שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המהפכה הטכנולוגית של החינוך המיוחד
    "כיום כבר ברור שבאמצעות אייפדים ניתן ליצור עולם חדש לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ולחברם לבני משפחותיהם, לחבריהם ולצוותי ההוראה, בתקשורת מסוג חדש שעד לאחרונה לא הייתה אפשרית". לקראת ערב התרמה לרכישת אייפדים למורים בחינוך המיוחד, אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, בטור אישי

    מחקרים מראים כי המהפכה הטכנולוגית מאפשרת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים להגיע להישגים שעליהם ניתן היה רק לחלום בדורות הקודמים. אחד הכלים הטכנולוגיים המשמעותיים ביותר לתלמידים אלו הוא האייפד, שבזכותו הם מצליחים ללמוד ולרכוש ידע, ללמוד מיומנויות שונות לחיים תקינים, לשפר את התקשורת הבין-אישית עם הסביבה ולשפר את איכות חייהם.

     

    כיום כבר ברור שבאמצעות אייפדים ניתן ליצור עולם חדש לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ולחברם לבני משפחותיהם, לחבריהם ולצוותי ההוראה, בתקשורת מסוג חדש שעד לאחרונה לא הייתה אפשרית.

     

    המהפך הוא עצום ועלינו לעשות כל שניתן כדי להעניק אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד בישראל יחד עם הכשרה מתאימה, כדי שיוכלו להעניק לילדים המיוחדים את האפשרות לשפר את חייהם ולהשתלב בחברה. שיפור ההוראה והלמידה בחינוך המיוחד ושילובם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחברה מהווים תרומה משמעותית למורים, לתלמידים ולמדינה.

     

    עיצוב:עמירם עיני
    עיצוב:עמירם עיני

     

    הצורך לצייד את מורי החינוך המיוחד באייפדים הוא נדבך נוסף בקידומו של החינוך בכללותו אל המאה ה-21. בחינוך המיוחד לא מדובר רק על שיפור הלמידה ועל נוחיות התלמידים, אלא על צורך קיומי – האם להשאיר את הילדים בעלי הצרכים המיוחדים בתוך עולמם הסגור, או לתת להם אפשרות, בעזרת הטכנולוגיה המתקדמת, לתקשר עם בני המשפחה וחברים ולהשתלב בחברה. מורי החינוך המיוחד יכולים להיות חוד החנית בתחום זה.

     

    מתן אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד הוא צורך לאומי ויסייע בשילובם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחברה. כבר כיום יש ניצנים למגמה זו ויש כבר תלמידים על הספקטרום האוטיסטי שמגויסים לצה"ל.

     

    קרן אתנה השיקה בנובמבר 2015 את התכנית "אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד" שבאמצעותה יקבלו כ -10,000 מורים ומורות לחינוך מיוחד אייפדים יחד עם תוכנות ואפליקציות מיוחדות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות שונות. מאז השקת התכנית, בנובמבר 2015, קיבלו כבר קרוב ל-1,000 מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד ברחבי ישראל אייפדים והדרכה של 120 שעות.

     

    עיצוב: יגאל עוזרי
    עיצוב: יגאל עוזרי

     

    התכנית "אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד" היא נדבך נוסף בפעילותה של קרן אתנה ושל שלושת השותפים שלה לדרך בנק מסד, הסתדרות המורים ומשרד החינוך.

    קדמו לה תוכניות אחרות של קרן אתנה, "מחשב נייד לכל מורה" (2007), "מחשב נייד לכל גננת" (2012) ו"טבלט לכל מורה למדעים" (2014). עד כה העניקה קרן אתנה יחד עם שותפיה מחשבים מסוגים שונים (לפטופים, טבלטים ואייפדים) לכ-15,000 מורות ומורים ברחבי הארץ, ב -1,240 בתי ספר וגנים ב-123 רשויות מקומיות (עיריות, מועצות מקומיות ואזוריות), בהתאם לתוכניות השונות של הקרן. כל מורה מקבל/ת גם 120 שעות של הכשרה טכנו-פדגוגית ממדריכים מקצועיים, בתמיכת משרד החינוך.

     

    בית ספר - מכונת זמן לעשרות שנים אחורה

    בעידן של מחשבים וטכנולוגיה מתקדמת, תלמידינו עדיין נאלצים לסחוב כל יום קילוגרמים רבים של ספרים, לכתוב רק על דפי נייר, לשמוע הרצאות פרונטליות בכיתה כמו ששמעו במאה ה-19, לבצע חישובים מתימטיים בצורה ידנית, ובעצם לחזור למעשה במכונת זמן עשרות שנים אחורה בעוד העולם מחוץ לבית הספר, וגם התלמידים עצמם, ממוחשבים מכף רגל ועד ראש.

     

    עיצוב: ליהי לפיד
    עיצוב: ליהי לפיד

     

    ב-150 השנים האחרונות האנושות התקדמה בצעדי ענק ובמהירות מסחררת, כולל כמובן בהיבט הטכנולוגי. אולם בתי ספר רבים עדיין מתאימים יותר למאה ה-19 מאשר למאה ה-21. בתי ספר רבים עדיין מלמדים באמצעות לוח וגיר (או לוח פלסטי וטוש – אך זה בעצם אותו דבר), ותלמידים נאלצים לשנן ספרי לימוד כמו שעשו מקביליהם לפני 200 שנה. נראה שהמהפיכה הטכנולוגית לא חדרה מספיק לבתי הספר.

     

    בתי הספר צריכים לאפשר לתלמידים לחיות בסגנון עכשווי. צריך לשבור את הקירות של כיתות הלימוד ולאפשר לתלמידים ללמוד בכל מקום – בכיתה, בחצר, בעת שהם הולכים עם המורה לבקר במוזיאון, בבתיהם – בכל מקום. במאה ה-21 אין שום משמעות למיקום הגיאוגרפי. בעולם המקוון אפשר ללמוד בכל מקום ובכל שעה.

     

    עיצוב: תמי כשר
    עיצוב: תמי כשר

     

    ישראל נחשבת כיום למעצמת היי-טק. ענף ההיי-טק הוא במידה רבה הקטר שמושך אחריו את המשק הישראלי. לא זו בלבד, אלא ששמירה על רמה טכנולוגית גבוהה חיונית לביטחונה, לכלכלתה ולעצם קיומה של ישראל. השמירה על הפער הטכנולוגי מתחילה בחינוך, בבית הספר, ולכן יש לצייד את כלל מורות ומורי ישראל במחשבים ניידים, מסוגים שונים, כל מורה בהתאם לתחום פעילותו, כולל מורי החינוך המיוחד.

     

    • הכותב אורי בן-ארי הוא נשיא ומייסד קרן אתנה.

     

    •  ביום ה', 22 ביוני, 2017 באולם הכנסים של הנהלת הבנק הבינלאומי בשדרות רוטשילד בתל-אביב, יתקיים ערב התרמה לקרן אתנה שיכלול מכירה פומבית של יצירות אמנות ייחודיות שנוצרו במיוחד לערב זה ע"י למעלה מחמישים אמנים מובילים בישראל ביניהם: ערן שקין, קרן שפילשר, יגאל עוזרי, בני אפרת, עתר גבע, חנוך פיבן, דוד גרשטיין, ליהיא לפיד, פרופ' רפי קרסו, בן קדישמן, רות בלוך ורבים אחרים. כל ההכנסות מהערב יופנו לטובת רכישת אייפדים למורות ולמורים בחינוך המיוחד בישראל.  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "המהפכה הטכנולוגית של החינוך המיוחד"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים