שתף קטע נבחר

סכנה באפולוניה: שביל ישראל יוזז ממקומו

בעקבות הלחץ הציבורי בנושא ובעקבות ההתמוטטות האחרונה של מצוק הכורכר בחוף, הוחלט לשנות את מסלול שביל ישראל. מרכז ועדת השביל: "בימים הקרובים נסמן שביל עוקף"

בימים הקרובים יסומן מסלול חלופי לשביל ישראל באזור אפולוניה, צפונית להרצליה. המסלול ירחיק את הצועדים בשביל מהאזור בו מתמוטט מצוק הכורכר, ויעבור על המצוק במקום למרגלותיו. למרות שרשות שמורות הטבע והגנים טענה לאחרונה שמדובר ב"מהומה על מאומה", יוסט תוואי השביל, וזאת בעקבות הלחץ הציבורי והידיעה שפורסמה ב-ynet בנושא. 

 

בקיץ 2003 שונה נתיבו של 'שביל ישראל' במרכז הארץ. העובדה שהשביל כמעט ולא עבר לאורך רצועת החוף ההולכת ונגמרת, סלילת כביש 'חוצה ישראל' וגידור ישובים בקו התפר שהקשו על מסלול הטיול, גרמו לוועדה לסימון שבילי ישראל להעביר חלק ניכר מתוואי השביל לאורך החוף, ובכלל זה לרגלי המצוק ההולך ומתמוטט בשטח הגן הלאומי אפולוניה.

 

מרכז הועדה לשבילי ישראל, דני גספר, סיפר ל-ynet כי לפני הסימון ערך במקום סיור עם האחראי מטעם רשות הטבע והגנים, שמוליק שפירא, ו"ראינו שאין סכנה". גספר מסביר כי אחת הסיבות בגללן סומן השביל מתחת למצוק ולא עליו, היא שבסמוך נמצא מפעל תע"ש נטוש המאלץ את הצועדים לעקוף אותו בהליכה ארוכה מאוד.

 

מי שהתנגד להעברת התוואי בתחתית המצוק, וטען כל הזמן כי מסוכן להעביר שם את השביל הוא דרור עזרא, מ'הירוקים' בהרצליה (יושב ראש תת הוועדה לאיכות הסביבה בחוף הים בהרצליה). בעקבות פנייה של עזרא, נערכה במקום בחודש מרץ השנה ביקורת של גיאולוג-הנדסי שבחן את המצוק, והמליץ למנוע תנועת מטיילים בבסיסו, עד לביצוע פעולות לשימורו. למרות זאת, כשבוע לאחר מכן פרסמה רשות הטבע והגנים חוברת מסלולי טיולים, שאחד מהם הוביל משמורת חוף השרון ועד לאתר אפולוניה הסמוך. לדברי עזרא הפרסום הביא למקום מאות מטיילים מדי שבת.

 

דרור עזרא: שמח שההיגיון חזר

 

לפני כשלושה שבועות אירעה במקום התמוטטות גדולה במיוחד של חלקים מן המצוק, כמאתיים מטר צפונית לאפולוניה עצמה. בעקבותיה התעוררה גם הביקורת הציבורית שהביאה לשינוי התוואי. "בימים הקרובים נסמן שביל עוקף מצוק, ונציב שלטים נוספים 'סכנה התמוטטות'" אומר דני גספר, מרכז הוועדה לסימון שבילי ישראל. "אני עדיין מתלבט האם למחוק את הסימון הקיים או רק להציב את השלטים".

 

עזרא מביע סיפוק מההחלטה לשנות את הנתיב, וגם צער על כך שלא קיבלו את דעתו מלכתחילה. "חבל שהשקיעו הון תועפות בנתיב שהוא מסוכן. כל ההתנהלות של השביל הזה היא די מאכזבת, ואני שמח שבסופו של דבר חזר ההיגיון לעניין הזה".

 

אך לא הכל משמח. דורבנות החוף ממלאים בחול את חופי הרצליה הצמודים למרינה מצפון, והמצוק צפונה לשם ממשיך להתמוטט. זהו אחד מקטעי החוף היפים באזור, וניתן לראות בו דברים שאין בחופי תל אביב. עופות מים, דגיגים בבריכות שבין הסלעים, סרטנים וצדפים שנדיר לראות בחופים המוסדרים - כל אלה מצטרפים ליופי השברירי של הקירות בני האלפיים שממשיכים ליפול אל המים.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השלט המזהיר. הגיאולוג המליץ למנוע
השלט המזהיר. הגיאולוג המליץ למנוע
צילום: דרור עזרא
המפולת האחרונה. הביקורת הציבורית התעוררה
המפולת האחרונה. הביקורת הציבורית התעוררה
צילום: דרור עזרא
מומלצים