שתף קטע נבחר

דעה: ישראל מזניחה את העובדים הטכנולוגיים

מדינת ישראל מובילה בעולם בכמות התארים האקדמיים, אך ללא הכשרה מכוונת של כוח אדם מיומן בעל ידע טכנולוגי, ימשך המחסור של הנדסאים וטכנאים במשק אשר פוגע בפריון. המדינה צריכה להתעשת ולהכין את מערך ההשכלה הטכנולוגית לעליה בביקוש

מדינת ישראל זקוקה לידיים עובדות עם מיומנות טכנית ועם ידע טכנולוגי. ללא כוח אדם מיומן נמשיך לדשדש במחסור שכבר הולך ומחמיר במקצועות הנדסאות וטכנאות הנלמדים במערכות ההשכלה הטכנולוגיות בישראל, ובתפקידים כגון הנדסאי אלקטרוניקה, חשמל, קירור ומיזוג, מכונות ואוטו-טרוניקה (רכב).

 

עוד בערוץ הקריירה

 

בזמן שישראל מובילה את העולם בתארים אקדמיים, שאינם מבטיחים תעסוקה כבעבר, נזנחת ההשכלה הטכנולוגית למרות הפוטנציאל התעסוקתי והחברתי הטמון בה הן ברמת הפרט והן ברמת המדינה. בזמן שהמשק הישראלי זקוק ל-60,000 סטודנטים במכללות הטכנולוגיות, מדי שנתון, רק 26,000 לומדים כיום.

ישראל זקוקה לידיים עובדות עם ידע טכנולוגי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ישראל זקוקה לידיים עובדות עם ידע טכנולוגי(צילום: shutterstock)

90% מבוגרי ההשכלה הטכנולוגית עובדים במקצוע אותו למדו

אי הבנת הפוטנציאל הגבוה למי שייבחר ללמוד ויעסוק בתחום בהמשך חייו הבוגרים צורם. כבר כיום התעשייה הישראלית יחד עם מוסדות הלימוד מציבים לכל בוגר ובוגרת עתיד תעסוקתי מוכח ומאתגר שאינו נופל משל יוצאי המערכת האקדמאית. ארגונים כגון: אינטל, אל על, טבע, רכבת ישראל, התעשייה האווירית, רשות הגז, הקמ"ג ועוד חברות משוועות לכוח אדם איכותי עם ידע טכנולוגי וברמות שכר גבוהות.

 

מדובר אם כן בחומר למחשבה אותו יש לשקול היטב בבואנו לבחור במסלול הלימודים והקריירה שלנו. גם מחקרים כלכליים מראים כי במערכות השכלה טכנולוגיות ומקצועיות איכותיות התשואה לשנת השכלה, לפרט ולמשק, זהה לתשואה לשנת השכלה אקדמית.

 

 

90% מהבוגרים במערכות ההשכלה הטכנולוגיות עובדים במקצוע אותו למדו. אין אח ורע לתופעה כזו בשום מוסד אקדמי. עבורם מדובר בכרטיס כניסה לשוק העבודה במגוון רחב של תחומים, ביניהם חשמל, מכונות, הנדסה אזרחית, גרעין, כימיה, מקצועות העיצוב, ביו-טכנולוגיה, תוכנה, סייבר, גז טבעי ורבים אחרים הרלוונטיים לשוק התעסוקה כיום. משרות במקצועות אלה יכולות אף להניב שכר גבוה מהמממוצע במשק, וניתן היום להתפרנס מהם בכבוד ואף להתקדם מקצועית.

 

האחריות היא על המדינה

הצורך התעסוקתי, על פי נתוני התאחדות התעשיינים, מוכח ומורגש. התעשייה הישראלית סובלת ממחסור חמור בכ"א איכותי בכל הרמות החל מעובדי רצפת ייצור, דרך טכנאים והנדסאים, כ- 80%-85% מכלל המעסיקים מצביעים על קושי בגיוס עובדים מקצועיים. מציאות זו קשורה ברפורמות שבוצעו בעבר בתיכונים ובהכשרות המקצועיות שנכשלו כישלון חרוץ וכיום כולם מכים על חטא.

 

לצד הביקוש וההזדמנות שנפתחת במסלולי ההשכלה הטכנולוגיים, מדינת ישראל צריכה להתעשת. עד היום לא השכילה המדינה להיערך לפיחות המזדחל בכוח האדם הטכנולוגי והמקצועי, ולא הכינה את מערך ההשכלה הטכנולוגית לעלייה בביקוש.

 

בזמן שהמגמה השלטת בקרב המדינות המפותחות במערב הינה העצמת תחום ההשכלה הטכנולוגית, תוך הפנמת תרומתה האדירה לפריון ולכלכלת המדינה, מערך ההשכלה הטכנולוגית בישראל מצוי בעמדה של נחיתות תקציבית לעומת מערכת ההשכלה האקדמית.

 

עם התגבשותה של רפורמה חדשה אותה מובילים משרדי האוצר והעבודה טוב יהיה אם היא תתבסס על הנחות יסוד מעודכנות. המכללות הטכנולוגיות בפריסתן הנוכחית הצליחו למרות הקשיים להציב מענה פדגוגי ומקצועי מרשים ביותר יחד עם התעשייה. כעת האחריות של המדינה היא לסייע ולקחת את התחום עוד יותר גבוה לטובת חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל ויפה שעה אחת קודם.

 

הכותב הוא מרכז פורום המכללות הטכנולוגיות ומשנה למנכ"ל המכללה הטכנולוגית באר שבע

 

 

 


פורסם לראשונה 09/09/2017 15:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים