שתף קטע נבחר

24 שעות ביממה? לא הצלחנו להזמין נסיעת אובר

למרות התנגדות משרד התחבורה ואיגוד נהגי המוניות, אובר השיקה היום את שירות הנסיעות השיתופיות שלה בת"א וסביבתה בכל שעות היממה. מעתה בעלי רכב פרטי יכולים לאסוף נוסעים כמו מונית גם בשעות היום, אך ניסינו הבוקר להזמין נסיעה 3 פעמים – ללא הצלחה. אובר: "הזמינות תהיה מוגבלת בהתחלה"

כל כך רצינו לנסוע בשירות הנסיעות של אוּבר (Uber), שהושק לראשונה בישראל גם בשעות האור, אך כשלנו במשימה. החברה השיקה היום (ה') פיילוט לשירות נסיעות שיתופיות גם בשעות היום, שנקרא uberDAY.

 

 

השירות, שבעצם מציע למשתמשים לנסוע למחוז חפצם עם בעל רכב פרטי כאילו היה נהג מונית, פעל עד כה בתל אביב בלבד ורק בלילה, תחת השם uberNIGHT. מעתה יפעל השירות כל שעות היממה, אך נראה שכרגע אין מספיק נהגים שיספקו את השירות המהיר שלו התרגלנו בשוק אפליקציות המוניות - או שירות בכלל. בנוסף לזה הודיע משרד התחבורה שהשירות לא חוקי ושהנהג והנוסעים עימו הם למעשה עבריינים. כך או כך, במילא לא הצלחנו לערוך נסיעה עם נהג כזה.

 

עצוב, אך אין נהגים בסביבה

ניסינו להזמין נסיעת אובר מכתובת בתל אביב לתחנת רכבת סבידור, בסביבות 9:00-8:30. בניסיון הראשון הופיעה על המסך נקודת חיפוש אחר נהג, אך לא נצפה שום רכב אובר בסביבה. כעבור כשתי דקות קיבלנו הודעה: "מצטערים, לא הצלחנו למצוא עבורך נסיעה. מומלץ להזמין שוב בקרוב".

 

המתנו למעלה מעשר דקות והזמנו שוב מאותה כתובת, הפעם ליעד אחר: קניון עזריאלי. גם הניסיון הזה לא צלח. שוב קיבלנו הודעת "משתתפים בצערך" אחרי שתי דקות. לפחות מודיעים במהירות שאפסה התקווה, ואין המתנה מייגעת ולעיתים סיזיפית לנהג שיואיל בטובו להיענות לקריאה, כמו באפליקציות אחרות. באובר מודיעים מהר מאוד: אין נסיעה בסביבה ולא נטפח בך תקוות שווא. עברנו לגבעתיים, לרחוב כצנלסון העמוס, אך גם שם לא הצלחנו לאתר נהג.

 

 

המחיר שהוצע לנו עבור הנסיעות (קצרות המרחק) היה בסביבות 25-20 שקל. היתרון של אובר הוא מחיר קבוע מראש, שאמור להיות נמוך ממחיר נסיעה במונית. החיסרון: בעת עומס הוא מזנק. עוד חיסרון כמובן הוא שנראה כי אין הרבה נהגים בשטח שמוכנים בכל עת להתפנות להכנסה צדדית בתחום ההסעות. במצב כזה לקוח יכול להזמין מונית אובר - מלבד שירות הנסיעות השיתופיות (שנקרא בארה"ב אובר X) מפעילה החברה בארץ ובעולם גם צי מוניות.

 

נהגי המוניות: מתנגדים. משרד התחבורה: זה לא חוקי

במשרד התחבורה טוענים שהשירות הושק בניגוד לחוק, שכן מדובר בהסעה אסורה של נוסעים בתשלום, ואף הגישו כתב אישום נגד החברה בגין הסעת נוסעים בשכר ללא רישיון מטעם משרד התחבורה, תוך כדי גביית 25% עמלה. באובר טוענים שהשירות הושק "ללא מטרת רווח". התשלום יינתן רק כדי לכסות על הוצאות אחזקת רכב כפי שהן מחושבות על ידי רשות המיסים. בכך החברה מצאה לכאורה דרך לעקוף את החוק הישראלי.

 

עוד טוענים באובר שהשירות הוריד את מחיר הנסיעות במדינות שבהן הוא פועל. בחלקן הוא נאסר על פי חוק, אחרי שאובר קבעה עובדות בשטח עוד בטרם ניתן לה אישור להפעיל כלי רכב פרטיים כמוניות. לטענת נהגי המוניות, השירות יפגע בנהגי המוניות בישראל, שמשלמים 240 אלף שקל על רישיון למונית ו-20-12 אלף שקל על ביטוח חובה ומקיף.

 

איגוד המוניות מוסר שהנסיעה במונית בישראל זולה יחסית לעולם ושהנהגים מרוויחים בדוחק, ובקרוב צפויה המדינה להעלות תעריפים. לטענת האיגוד, מה שיוזיל את הנסיעות במונית היא נסיעה שיתופית במוניות בלבד, שבמסגרתה ישלמו הנוסעים פחות כסף על הנסיעה כי הם חולקים אותה עם נוסעים אחרים. הנהג, לעומת זאת, יקבל יותר כסף על הנסיעה, שכן הוא יעצור בכמה נקודות.

 

מ-Uber נמסר בתגובה: "הרחבת הפיילוט uberDAY החלה היום. אנו צופים שהזמינות תהיה מוגבלת בהתחלה, שכן השירות חדש לנוסעים ולנהגים כאחד. אנו עובדים קשה להגדיל את קהילת הנהגים בכדי לספק שירות זמין, זול ונוח״.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים