שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ישיבה ממושכת עלולה להרוג אותך, גם אם אתה מתאמן
    מקפידים על אימון גופני קבוע? מסתבר שזה לא מספיק אם אתם מבלים שעות ארוכות ביממה בישיבה. מחקר מצא שאלו שיושבים הרבה היו בסיכון כפול למות מכל סיבה שהיא

    כמה זמן מתוך היממה אתם מבלים בישיבה? צפו:

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    אם אתם יושבים על הכיסא רוב היום, כדאי שתתחילו לזוז: מחקר אמריקני חדש מצא סיכון תמותה מוגבר אצל אלה שישבו שעות ממושכות, גם אם הם הקפידו להתאמן באופן קבוע. ממצאי המחקר הופיעו בגליון האחרון של כתב העת Annals of Internal Medicine.

     

    מחקרים קודמים כבר קשרו זמן ישיבה מופרז לסיכון תמותה מוקדם, אולם מרבית המחקרים התבססו על דיווחם של אנשים באשר לתנועה שלהם במהלך היום, ומכאן ייתכן שלא ניתנה תמונה ברורה בנוגע לקשר המדויק בין תמותה לחוסר פעילות גופנית.

     

    קראו עוד בנושא:

     

    יושבים במשרד כל היום? זה יכול להרוס דיאטות

    יושבים את עצמנו למוות: למה כולנו חייבים לשנות הרגלים

    יושבים מול מחשב: 5 עצות בריאות לגב

     

    במחקר הנוכחי נבדקו נתונים מ-7,985 מבוגרים בני 45 ומעלה, שהתבקשו לענוד על גופם חיישני תנועה המודדים את רמת הפעילות שלהם במשך שבוע שלם. במהלך המחקר, שנמשך 4 שנים, 340 מהנבדקים מתו.

     

    סיכון תמותה מוקדם. המפריזים בישיבה (צילום: shutterstock)
    סיכון תמותה מוקדם. המפריזים בישיבה(צילום: shutterstock)
    החוקרים חילקו את המשתתפים לארבע קבוצות על סמך משך הזמן הממוצע של זמן הישיבה, מאלה שישבו פחות עד לאלה שישבו את משך הזמן הארוך ביותר של מעל 13 שעות ביום.

     

    הנבדקים חולקו לארבע קבוצות נוספות בהתבסס על משכי "פרקי הישיבה" מפחות מ-7.7 דקות של ישיבה רצופה עד ל-12.4 דקות ויותר.

     

    הממצאים הראו כי אלה שישבו תקופות ארוכות יותר של ישיבה, היו בסיכון גבוה פי 2 למות מכל סיבה שהיא במהלך תקופת המחקר.

     

    למה לשבת זה כל כך מסוכן לנו?

    "חוסר הפעילות בשרירים שלנו משפיע על יכולתנו לחילוף החומרים שלנו ביעילות", אמר פרופ' דויד אלטר, מהמרכז לשיקום ומחקר בקנדה במאמר נלווה, "במשך הזמן, גופנו צובר שומן עודף שעלול להוביל להשמנה, סוכרת מחלות לב, סרטן ומוות".

     

    לדברי פרופ' אלטר, אפשר להשתמש בעזרים שונים שיזכירו גם לעסוקים שבינינו לעמוד ולהתנועע: "אפשר להשתמש בשעון תזכורת, הליכון מתחת לשולחן, או פשוט הפסקות הליכה מתוכננות. כל דבר שיאפשר תנועה יכול להיות יעיל".


    "מחקרים רבים הראו כי אורח חיים יושבני מהווה גורם סיכון לבריאות מעבר לכך שהוא גורם להשמנה", אומר ד"ר יוני ירום, רופא ספורט ומנהל המרכז הרפואי מדיקס, "אין תיאוריה אחת שמסבירה מדוע ישיבה ממושכת מגבירה את סיכון התמותה. מה שידוע בין היתר הוא שהפעילות היושבנית המסוכנת ביותר היא צפיה ממושכת בטלויזיה. כך או כך, אנחנו ממליצים לקום ולהסתובב אחת לשעה, וכשאפשר לבצע פעילויות גם בעמידה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ישיבה ממושכת עלולה להרוג אותך, גם אם אתה מתאמן"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים