שתף קטע נבחר

4 שעות בתור לרופא נשים - כשאת מתפתלת מכאבים

חן הגיעה לסניף של קופת החולים בקריית שמונה כשהיא סובלת מכאבים חריפים בבטן. ההמתנה לתור ה"דחוף" אצל רופא הנשים ארכה ארבע שעות שבסופה פונתה לניתוח דחוף בבי"ח. "יכולתי לאבד את הרחם. מזלזלים בחיים של כולנו. החלטתי להפסיק לשתוק". כללית: מקרה לא מייצג

צפו בפיצוץ ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא שירותי בריאות בפריפריה:

 

 

רק אתמול (ב') הופסק דיון של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא הרופאה המשפחתית. הדיון, בהשתתפות שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), נקטע בשל מחאה של תושבים וראשי רשויות מהגליל על רקע הזנחת הרפואה בצפון הארץ, כדבריהם. התושבים וראשי הרשויות ניסו למקד את הדיון בוועדה בקריסה של הרפואה הקהילתית בצפון הארץ, אלא שיו"ר הוועדה, אלי אלאלוף (כולנו), הפסיק את הדיון בטענה כי זהו אינו הנושא שלשמו התכנסה הוועדה.

 

"אנשים מתים אצלנו. אחותי נאלצת לנסוע לאיכילוב כדי לקבל טיפולים והקרנות. אחותי הייתה מתה לולא הייתה עובדת מערכת הבריאות", קראה תושבת הצפון לפני שהופסק הדיון. אלאלוף הודיע כי בכוונת הוועדה לקיים דיון בנושא בעת סיור ביישובי הצפון בשבועות הקרובים.

 

עוד בנושא:

נתוני הבריאות הקשים נחשפים בדו"ח: בפריפריה מתים יותר

 

לקורבנות הזנחת הרפואה הקהילתית בפריפריה יש פרצופים ושמות. אחת מהן היא חן סולטן (26). ארבע שעות נאלצה חן להמתין מחוץ לדלת רופא הנשים בקופת החולים בקרית שמונה. לאחר המתנה מייגעת התברר שהיא סובלת מזיהום חמור ברחמה והיא הובהלה לניתוח דחוף בבית החולים "זיו" בצפת. בפוסט ברשת הפייסבוק, אשר זכה למאות שיתופים, זועקת חן את זעקת החולים בפריפריה. "אנחנו מתים פה ולאף אחד לא איכפת. אני שווה כמו כל אחד אחר", מצהירה חן.

  

בשיחה עם ynet מפרטת חן, תושבת קיבוץ כפר גלעדי, שילדה לפני כחמישה חודשים, על הנסיבות שבגינן הגיעה לטיפול בקופת חולים "כללית" בקרית שמונה. "התעוררתי בבוקר עם כאבים בבטן התחתונה. הרגשתי שמשהו לא כשורה. בשעה 10 בבוקר הגעתי לקופת החולים. נכנסתי לאחות ונרשמתי לתורים הדחופים. תיארתי לעצמי שאצטרך לחכות. לא קבעתי תור, ואני יודעת שלוקח זמן עד שאפשר להכניס מטופל בין התורים שנקבעו, אבל לא דמיינתי לעצמי עד כמה העיכוב יהיה ארוך ועד כמה הוא יכול לסכן את הבריאות שלי".

 

קביעת תור לרופא נשים - משימה קשה. חן לאחר הניתוח (באדיבות המצולמת) (באדיבות המצולמת)
קביעת תור לרופא נשים - משימה קשה. חן לאחר הניתוח(באדיבות המצולמת)

 

השעות נקפו והכאבים מהם סבלה חן הלכו והתגברו. "הייתי צריכה להטעין את מדחן החנייה ארבע פעמים ועדיין לא קראו לי. שאלתי מה קורה. הסברתי שאני סובלת מכאבים עזים. אמרו לי שיש רק רופא אחד שמטפל בכל התורים, גם הדחופים וגם אלו שנקבעו מראש. אמרתי שאני חושבת שזה מקרה חירום. בקופה השיבו שאין להם מאיפה להביא עוד רופא".

 

"לקחתי את התינוק וטסתי בוכה למיון"

חן מתארת כי בשעה שתיים בצהריים, ולאחר התערבות של מנהלת הקופה, היא נכנסה לבדיקה. "התברר שאני סובלת מזיהום ברחם ושאני חייבת להתפנות בדחיפות לבית החולים. לקחתי את התינוק שלי וטסתי בוכה למיון. בערב כבר הייתי בחדר הניתוח". לדברי חן, המקרה שלה אינו מקרה חריג. לצידה בתור המתינה שעות ארוכות אישה בהיריון, אשר גם היא נשלחה בדחיפות לחדר המיון.

 

החולה מוסיפה ומציינת כי "מזיהום אפשר למות. באותה מידה גם יכולתי לאבד את הרחם שלי. מי היה לוקח אחריות על טרגדיה כזו? החלטתי שאני לא שותקת יותר. לא בשבילי ולא בשביל יתר הנשים שהתייבשו לידי בתור".

 

חן מסבירה שהטיפול הלקוי, לדבריה, לו זכתה הוא דבר שבשגרה. "לקבוע תור לרופא נשים פה זו משימה קשה מאוד", מציינת האישה, "במקרה טוב אפשר לקבוע תור רק לעוד חודש או חודש וחצי. לאישה בהיריון מדובר בנצח. לא מדובר רק בי, אלא גם בכל מי שאני מכירה שגר פה באזור. אנחנו מקבלים שירות ברמה לא הגיונית. כולנו פונות לרופאים פרטיים".

 

"מגיע לי יחס דומה לחולה בתל אביב". חן במהלך האשפוז (באדיבות המצולמת) (באדיבות המצולמת)
"מגיע לי יחס דומה לחולה בתל אביב". חן במהלך האשפוז(באדיבות המצולמת)

 

"שווים פחות ממי שגר שעתיים דרומה"

ממיטת חוליה פרסמה חן פוסט נוקב ברשת הפייסבוק אשר זכה לתהודה רבה. רבים מהגולשים והגולשות הזדהו עם הזעקה של חן, שלדבריה היא זעקת החולים בפריפריה.

 

"מזדהה עם כל מילה, השבוע המתנתי כמעט יום שלם להיכנס ב'דחופים'", הגיבה אחת הגולשות, "המצב פה בקופה זאת פשוט הפקרות. אנחנו שווים פחות ממי שחי שעתיים דרומה מאיתנו", כתבה גולשת אחרת. מגיבה נוספת הוסיפה: "אני כבר למדתי את הלקח ושילמתי 150 שקלים לרופא פרטי". אחרת כתבה: "אני גם המתנתי בדחופים ורק אחרי שהתעלפתי שם מכאבים הכניסו אותי לרופא ששלח אותי בדחיפות לבית החולים".

 

"מזלזלים בחיים של כולנו. בעקבות הפוסט נחשפתי לדוגמאות רבות לסיפורים של חולים וחולות עם מקרים דומים", מגוללת חן, "המקרה שלי היה יכול חלילה להיסתיים באופן רע הרבה יותר. זה מצב לא נורמלי. כל המספרים והמחקרים מספרים את הסיפור שלי - הסיפור של הזנחת החולים בפריפריה. אני לא כועסת חלילה על הרופאים או האחיות. הם היו מקסימים. הקצאת משאבים היא מקור הבעיה. בקופת החולים הסבירו לי שזו בעיה קשה שהם מתמודדים איתה. הם לא מוצאים רופאים שמוכנים לעבוד פה. אמרתי לה שאותי זה לא מעניין. אני הלקוחה שמפקידה את בריאות משפחתי והבריאות שלי בידיים שלהם. אותי תירוצים לא מעניינים". 

 

מאות לייקים ושיתופים (צילום מסך) (צילום מסך)
מאות לייקים ושיתופים(צילום מסך)

 

"אנחנו לא מעניינים אף אחד"

"רק עכשיו פתחו מחדש את המיון בקרית שמונה", מפרטת החולה, "אנשים צריכים לנסוע 40 דקות כדי לקבל טיפול בהתקף לב. מה יקרה בדרך? בעיה שלך. זה אבסורד. שלא יספרו לי סיפורים. אנחנו לא מעניינים אף אחד. אני לא חשובה כמו תושבת המרכז. אני לא אעביר את החיים שלי לאזור המרכז. אני אוהבת את המקום שבו אני גרה. זה הבית שלי. פה אני רוצה לחיות ומגיע לי אותו יחס כמו כל אזרח אחר במדינה".

 

בחודש דצמבר האחרון פרסם משרד הבריאות נתונים מדאיגים החושפים את עומק הפער בשירותי הבריאות לו זוכים תושבי המרכז לעומת תושבי הפריפריה. במחוז תל אביב יש 5.1 רופאים לאלף נפשות, בעוד שבמחוז הצפון ישנם בממוצע 2.3 רופאים לכל אלף תושבים. על פי הנתונים, במחוז תל אביב ישנן 2.02 מיטות אשפוז לכל אלף איש בעוד שבמחוז צפון שיעור מיטות האשפוז עומד על 1.57 בלבד.

 

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: "במרכז בריאות האישה בקרית שמונה ניתנים שירותים נרחבים ברפואת הנשים ובכלל זה מעקב היריון כולל הריון בר-סיכון, שירותי IVF, בדיקות צוואר הרחם, וסקירות מערכות, שירותי אולטרסאונד ועוד באמצעות 11רופאי נשים. לאחרונה תגברנו ברופא נוסף כדי לשפר את הזמינות.

 

"פניות דחופות מתקבלות מדי בוקר בין השעות 8-10 בבוקר ולאחר מכן מטופלות, שהגיעו ללא זימון תור, משולבות בין הביקורים שזומנו מראש ומתקבלות בהתאם לדחיפות ולשיקול הדעת הרפואי וזאת כדי להבטיח מתן שירות לכל הפונות.

 

"מבדיקתנו עולה כי המטופלת הגיעה למרפאה בשעה 10:30 לערך ונבדקה בשלב ראשון על ידי אחות אשר מיד שילבה אותה בתור. לצערנו, בשל עומס שהיה קיים באותו יום המטופלת המתינה זמן רב מהמקובל ומקרה זה אינו מייצג. ככלל הצוותים מתודרכים ופועלים בכל עת לתת שירות רפואי לכל פונה ולשלב ולנהל את המקרים הדחופים בהתאם לנסיבות ולדחיפיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות המצולמת
"אנחנו לא מעניינים אף אחד". חן במהלך האשפוז
באדיבות המצולמת
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים