שתף קטע נבחר

תעלומת הילד מקרטון החלב: איתן נרצח במרתף

לאחר 33 שנה פתרה משטרת ניו יורק את התעלומה שהסעירה את ארה"ב וגילתה מי האיש שאחראי להיעלמותו ולמותו של איתן פץ בן השש: פדרו הרננדס שהיה אז מוכר בן 19 בחנות סמוכה. המעצר יצא לפועל בעקבות דיווח אנונימי

התעלומה (כמעט) נפתרה. משטרת ניו יורק חשפה הלילה את זהות הגבר שנעצר בחשד שרצח את הילד איתן פץ בן השש ב-1979. בהודעה שפורסמה נאמר כי מדובר בפדרו הרננדס, שהודה כבר בביצוע המעשים, ויובא היום בפני שופט. היום (יום ו') הוא יום השנה ה-33 להיעלמותו של הילד שגורלו העסיק את ארה"ב.

  

הרננדס, הודה ברצח ואמר כי הוא "חש הקלה" ()
הרננדס, הודה ברצח ואמר כי הוא "חש הקלה"

 

מפקד המשטרה, ריימונד קלי, גילה פרטים חדשים על הרצח במסיבת עיתונאים מיוחדת. הרננדס היה אז בן 19, ועבד כמוכר בחנות יינות בשכונת סוהו שבמנהטן שבה התגורר פץ עם הוריו. הנסיבות המדויקות של הרצח עדיין אינן ברורות, וקיימות שתי גרסאות סותרות.

 

לפי דיווח של סוכנות הידיעות AP, הרננדס סיפר לחוקריו שפיתה את הילד מתחנת האוטובוס בהבטחה שיקנה לו משקה קל, ואז לקח אותו למרתף החנות – ושם חנק אותו למוות. אולם, מקורות שדיברו עם ה"ניו יורק פוסט" טענו שהחשוד פיתה את הילד בממתקים, דקר אותו למוות במרתף – ושם ביתר את הגופה לחלקים ושם אותם בשקית. בכל מקרה, את הגופה זרק לזבל באחת הסמטאות.

 

"עשיתי משהו רע"

לדברי קלי, החשוד נשמע בחקירותו "מלא חרטה". הוא "חש הקלה" לאחר שהודה ברצח 33 שנה לאחר שאירע. ההערכה היא שההודאה אמינה. השוטרים חקרו אותו במשך שלוש שעות וחצי, לאחר שקיבלו דיווח אנונימי מקרוב משפחה כי הרננדס, בן 51, סיפר לפני כ-30 שנה ש"עשה משהו רע מאוד והרג ילד בניו יורק".

 

לחוקריו אמר הרננדס כי לאחרונה אובחן כחולה סרטן, מה שגרם לו לחשוב שוב על "השלדים בארון". הוא הוסיף כי סיפר לכמה מקרוביו שהרג ילד, אך לא גילה את שמו ומתי ביצע את המעשה. לדבריו, הוא גם סיפר את הדברים ל"יועץ רוחני" בשנות ה-80.

 

המודעה על היעדרותו של פץ (צילום: AP Photo/Stanley K. Patz) (צילום: AP Photo/Stanley K. Patz)
המודעה על היעדרותו של פץ(צילום: AP Photo/Stanley K. Patz)

 

המקור האנונימי החליט לספר את הדברים לאחר שהמקרה זכה לתשומת לב מחודשת בחודש שעבר לאחר שהמשטרה החלה לחפור במרתף ליד ביתו של פץ. אולם, כיוון החקירה ההוא לא הוביל לכיוונים חדשים, והרננדס לא היה קשור לאותו כיוון חקירה.

 

בכיר אחר במשטרה, כריסטופר זימרמן, סיפר על תגובותיו הראשונות של האב, סטנלי פץ: "הוא היה מופתע למשמע הדברים, אבל התמודד עמם יפה". במשך שנים סברה המשפחה שהאחראי להיעלמותו של בנם הוא הפדופיל המורשע, חוסה ראמוס, ואב המשפחה אף הגדיל לעשות ושלח לו פעמיים מדי שנה כרזה עם תמונתו של בנו, שעל גבה כתב: "תראה מה עשית לבני".

 

ההורים סטנלי וג'ולי. מעולם לא עזבו את דירתם (צילום: AP) (צילום: AP)
ההורים סטנלי וג'ולי. מעולם לא עזבו את דירתם(צילום: AP)

 

בעוד שמפקד המשטרה חזר והדגיש כי הייתה "סיבה קרובה" למעצרו של הרננדס, הוא הודה כי אין עדיין ראיות פיזיות הקושרות אותו למותו של הילד, ואין גם מניע מיוחד לרצח.

 

הצהובון הבריטי "דיילי מייל" דיווח כי אשתו של הרננדס, רוזמרי, הוציאה נגדו צו הרחקה,

אך ביטלה אותו לאחרונה והוא שב להתגורר עמה ועם בתם, צעירה בשנות ה-20 לחייה. בעלת הבית שלהם סיפרה לצהובון כי השניים היו דתיים מאוד וחברים בכנסייה המורמונית.

 

איתן נעלם ב-25 במאי 1979 בלי להותיר עקבות, לאחר שיצא ברגל מדירת הוריו במנהטן כדי לתפוס את האוטובוס לבית הספר. הייתה זו הפעם הראשונה שהוריו של איתן, סטנלי וג'ולי, הרשו לו ללכת לבד לבית הספר. ההורים לא עזבו את דירתם בשכונת סוהו ולא החליפו את מספר הטלפון שלהם מאז היעלמותו של בנם, מתוך תקווה כי הוא ינסה ליצור קשר עמם. היעלמותו של פץ עוררה סערה תקשורתית ב-1979 ובעקבותיה החלו לפרסם בארה"ב תמונות של ילדים נעדרים על קרטוני החלב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פץ. פותה בממתקים
צילום: AP Photo/Stanley K. Patz
מומלצים