יניב פנה אלינו לפני כשנה, פנינו לחברת אפיקים, שלטענתם היה מדובר בנהג חדש, שבסך הכל ביקש לברר את התקנות עם הסדרן".

 

"לא הייתה שום סיבה לצעוק ולנעול אותו באוטובוס 20 דקות בחום הכבד של אוגוסט, וזה אחרי שיניב הראה לו תעודה ואישור. נסיבות האירוע לא היו פחות חמורות מאי ידיעת

החוק, שהיא כשלעצמה דבר חמור".

 

"החוק נותן זכות במקרים של אפלייה לקבל פיצוי עד 62.5 אלף שקלים. אנחנו חושבים שנסיבות המקרה חמורות. זה לא נהג פרטי שלא ידע את החוק, זו חברה גדולה שעושה הכשרות לעובדים שלה, מחובתם להכשיר את הנהגים שלהם לעבודה עם בעלי מוגבלויות. ליניב אין מאור עיניים, הוא לא יכול לנהוג ויש לאפשר לו להשתמש בתחבורה ציבורית. זו פגיעה גם בחוק כבוד האדם וחירותו".

 

מ"אפיקים" נמסר בתגובה: "חברת אפיקים טרם קיבלה את כתב התביעה, לכשיתקבל תלמד החברה את האמור בו ותגיב בהתאם. עם זאת, אפיקים מכירה את המקרה שהתרחש לפני כשנתיים וכבר אז פעלה בזמן אמת לנקיטת צעדים משמעתיים כנגד הנהג, אשר לאחר עריכת בירור הסתבר כי הפר את הוראותיה ונהליה הברורים של החברה".

 

"בנוסף, החברה פעלה (עוד לפני המקרה המצער) ופועלת אחריו על מנת למנוע מקרים כגון אלו, ובמסגרת זו רעננה לכל נהגיה, את הנהלים בכל הנוגע לנגישות התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות בכלל ולהעלאתם של כלבי נחיה לאוטובוסים בפרט".

 

"למותר לציין כי החברה רואה את לנגד עיניה את נושא הנגישות והשוויון לאנשים עם מוגבלויות, כנושא עם חשיבות ראשונה במעלה, ואינה חוסכת באמצעים, טכנולוגים ואנושיים, על מנת להנגיש את אוטובוסי החברה, בהתאם לכל דרישות הדין ואף מעבר לכך."

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים