שתף קטע נבחר

החגים בפתח - חנויות הפרחים במתח

לקראת ראש השנה נערכים בענף הפרחים לביקוש מוגבר, שאולי ישפר במעט את השנה העגומה שעברה עליו. בין חנויות הפרחים קיימים הבדלי מחירים גדולים, ורבות מהן גובות מחירים מופרזים עבור זר שמורכב ברובו מירק

זר פרחים הוא כמעט בבחינת פריט חובה ליד מתנת החג. בענף הפרחים יודעים זאת היטב, ומתכוננים במרץ לקראת הדרישה המוגברת של ראש השנה והחגים שיובאו אחריו.

סקר שערכה רשת חנויות הפרחים זר-פור-יו, באמצעות מכון דיאלוג העלה, כי 66% מהמשתתפים מתכוונים להביא הביתה פרחים לקראת החג, ו-50% מהם מתכוונים לשלוח פרחים לקראת החג לפחות למכר אחד.

השנה, מציינים המוכרים, החג חשוב במיוחד לענף, שסבל מירידה בצריכה במהלך השנה האחרונה, הן בגלל המיתון והן בגלל שנת השמיטה.

על-פי נתוני חברת ביזנס-דאטה, שוק הפרחים בישראל הוערך בשנת 2000 בכ-500 מיליון שקל, וכיום הוא כולל כ-800 חנויות, ומספר לא ידוע של משתלות. ההערכה היא, כי תוך 6 שנים יעמוד היקף מכירות הפרחים על כמיליארד שקל בשנה, בעיקר בשל התמקצעות הענף וכניסת האינטרנט.

 

חוסר אחידות במחירים

 

שוק הפרחים מתרכז בעיקר בהכנת זרים מעוצבים. הצרכן, שמתקשה להשוות מחירים של פרח בודד בגלל הבדלי איכות, מתקשה עוד יותר לקבוע את איכותו של הזר, המכיל פעמים רבות גם פרחים יבשים או ירק. מחירי פרחים משתנים לפי גודלם, איכותם ומיקום החנות. חנויות רבות אף מייקרות את מחירי הפרחים לקראת החגים, אלא שבפרחים, בניגוד למוצרי צריכה אחרים, אי אפשר להצטייד מראש.

אפשר למכור זר חמניות על בסיס 7 שקל לפרח, ולא לגבות מהלקוח כסף על ירק ושרכים, וכך להרכיב זר ב-35 שקל. אפשר גם לגבות 5 שקל לענף, כשהלקוח מקבל רושם שהמחיר בחנות זו זול יותר, אבל מצד שני לגבות 5-1 שקל לכל שרך או ירק, ולמכור את אותו זר בדיוק ב-40 שקל, אומר יאיר גברא מפרחי-הנמל בנתב"ג.

גם דמי המשלוח אינם קבועים, ומחיר משלוח ממוצע הוא 20-10 שקל בתוך העיר, ו-40-30 שקל מחוץ לעיר (לדוגמה בין תל-אביב להרצליה).

הבעיה הגדולה של ענף הפרחים היא חוסר הסטנדרטים והאחידות, אומר עמי פליישר, מנכ"ל רשת זר-פו-יו, אין סיבה שמחירי פרחים ישתנו לפי מצב הרוח של בעל החנות או מראה הקונה, כפי שקורה היום. לדבריו, ברשת שלו מונהגים מחירים אחידים, המתחלפים בתדירות של אחת לחודשיים בממוצע, פרט לפרחים בודדים הסובלים מקפריזות קיצוניות של מחיריהם הסיטונאיים. בנוסף, טוען פליישר, ברשת מונהגת שיטה של חשבונות מפורטים לכל הזרים, ופירוט נפרד של כל אחד מהמרכיבים, כולל שרכים ופריטי עזר.

גם חיה עוז, מנכ"ל אינטרפלורה - ארגון גג בינלאומי למוכרי פרחים, המונה 95 חנויות בארץ - מודה שענף הפרחים זקוק לסטנדרטיזציה ולהתמקצעות. היום אין דרישת סף לפתיחת חנות פרחים. אין ספק שכניסת תרבות רשתות תשנה את התחום.

לדברי עוז, קיים סף כניסה הנדרש מחנות, כדי להשתייך לארגון, ויחסי הגומלין בין החנויות והארגון מתבטאים בעיקר במשלוחים, רובם לחו"ל. כך ניתן להזמין בחנות אחת, והמשלוח יתבצע מחנות אחרת.

ההאחדה בענף היא קריטית, בגלל המעבר למשלוחים בטלפון ואינטרנט. הלקוח יוכל לסמוך על משלוחים מסוג זה, רק כאשר החנויות יהיו אחידות במחירים ובאיכויות.

היום מהווים המשלוחים באמצעות אינטרנט רק חלק זעום מענף הפרחים, אבל לדברי פליישר היקף המכירות ברשת יקפוץ בצורה חדה בשנים הקרובות. פליישר: היתרון של האינטרנט בתחום הפרחים הוא האפשרות לשלוח תזכורת אישיות של ימי הולדת ואירועים שונים לדואר האלקטרוני של הלקוחות, מספר ימים לפני אירועים.

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרחים. אין אחידות
פרחים. אין אחידות
ארכיון YNET
מומלצים