שתף קטע נבחר

20 פעולות נחוצות שכל אחד יכול לעשות

חלק מהפעולות הללו דורשות כמה שניות מזמנכם, חלקן דקות וחלק זמן רב יותר, אבל ההשפעה החיובית שלהן עלינו, על הסובבים אותנו ועל הסביבה שלנו משמעותית וחשובה. לרגל חגיגות יום הולדת 20 ל-ynet, שלומית שרביט ברזילי, עורכת ערוץ מעורבות ב-ynet, ברשימה שמעודדת מעורבות ועושה טוב

עשרים שנה ל-ynet, וערוץ המעורבות בחר להציע 20 פעולות שכל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי להיות מעורב יותר בחברה שלנו, לסייע לסובבים אותו ועל הדרך להפוך למעורב יותר ולחלק מקבוצה או קהילה. כי לכולנו יש כוח לייצר שינוי קטן שאולי יצטבר למסה קריטית ובאמת ישנה את העולם.

 

1. התנדבו - זה יהפוך אתכם למאושרים יותר

פרופסור יורם יובל בחן מה עושה אותנו מאושרים וגילה שאחד המדדים של דו"ח האושר העולמי נגזר מאחוז העונים בחיוב בכל מדינה לשאלה "האם תרמת למישהו או למשהו בחודש האחרון?" אנשים שמוכנים לתת מעצמם למען רווחתם ואושרם של אחרים כמעט תמיד מאושרים יותר.

 

"לכל אחד מאיתנו, גם לעסוקים ביותר, יש שעות של פנאי. בשעות האלה אפשר להתנדב ולעשות משהו למען מישהו אחר", מסביר יובל. "מי שמוצא את עצמו מתוסכל משעמום, או בוהה שעות ארוכות בטלוויזיה בתחושה פנימית של ריקנות, יכול לנסות את האופציה הזאת, שכמעט תמיד מעלה את אושרו של המתנדב. מחקרים רבים מצאו שאלה שמוכנים לתת לאחרים, גם על חשבון טובתם, חיים חיים ארוכים יותר ('הפראיירים לא מתים'), והם גם מאושרים יותר".

 

עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון מחברת בין מתנדבים לארגונים וגופים הזקוקים למתנדבים ומציעה התנדבות בהתאמה אישית לפי איזור מגורים, תחומי עניין ושעות הפנאי. לתיאום התנדבות לחצו כאן .

 

2. שימו לב לתזונה שלכם, האם היא פוגעת במישהו?  

לא לכולנו מתאים להפוך לטבעונים ברגע זה, אבל עדיין, כבר אי אפשר לעצום עיניים ולהתעלם מהסבל שנגרם מאכילת מוצרים מן החי, לבעלי החיים עצמם וגם לאיכות הסביבה ויש רבים שיעידו שגם לבריאות שלנו. כדאי לצמצם באכילת מוצרים מן החי ולהרחיב את מגוון המוצרים מהצומח, והיום המבחר הוא עצום.

 

סלט אטריות שעועית ופפאייה (צילום: דניאל לילה)
סלט אטריות שעועית ופפאייה - טבעוני וטעים(צילום: דניאל לילה)

 

למי שמתקשה לשנות את אורחות המטבח בביתו מציעה עמותת אנימלס (אנונימוס לשעבר) ללא עלות, את אתגר 22 באמצעותו מתנדבים ילוו אתכם במשך 22 יום בנסיון לנהל אוכל חיים טבעוני, יציעו מתכונים קלים טעימים ומאוזנים, ויאפשרו לכם להיוועץ וללמוד כיצד לצמצם את האכילה מן החי. להרשמה לאתגר 22 לחצו כאן .

 

3. כתיבה או שיתוף פוסט עם מסר שחשוב לכם

יש מישהו שלא שמע על קמפיין me too? שיכול להתעלם מהחשיבות של החשיפה הקולקטיבית הזו שלא מותירה קורבנות תקיפה מינית לבדן במערכה? אז למי שלא זוכר, השחקנית אליסה מילאנו (שהראתה כבר "מי הבוס?") חשפה עצמה וקראה לנשים לשתף בטוויטר את העובדה שהוטרדו או הותקפו. זה הוביל לנהר שוצף וקוצף של עדויות ספונטניות של נשים מכל קצוות העולם ובכל סוגי המדיה.

 

משהו מפריע לכם, חשוב לכם לתקן עוול? הרשתות החברתיות מאפשרות לא רק להעלות תמונות פוטוגניות במיוחד מחיינו, אלא גם להציף למודעות נושאים שונים שיכולים להדהד בשיתופים ותגובות ולהביא לשינוי אמיתי בעולם שמחוץ למסך.

 

4. ניסוח עצומה או חתימה עליה

"כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן", כך למדנו לשיר בחנוכה בגן, ויש כאן אמת גדולה. אתר עצומה מאפשר לכל אחד לנסח ולפרסם עצומה שבאה, בעזרת כוח ההמון, להאיר מקום חשוך ולשנות את המעוות. נחשפתם לעצומה שנוגעת בעצב חשוף אצלכם? דעו שיש בידיכם כוח להשפיע, חתמו על העצומה והצטרפו לאחרים בהבעת עמדה והצגת כוח הקולקטיב. הנה למשל עצומה חמה מהימים האחרונים המבקשת לבטל לאלתר את כלל חוקי החירום שהועברו בזמן קורונה.

 

יש לכם רעיון לעצומה? כנסו לאתר , נסחו, פרסמו והפיצו  

 

5. לצאת להפגין

אז כן, לא לגמרי ברור מה יצא מהמחאה החברתית הגדולה ב-2011, העם דרש צדק חברתי ועד היום לא ממש קיבל אותו. אבל זה לא צריך לשבור את רוחנו ולהרפות את רגלינו, הפגנה היא אחד הכלים האזרחיים החשובים שיש ביכולתנו כדי להביע חוסר שביעות רצון ממשהו, או לקדם אל שולחן הממשלה נושאים החשובים לנו - האזרחים.

 

לא תמיד זה מצליח, אבל חשוב להמשיך ולנסות.

 

צפו בהפגנה שהתקיימה השבוע מול שגרירות ארה"ב בישראל בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד:

 

6. לאמץ בעלי חיים מעמותה

הילדים רוצים כלב? חתול? יופי, יש המון בעלי חיים שזקוקים לבית ומחכים בעמותות השונות שתרעיפו עליהם חום ואהבה, והם (בעיקר אם הם כלבים), גם יחזירו. בעלי החיים יגיעו אחרי שעברו חיסונים ועיקור, וכך גם קיבלתם חבר חדש לחיים, גם עשיתם מעשה טוב וגם מנעתם שגשוג של תעשייה שמייצרת גורים "גזעיים", פעמים רבות תוך גרימת סבל לאם.

 

סטיקר עליו כתוב
סטיקר של "תנו לחיות לחיות"

 

אגב, בעלים של כלבים מעורבים יעידו עליהם שהם חכמים יותר, בריאים יותר ומאריכים ימים יותר מ"טהורי הגזע". לאימוץ חתול או כלב פנו לתנו לחיות לחיות, צער בעלי חיים , או עמותות אחרות הקרובות לביתכם. 

 

7. לנהוג באדיבות - לתת זכות קדימה

"בכביש אל תהיה צודק, היה חכם", את זה אנחנו כבר יודעים. אבל אולי אפילו יותר מזה, תהיו נחמדים. אולי הנהג/ת לפניכם קיבלו בשורה מרה לפני חמש דקות והם לא מרוכזים? אולי ילד מאחור צורח בקולי קולות? אין לדעת.

 

אפשרו לאחר להשתלב בתנועה, גם אם זה "לא הוגן" ויעכב אתכם עוד רגע, חכו בסבלנות כשהנהג לפניכם מחנה. ושימו לב שאם הילדים אתכם באוטו, הם יראו שכך אתם נוהגים וינהגו גם הם כך בהמשך. (עדיף מאשר להרחיב להם כך את אוצר הקללות והגידופים, לא?)

 

8. לדפוק לשכנ/ה הקשיש/ערירי בדלת ולראות אם הוא בסדר

עוד לפני משבר הקורונה העידו אנשי זק"א (זיהוי קורבנות אסון) על תופעה מחרידה בה הם מוצאים אנשים שחיו לבדם בבית, מתים במצב ריקבון. שהשכנים גילו שמשהו לא בסדר, רק בגלל הריח הנורא שעלה מהדירה השכנה. מקרים רבים כאלו יכלו להימנע, אם היינו פחות מנוכרים אחד לשני, ואחת לכמה זמן דופקים לשכן הזקן/הערירי בדלת ושואלים לשלומו. זה לא מצריך הרבה ויכול להציל חיים.

 

יד קשישה וצעירה נותנות ידיים  ()
"מה שלומך, אתה בסדר"? בדקו מה שלום השכנים הבודדים

 

9. לשים מים לחתולי רחוב

חם. מאוד. לפעמים מאוד מאוד. גם אנחנו לא מגדלים בעלי חיים בעצמנו, פעילות קצרה וחשובה שאפשר לעשות עם (או בלי) הילדים בבוקר או אחרי הצהרים היא למלא כלי מים ולהניח ברחוב, עדיף במקום מוצל. כך הם ילמדו לחשוב על האחר, ואנחנו נגור בסביבה מוגנת יותר מנחשים ומזיקים אחרים. בנוסף, יש לידכם כמות גדולה של חתולים בוגרים? התקשרו למוקד העירוני 106, הזמינו אותם והם ידאגו לעיקור או סירוס שלהם. הרי ידוע שכל המציל חתול אחד כאילו הציל תשע נשמות.  

 

10. לתרום לפרויקט גיוס המונים

המון חלומות הפכו למציאות בזכות הכלי המקסים הזה. ויש גם הרבה מתנות שוות. גיוס ההמונים בעצם מאפשר לנו לקחת חלק ביצירה של פרויקט, תקליט, ספר, סרט, או כל חזון אחר מנוסח היטב, שנוגע לליבנו. אנחנו נרתמים ותורמים מראש ונהנים מתשורות שונות, על חלקן היינו משלמים הרבה יותר בנסיבות אחרות, כחלק מהתרומה. 

 

ישנם קמפיינים בהם אם סכום היעד לא גויס, כל התרומות יוחזרו לתורמים, וקמפיינים גמישים יותר בהם בכל מקרה הסכום יועבר לטובת המיזם. בזמן הקורונה למשל, בעלי מסעדות ובארים רבים הציעו ארוחות במחיר מבצע, במסגרת קמפיין גיוס המונים שאיפשר להם לשלם שכירות למקום. עם חזרת המקום לפעילות ניתן כבר להגיע וליהנות מחזרה טעימה לשגרה. זה נהנה וזה לא חסר.

 

11. תרומת דם, תרומת איברים, תרומת מח עצם, ולמטיבי לכת - תרומת כליה

"כולנו רקמה אנושית אחת חיה", שרה חווה אלברשטיין. כמעט מיליון איש כבר עשרות אלפי ישראלים שחתמו על כרטיס אדי ובכך הבטיחו תרומה של איברי גופם במותם לאלו הזקוקים להם. חיים רבים ניצלו וינצלו בזכות הפעולה הפשוטה הזאת, שאף מקדמת אותנו בתור להשתלה במקרה וחלילה נהיה זקוקים לאחת. ואגב, יש לכך גם אישור הלכתי מרבנים שונים.

50 ()
תרומת דם - גם במרוכז במקומות עבודה

 

בלי קשר, עוד בחיינו, יש ביכולתנו לתרום דם בניידות מד"א השונות, שמגיעות גם במרוכז למקומות עבודה גדולים, לתרום מח עצם לחולים מאותה עדה הזקוקים להשתלה שיכולה להציל את חייהם, ולמטיבי לכת בינינו, סתם שתדעו, קיימת גם אפשרות (וח"כ חילי טרופר, למשל, הראה שזה אפשרי), לתרום כליה לאדם זר שאנחנו לא מכירים, כי אנחנו יכולים לחיות רק עם כליה אחת, ומישהו אחר יחיה בזכות זה.

 

12. שומעים צעקות מהבית ליד? חושדים באלימות במשפחה? אל תתעלמו

אם ברקע החיים השוטפים שלנו, נשמעות צעקות מבית אחד השכנים, צעקות מאיימות, אלימות, כאלו שלא הייתם רוצים שיהיו מכוונות אליכם, אל תאטמו אוזניים. במידה ומדובר בצעקות חריגות (או חלילה מכות ובכי) של ילדים, חובה עלינו לדווח לרשויות הרווחה. במידה ומדובר בבני זוג שרבים, אם מדובר בדפוס חוזר ואלים התקשרו למשטרה. אולי תצילו מרצח את האישה הבאה, או תצילו ילד/ה מהורים מתעללים. אין עשן בלי אש.

 

בעלה של אורלי איים עליה ועל ילדיה ברצח. השכנים התעלמו מהצעקות:

 

13. לקרוא תכנים ביקורתיים - להעמיק את הידע

ידע זה כוח. ביקורת על הידע, במיוחד בתקופה של הצפת מידע, זה כלי חשוב שצריך להעביר גם לילדים שלנו (למשל, כדאי אולי לחקור את השפעת הסוכר והקמח הלבן על מצב בריאותנו). לפני שאנחנו שוללים משהו על הסף, או מאמצים אותו ללא ספק לחיקנו, כדאי להעמיק ולבדוק - מהיכן מגיע המידע שקראנו? מי יכול להרוויח מהעובדה שנאמין או נפעל בהתאם למוצע לנו? והאם אכן מדובר בעובדות אמיתיות או ב"פייק ניוז". (למשל, על הנדסת אקלים כבר שמעתם?, יש לכם דעה בנושא?)

 

Tel Aviv Gay Pride Parade in June 2019  (Photo: Getty Images)
מצעד הגאווה 2019 בתל אביב. עד 1988 משכב זכר בישראל היה מחוץ לחוק (Photo: Getty Images)

 

בנוסף, אפשרו לכם ולילדכם לחשוב מחוץ למסגרת, גם היא נוגדת את הנורמה או החוק הנהוגים כיום במחוזותינו. בשוויץ למשל רק ב-1978 ניתנה לנשים זכות הצבעה בבחירות, רק ב-22 במרץ 1988 ביטלה כנסת ישראל, בזכות חברת הכנסת שולמית אלוני ז"ל, את האיסור על משכב זכר, ורוזה פארקס, אם התנועה לזכויות האזרח, פעלה למעשה בניגוד לחוק כשסרבה לשבת מאחור באוטובוס. אי ציות אזרחי יכול להפוך את הנורמה וגם את החוק על פיו, ולהפוך את החיים של האזרחים להוגנים ושיוויוניים יותר.

 

14. להצביע, שוב שוב ושוב, בבחירות

נכון זה מבאס. ורמת האמון שלנו בפוליטיקאים הולכת ונשחקת. אבל אין ברירה. זוהי חובה אזרחית שלנו לבחור את "ההכי פחות גרוע" בעינינו, כי אם לא נבחר נחזק את מי שממש לא היינו רוצים לראות בשלטון, וכך בעצם נפגע בעצמנו. אז גם בבחירות רביעיות, ולמרות שנראה שזה לא משנה כלום. פשוט ללכת ולהצביע.

 

הציבור מצביע בבחירות 2020 (צילום: AFP)
מי שמצביע, משפיע (גם אם רק קצת)(צילום: AFP)
 

 

15. יש יד 2. ושווה להשתמש בזה

תינוק/ת נולד/ת, תוך חודשים שלושה מחליפים את כל המלתחה שלהם רק כדי להחליף את כולה שוב שלושה חודשים אחרי. זה באמת קריטי שהבגדים שלהם יהיו חדשים לגמרי? זה ישנה להם במשהו? בטוח יש חבר/ה או מישהו מהמשפחה שהילדים שלו כבר גדלו. ארגנו לכם, עוד בזמן ההיריון, חברים מהם אפשר לקחת את הבגדים שכבר קטנים על ילדיהם, השתמשו והעבירו הלאה. אין לכם מישהו כזה? ביגודיות ויצו מלאות בבגדים שווים במחירים נמוכים במיוחד, שכל ההכנסה מהם הולכת לפעילות נגד אלימות במשפחה. לא מצאתם שם? כנסו לאתר אגורה שם נמסרים, חינם ללא כסף, בגדים, רהיטים, ספרים מוצרי חשמל, צעצועים ועוד ועוד... אגב, גם אתם יכולים לפרסם שם. לא חבל סתם לזרוק?

 

כך נראית ביגודית של ויצו, ואפשר למצוא בה עולם ומלואו: 

 

ועוד משהו כיפי שאפשר לעשות בסןף/תחילת כל עונה - מסיבת החלפת בגדים: כמה חברות מזמינות את החברות האחרות שלהן, וכולן מתאספות במקום אחד עם שקיות של בגדים/נעליים/אקססוריז שלא נחוצים להן. הפסולת של אחת היא האוצר של האחרת. לא עולה שקל, חוסך מלא ושומר על איכות הסביבה. שווה.

 

16. עיגול לטובה, אגורות שעושות טוב

יש לכם כרטיס אשראי? "עיגול לטובה" מאפשרת לכל אדם בישראל לעגל לטובה באמצעות כרטיס האשראי, כך שכל קנייה בכרטיס בסכום שאינו עגול – תעוגל כלפי מעלה לשקל הקרוב, והאגורות שנוספו יתרמו לעמותות לפי בחירתכם. לדוגמא - רכשת ב-9.90 שקלים, שילמת 10 שקלים, ו-10 אגורות יתרמו. הממוצע החודשי לכל מעגל לטובה יוצא כ-4 שקלים של תרומה בחודש.

 

כבר אי אפשר לקנות בהן כלום, אבל יחד הן משפיעות לטובה (צילום: אסי כהן, יוגב אטיאס ואורי דוידוביץ') (צילום: אסי כהן, יוגב אטיאס ואורי דוידוביץ')
כבר אי אפשר לקנות בהן כלום, אבל יחד הן משפיעות לטובה(צילום: אסי כהן, יוגב אטיאס ואורי דוידוביץ')

 

התרומה מועברת לכ-200 עמותות שנבחרות תוך שקיפות מלאה מול הציבור, ומספקת לעמותות כלי אפקטיבי ושקוף לגיוס כספים. כל העמותות העומדות לבחירה עברו סינון קפדני על ידי ועדה ציבורית בראשותו של נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, השופט מאיר שמגר ובעלות 'תו מידות לאפקטיביות'. כך מובטח שהתרומות מגיעות לארגונים המספקים מקסימום תועלת חברתית, לצד שקיפות לציבור והתנהלות תקינה ואפקטיבית.

 

לפרטים והצטרפות לעיגול לטובה לחצו כאן.

 

17. לצמצם שימוש בחד פעמי, ולמחזר

הקורונה החזירה אותנו עשרות צעדים אחורה. הכל חזר להיות עטוף בשלל ניילונים ואריזות, ארוחות הצהריים בצהרונים חזרו לחמגשיות, ובכל פינת רחוב מוטלות על הרצפה מסכות וכפפות חד פעמיות.

 

למה זה חשוב? משאירה את הבמה לגרטה:

גרטה טונברג נואמת באו"ם 2019 (טויטר) 

 

18. סחר הוגן 

רבים מאיתנו גילו בתקופת הקורונה את קבוצות הרכישה ישירות מהחקלאים. באופן כללי החקלאים מקבלים בערך שביעית ממה שאנחנו משלמים בסופר על התוצרים שהם גידלו בעמל רב. קבוצות הרכישה צימצמו את פערי התיווך, הוזילו לנו את המחירים, סיפקו להם פרנסה ואיפשרו להם להרוויח יותר. טרי, בריא, וטוב לכולנו. זו דוגמא אחת לסחר הוגן.  

 

ירקות ופירות צבעוניים (צילום: shutterstock)
קבוצת רכישה מחקלאים כדוגמא לסחר הוגן(צילום: shutterstock)
 

הקורונה הבהירה לנו היטב שמה שקורה בסין, לא נשאר רק בסין אלא משפיע עלינו ישירות, וחינגת הקניות ההמונית במחירים מגוחכים של מוצרים שאיננו זקוקים להם, המיוצרים לעיתים על ידי עבודת יזע של קטינים מנוצלים, חייבת להיפסק מתישהו. לא?  

 

19. להיות חלק מקבוצה, גם אם וירטואלית

הבידוד הוכיח לנו כמה חיי החברה נחוצים לנו, וללא חיבוק אמיתי, בצר לנו, פנינו פעמים רבות לקהילות ברשת. קשה לאמוד את כמות המידע - מתכונים, טיפים, עצות, שעובר בקבוצות הללו מדי יום ומעצים את הלוקחים בהן חלק. מישהו שאל משהו ואתם יודעים כיצד לעזור - ענו לו/ה, ייקח לכם כמה שניות של הקלדה אבל יעזור מאוד למי שבצד השני. 

 

מישהו העניק לכם שירות אדיב או מקצועי באופן חריג? ספרו עליו, פרגנו, הרשת קיימת לא רק בשביל שיימינג, הפיצו גם את הטוב, כדי שיגיע לאחרים.  

 

20. דרך ארץ קדמה לתורה

הפרד ומשול מכירים? אז נכון, העם הישראלי מורכב משבטים שונים בעלי דעות פוליטיות, מגזרים, דתות ומגדרים שונים. אבל היופי שלנו הוא ברב-גוניותינו, ואל לנו לתת לשוני להפריד בינינו ולהחליש אותנו. קבלו את האחר גם הוא שונה מכם, כי הגדול שלם מסך חלקיו. היו אדיבים לשונים מכם, נדיבים לחלשים מכם, וקשובים גם לאלו החושבים או נוהגים אחרת.

 

ופעולה אחרונה (או ראשונה), בסיסית וחשובה במיוחד - לנשום. לעצור ולנשום עמוק מדי פעם, להפסיק את המרוץ היומיומי ולהיות מכוון פעולה ולא על אוטומט. כך הסיכוי שהסביבה תעצבן אתכם, או אתם אותה, יקטן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים