שתף קטע נבחר

ילדים משקמים בעלי חיים - ולהפך

"האדם ובעלי-החיים עם הפגיעה, הופכים מטפלים ומטופלים בו זמנית – שני הצדדים שותפים לכאב, לנכות, לחסר ולקושי, ובשניהם יש פוטנציאל להטבה ולשיקום, עבור עצמם ועבור שותפם לטיפול". בעולם כבר קיימים מרכזים לשיקום הדדי של ילדים ובעלי חיים. כעת, עמותת "פעמוני רוח" מבקשת לעשות מהלך דומה בישראל ופונה לגיוס המונים כדי לסייע בשלביו הסופיים של הקמת המרכז

צ'אנס הכלב נפגע קשות בתאונת דרכים ובניגוד להרבה חיות אחרות המוטלות בצדי הכביש, התמזל מזלו והוא חולץ ושוקם על ידי ארגון הצלה, אך נותר נכה ברגליו האחוריות. סיכויי האימוץ של כלב בעל מוגבלות הם נמוכים ביותר, אולם מזלו של צ'אנס האיר לו פעמיים, והוא אומץ על ידי בית חם ואוהב.

 

סיפורו של צ'אנס הפך למעורר השראה משום שגם בעליו סובל מנכות ומרותק לכסא גלגלים. בין השניים נוצר קשר מיידי שתורם לשניים בהתמודדות מול המכשולים המשותפים, האתגרים ההדדיים, הקושי, וגם אלפי הרגעים היפים שנחווים על ידי הצמד במשותף. כשקשה לאחד, השני מנחם, כשמאתגר לאחד, השני ידע לעזור. הם יוצאים יחד לשחק בכדור, לשוט בסירה, לעשות פיקניק בטבע ולבלות ערב חמים ליד התנור. חברים בלב ובנפש. אחים לקושי ולהתמודדות. אחים לשמחה ולתקווה.

 

צפו בסיפורו של הכלב צ'אנס:

 

הסיפור היפה של צ'אנס ובעליו אינו ייחודי ובשנים האחרונות המחקר השיקומי מכיר בערך של שיקום הדדי – של בעלי-חיים ובני-אדם וילדים בפרט. האדם ובעלי-החיים עם הפגיעה (הפיסית או הרגשית), הופכים מטפלים ומטופלים בו זמנית – שני הצדדים שותפים לכאב, לנכות, לחסר ולקושי, ובשניהם יש פוטנציאל להטבה ולשיקום, עבור עצמם ועבור שותפם לטיפול.

 

עמותת פעמוני-רוח

במבנה פסטורלי עם חצר ומבנים באזור השרון, עומל צוות של אנשי מקצוע מסורים על הקמת מרכז שיכיל מספר קליניקות עבור בעלי חיים, ואירוח עבור ילדים במה שעתיד להפוך למרכז הראשון בישראל לשיקום הדדי של ילדים ובוגרים ובעלי חיים.

 

הצוות, אנשי עמותת "פעמוני רוח", מונה אנשי מקצוע הבקיאים בתחום שיקום ילדים והטיפול בבעלי-חיים: ד"ר נועם רודיך ( PhD במדעי-הרפואה), ד''ר שרית לב-בן דב (דוקטור לפסיכולוגיה קלינית וממקימי ארגון "מרחב" לטיפול רגשי הנעזר בבעלי-חיים) וד''ר צבי גרגור חבקין (PhD בהתנהגות בעלי-חיים ווטרינר מוסמך).

 


 

ד"ר רודיך מסבירה את אופי הפעילות של המרכז שבהקמה: "עם סיום הכנת המבנה לפעילות, נארח ילדים ובוגרים שיעברו איתנו תהליך שיקומי וכן טיפול רגשי הנעזר בבעלי-חיים, בעזרתם של בעלי-חיים הנמצאים עצמם בתהליכי שיקום", מסבירה ד"ר רודיך, מייסדת העמותה והרוח החיה שדוחפת את כולם סביבה למימוש החלום המשותף.

 

 

 

"כשסיימתי את הפוסט-דוקרטורט במדעי-החיים, החלטתי לצאת ולהגשים חלום חיים. ליסד מקום שיצור את הרגע הזה, שבו ילד רואה אצל בעל-חיים את עצמו ולהפך, ושהם יוכלו להרגיש מחובקים, שייכים ומסוגלים. האפשרות להציל ולטפל בבעלי-חיים שעברו התעללויות, נטישות ופגיעות, יחד עם ילדים שיקחו את הרגעים האילו איתם להמשך חייהם – עבורי זו תהיה התגשמות חלום אמיתית".

 

לא עוד פינת חי טיפולית

צוות העמותה מבקש להבהיר שהמרכז יעבוד בגישה טיפולית ברמה מקצועית במיוחד. "המרכז לא יעבוד כמו עוד פינת חי טיפולית בה בעלי-החיים אנונימיים ונמצאים בתחלופה גבוהה. בעלי-החיים שיעברו תהליך שיקומי אצלנו יטופלו בדיוק כמו בני-האדם ויזכו ליחס מכבד והומני" מדגישים בעמותה.

 

אז איך עושים זאת?

המרכז הגדיר מספר עקרונות בסיס טיפוליים, הנותנים כבוד לכלל המשתקמים: במרכז אין רביה של בעלי-חיים ובכך נמנע הצורך במציאת בתים מאמצים לבעלי חיים נוספים; לא יעשה שיתוף פעולה עם סחר בבעלי-חיים מכל סוג, וכמו-כן אין החלפת בעלי-חיים אחדים באחרים.

 


 

על בעלי-חיים אין כפיה להיות נוכחים שלא מיוזמתם במרחב הטיפולי, וכמו כן אין כפיה של מגע עם בעלי-החיים על המטופלים. המרכז גם נמנע מניוד של בעלי-החיים, אלא למטרות טיפול בהם, ובכך מייצר מרחב המכבד את כל הצדדים.

 

בבחינת הגישה הטיפולית הרגשית, כל המטפלים הנעזרים בבעלי-חיים עוברים הכשרה והדרכה קבועים, בהתאם לגישת המקום, ומקפידים על מעורבות הורים כאשר המדובר הוא בטיפל בילדים.

 

עמותת פעמוני רוח קיבלה שטח אדמה גדול כתרומה, ובו מבנה המצריך שיפוץ ובניית קליניקות תואמות. לשם כך, מגייסת העמותה כספים בגיוס המונים שיאפשרו או שיפוץ המבנה, שלאחריו תהיה מוכנה לצאת לדרך ולהגשים לילדים ולבעלי-חיים חלום של ריפוי והחלמה.

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
צילום: AFP
השטח עליו עתיד להיבנות המיזם
דר' נועם רודיך
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים