שתף קטע נבחר

מאחורי הסורגים - קונצרטים קלאסיים בכלא

"הקסם החל. 30 דקות של מוזיקה קאמרית חיה ובסופן מחיאות כפיים סוערות והתרגשות גדולה. אסירה שיושבת על עבירה חמורה, מספרת עם דמעות בעיניים שזה מזכיר את הילדות שלה ברוסיה כשהייתה מנגנת". אסף קמר הצטרף למוזיקאים מעמותת "מוזתיקה", שהגיעו לנגן בהתנדבות מוזיקה בכלא מעשיהו ונווה תרצה

כלא לנשים נווה תרצה. מאה אסירות - כמחצית מהאסירות המרצות כאן את עונשן, התיישבו באולם. האסירות מכל הגילאים והדתות והמקומות, מחליפות חוויות, יושבות בקבוצות, מביטות בסקרנות על מה שקורה סביבן.  כולן בחרו להגיע לקונצרט על חשבון מנוחת הצהריים שלהן.

 

ארבע בחורות צעירות שהגיעו מאוסטריה ומנגנות בכינור, ויולה וצ׳לו, ויחד איתן מורה שהגיע אלינו מצרפת ומנגן בויולה עמדו מולם. הקשת בהיכון מעל המיתרים, הרעש באולם נחלש מעט אבל לא פוסק, והצלילים הראשונים של  היצירה יוצאים לדרך.

 

צפו בכתבתו של אסף קמר בכלא מעשיהו וכלא נווה תרצה:

 

"זה נמשך בדרך כלל 4-3 דקות עד שהספקנות והמבוכה והדיבורים מפנים את מקומם למוזיקה", מסביר צביקה צורף מנהל הפרויקטים של עמותת 'מותזיקה'. דממה נופלת באולם, ילדה של אחת האסירות היושבת על ברכיה, עושה תנועות ניצוח, הבעות מהורהרות וסקרניות מתפשטות באולם.

 

הקסם החל. 30 דקות של מוסיקה קאמרית חיה ובסופן מחיאות כפיים סוערות והתרגשות גדולה. אסירה שיושבת על עבירת חמורה, מספרת עם דמעות בעיניים שזה הזכיר לי את הילדות שלה ברוסיה כשגם היא עוד הייתה מנגנת.

 

"תבואו כל שבוע"

"אף פעם לא שמענו מוזיקה קלאסית, זו הפעם הראשונה שלנו" אמרו אחרות, "הרגשתי כאילו אני נמצאת בעולם אחר לזמן קצר וזה ריגש אותי ממש", אמרה אסירה שכבר שמעה אותנו גם בשנה שעברה,"תבואו כל שבוע".

 

נגנים מעמותת מוזתיקה בקונצרט בכלא ()
"הרגשתי כאילו אני נמצאת בעולם אחר לזמן קצר וזה ריגש אותי ממש"

 

מוזתיקה ישראל נוסדה כעמותה ללא מטרות רווח בשנת 2014 על ידי הישראלי הוויולן אברי לויתן, ומאז ערכה כ-635 קונצרטים בפני למעלה מ-30,000 איש בכל הארץ: מקריית שמונה ועכו בצפון, ועד באר שבע, אופקים וניצנה בדרום. במקביל הופיעו הרכבי מוזתיקה בפני הקהל הרחב באולמות קונצרטים שונים ברחבי הארץ, בגלריות לאמנות ובברים. ואף בעשר נוספות מדינות בעולם.

 

צפו בחמישיית כלי קשת בקונצרט בכלא נווה תרצה:

 

"מוזתיקה" (שילוב של מוזיקה ואתיקה)  מקדמת גישה חדשנית בחינוך המוסיקלי, שמשלבת מספר רב של קונצרטים על בסיס קבוע כחלק בלתי נפרד מהמתודה החינוכית, כדי לספק למוסיקאים צעירים מצטיינים (בשלב הלימודים האקדמיים) הזדמנויות רבות ללמוד ולתרגל את מיומנות הנגינה בפני קהל.

 

רק שהקונצרטים אינם מבוצעים רק באולמות קונצרטים "מעונבים", אלא רובם מוצגים בפני קהלים המודרים לרב מהחברה ומהזדמנויות לחשיפה למוסיקה, עקב מגבלות פיזיות ומנטאליות או תנאים סוציו-אקונומיים כמו: בתי כלא, מוסדות לילדים ולמבוגרים בעלי מוגבלויות פיזיות ושכליות, מוסדות לאוטיסטים, מרכזים לבריאות הנפש ומוסדות לקשישים דמנטים ותשושי נפש.

 

נגנים מעמותת מוזתיקה בקונצרט בכלא ()
רוב הקונצרטים מוצגים בפני קהלים המודרים לרב מהחברה ומהזדמנויות לחשיפה למוסיקה
  

הנגנים הצעירים  מגיעים לקונצרטים מקצועיים גם במועדונים לניצולי שואה, מרכזים לעיוורים ולכבדי שמיעה, מחלקות אשפוז בבתי חולים, בתי ספר לחינוך מיוחד, גני ילדים לילדים בעלי מורכבויות קשות, מוסדות לנוער בסיכון, מעונות לנשים מוכות, מעון לנוער להטב"י שגורש מהבית ועוד.

 

צפו בקונצרט "זכרונות מפירנצה" של צ'ייקובסקי מנוגן בכלא מעשיהו:

 

"הקונצרטים מנוגנים במוסדות עצמם, והודות לכך מאפשרים לקהל נגישות מלאה. וכך, מוזתיקה מוציאה את המוסיקה הקלאסית ברמה הגבוהה ביותר מאולמות הקונצרטים לחברה בכללותה ומחוללת שינוי חברתי. והחוויות שמספקת מוזתיקה הן יוצאות דופן בעוצמתן ובהתרגשות שהן מעוררות". מספרת אורית נאור מנכ"לית מוזתיקה ישראל.

 

"אנשים הם אנשים"

בכל המקומות מבוצע רפרטואר קאמרי "רציני", הזהה לזה המבוצע גם באולמות הקונצרטים, ללא הסברים מקדימים, כשהעיקר הוא ההשפעה הרגשית המיידית, האינטואיטיבית והבלתי אמצעית של המוסיקה, והמפגש שנוצר בין המוסיקאים הצעירים לאוכלוסיות המגוונות מחולל הפריה הדדית יוצאת דופן - הקהלים השונים זוכים לחוויה מוסיקלית, רגשית ולעיתים אף תרפויטית, שאינה מתאפשרת להם בדרכים אחרות.

 

נגנים מעמותת מוזתיקה בקונצרט בכלא ()
"אין שום הבדל בשבילנו המוזיקאים אם זה בית סוהר מעשיהו, היכל התרבות, או בית הקונצרטים בוינה"

 

המוסיקאים הצעירים ,שנפגשים עם אוכלוסיות שלרוב לא יזדמן להם לפגוש במהלך חייהם, צוברים ניסיון בנגינה בפני קהל שלא תמיד סבלני או שבא עם ידע מקדים, ובמקביל מפתחים את מיומנויותיהם המקצועיות אך גם תובנות עמוקות ומשמעותיות על כוחה של המוסיקה ועל מקומם וייעודם בחברה.

 

"אין שום הבדל בשבילנו המוזיקאים אם זה בית סוהר מעשיהו, היכל התרבות, או בית הקונצרטים בוינה", מבכם אברי לויתן, המנהל האומנותי ומייסד מוזתיקה. "אנשים הם אנשים".

 

  • "מוזתיקה" מעוניינת לייצר שיתופי פעולה עם עיריות, מועצות מקומיות, קיבוצים ויישובים בכל הארץ לאירוח הרכבי מוזתיקה לשבוע מוזתיקה מרוכז שבו יוענקו ללא תמורה כ-13 קונצרטים באיזור במוסדות מיוחדים. לפרטים לחצו כאן

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
" "אף פעם לא שמענו מוזיקה קלאסית, זו הפעם הראשונה שלנו""
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים