עשרה כללים לקנייה נכונה ב-eBay
חפשו והשוו מוצרים ביעילות, בררו פרטים על המוכר, שלמו ב-PayPal, בדקו פרטים על משלוח לארץ ועוד טיפים לרכישה נכונה ובטוחה דרך eBay
ב-eBay יש יותר מ-20 מיליון מוצרים בכל זמן נתון. בכל יום נרשמים יותר משישה מיליון מוצרים חדשים. כך שההיצע הוא גדול והסיכוי שתמצאו מה שתחפשו (במחיר טוב, כמובן) הוא גבוה מאוד. לא תמיד הסטנדרטים שלנו לאיכות תואמים את הסטנדרטים של מוכר באסיה או בדרום אמריקה, לכן יש להקפיד על כמה כללים על מנת לבצע קנייה נכונה באתר.
כתבות קודמות בסדרה:
אם תקפידו על הכללים הבאים תוכלו להיות בטוחים כי תהיו מרוצים מהקנייה שלכם, ולפני הכל, פתחו חשבונות ב-eBay וב-PayPal:
חפשו את המוצר בקטגוריה בצורה מדויקת
קטגוריה מתחמת את המוצר שחיפשתם בדיוק ולא מציגה מוצרים נלווים אחרים אשר יופיעו בתוצאות החיפוש הרגיל ואולי יבלבלו אתכם. מצד ימין לתיבת החיפוש, בחרו בקטגוריה המתאימה לכם מתוך הרשימה הנגללת. גם בתוך הקטגוריה עליכם לבחור את מילות המפתח המתאימות ביותר למוצר אותו אתם מחפשים (לדוגמא: שם המותג, דגם וכו').
השתמשו בכלי הסינון של eBay כמו מגבלת מחיר, משלוח, זמן סיום המכירה, על ידי הקלה על הקישור Advanced Search ליד תיבת החיפוש.
השוו בין המוכרים השונים
אתר eBay מאפשר לבצע השוואה בין המוצרים השונים על ידי סימון ב-V משמאל למוצרים המיועדים להשוואה מתוך רשימת תוצאות החיפוש, ולחיצה על כפתור Compare בראש או תחתית הרשימה.
דף ההשוואה שיופיע יציג את המוצרים (עד ארבעה מוצרים בדף) צמודים אחד לשני עם הנתונים החשובים לקונה, בינהם זהות המוכר, כמות הפידבקים שלו, מחיר המוצר כמובן, שיטת המכירה, זמן סיום המכירה ועוד. כך, תוכלו להשוות בין המוצרים ולבחור מה מתאים לכם.
בצעו סינון על ידי מכירות שהסתיימו
ניתן לבצע סינון על מנת לראות את כל המוצרים שהמכירה עבורם הסתיימה (בשבועיים האחרונים) - סמנו באפשרויות החיפוש המתקדמות את התיבה Completed Listing. כך תוכלו לראות את רמת המחיר של המוצר ב-eBay.
בעזרת סינון זה תדעו להציע את המחיר המרבי, לא רק את מה שתהיו מוכנים לשלם – אלא בעיקר המחיר המרבי ששולם עבור המוצר ב-eBay.
בחרתם מוכר ומוצר, בדקו את הפידבקים של המוכר
חשוב מאוד להכיר את המוכר, ולשים לב מה אחוז הפידבקים החיוביים מסך כל הפידבקים של המוכר. אם אחוז הפידבקים החיוביים (המופיע ליד שמו של המוכר) נמוך מ-98, לא מומלץ לרכוש מאותו מוכר. כמות הפידבקים חשובה אף היא – מוכר בעל כמה עשרות פידבקים הוא בדרך כלל פחות מקצועי ומנוסה ממוכר עם כמה אלפי פידבקים.
נוסף על כך, לחצו על המספר המופיע בסוגריים – כדי לקרוא את הפידבקים של המוכר. חלק מהמוכרים מכניסים לעצמם בדרכים שונות פידבקים פיקטיביים (זה לא קל לביצוע אבל זה ניתן). כך שחשוב לראות על איזו מכירה/מוצר קיבל המוכר פידבק חיובי. גם אם הם מעטים, קראו את הפידבקים השליליים ונסו להבין היכן החסרונות של המוכר (משלוחים איטיים, מוצרים פגומים וכו').
הציגו שאלות למוכר
בכל דף מוצר, בחלקו העליון מימין, קיימים פרטי המוכר. דרך הלינק Ask Seller A Question, תוכלו לשלוח למוכר שאלות והודעות אשר תצפו לקבל עליהן תשובות.
מהירות התגובה של המוכר מעידה על רצינותו ומקצועיותו של המוכר.
בחלק התחתון של דף המוצר, מצוינות התשובות של המוכר על שאלות שנשאלו ע"י קונים פוטנציאליים אחרים. עיינו בהם – תוכלו לקבל מידע נוסף.
בדקו האם המוצר נשלח לישראל ומה זמן ההגעה
הרבה מוכרים ב-eBay לא שולחים את המוצרים שלהם מחוץ לארצות הברית בכלל או לישראל בפרט. יש לבדוק האם מתבצעים משלוחים לישראל ובאיזה מחיר (על מנת שלא נופתע ממחיר המשלוח). חפשו בעמוד המוצר את פרטי המשלוח ושימו לב במיוחד לשדה "Ships to".
זמן הגעה סביר הוא עד 14 ימי עבודה. זמן משלוח מעבר לכך הוא חריג וגם יכול להביא אתכם למצב בו לא תוכלו לדרוש את כספכם חזרה במידה והמוצר לא הגיע.
הציעו את המחיר אותו הייתם מוכנים לשלם עבור המוצר
המערכת של eBay מאפשרת לכם להגיש את המחיר הגבוה ביותר אותו הייתם מוכנים לשלם עבור המוצר, אך תמיד ההצעה שלכם תהיה גבוה מעט מההצעה הנוכחית.
לדוגמא: על מוצר מסוים מוצע כרגע מחיר של 10 דולר, אתם מוכנים לשלם עליו 100 דולר. אם תגישו הצעה של 100 דולר, ההצעה הנוכחית שלכם למוצר תהיה 11 דולר (ולא 100 דולר). לאחר מכן אם מישהו אחר יציע 20 דולר למוצר, ההצעה שלכם תעלה ל-21 דולר, וכך הלאה עד לסכום של 100 דולר. כאשר יגיע מישהו אחר ויציע, למשל, 105 דולר ההצעות האוטומטיות שלכם יפסקו.
בדרך זו eBay מאפשרת לקונים לשמור על רמת מחירים נמוכה לקונים עם בטחון.
השתמשו בתוכנת סנייפר
אם המוצר חשוב לך מאוד והוא ייחודי, כדאי להשתמש בתוכנת סנייפר. קיימות לא מעט תוכנות כאלו בשוק ואנחנו נסקור כמה מהן בכתבות ההמשך.
תוכנות סנייפר מאפשרות לך לא רק לקבוע את מחיר המקסימום שלך למוצר ולהציע במקומך, אלא אף להבטיח את זכייתך במוצר "בכל מחיר". התוכנה מגישה הצעה בשמך שניות ספורות לפני סיום המכרז כך שתוכלו לזכות במוצר בוודאות.
שלמו אך ורק דרך PayPal
על מנת להבטיח את כספיכם, שלמו רק דרך שירות התשלומים של Paypal. לכם כקונים אין עמלות ולמרות שאנחנו כישראלים לא מוגדרים עם Confirmed Address, אנחנו מאוד מוגנים במידה והמוצר לא יגיע אלינו.
חשוב לשים לב, שאם לאחר 14 ימי עבודה (18-20 יום ברוטו) עדיין לא קיבלתם את המוצר, יש להתחיל הליך של Dispute ב- PayPal. כך תוכלו להבטיח קבלת כספיכם בחזרה במידה ולא קיבלתם את המוצר (לאחר 45 יום (ברוטו) מיום התשלום, לא תוכלו לבצע Dispute ותאבדו את כספיכם).
שלמו למוכר מיד
בצעו את התשלום עבור המוצר מיד עם קבלת ההודעה על הזכייה. כך המוכר מרוצה, כספו הגיע מייד ללא כל תקלות, תוכלו לקבל פידבק חיובי מהר (ברוב המקרים), ותקדימו את שליחת המוצר אליכם. אף מוכר לא ישלח את המוצר לפני קבלת התשלום באופן מלא.
הכותב הוא מנהל פורום מסחר ב-eBay ב-ynet, סוחר ומרצה במרכז הישראלי למסחר ב-eBay. לפרטים נוספים.