האטה בבתי הזיקוק: ייצור הדלק ירד בכ-15%
הסיבה: המיתון והתחרות מחו"ל. מתחילת השנה חלה עלייה של 3% ביבוא דלקים לישראל, בגלל מחירים נמוכים מאלה שמציעים בתי הזיקוק
האטה בפעילות בתי-הזיקוק בארץ: מתחילת השנה נרשמה ירידה של 15%-10% בייצור הדלקים בבתי-הזיקוק. כך עולה מנתוני משרד התשתיות שהועברו לידי "ידיעות אחרונות". במקביל חלה מתחילת השנה עלייה של כ-3% ביבוא הדלקים לארץ. זאת, למרות ירידה של כ-15% בצריכת הדלקים בישראל, בשל האינתיפאדה והמיתון.
מהנתונים עולה, כי מאז שנת 1999 חלה עלייה של 40% בביקוש ליבוא מוצרי דלק לארץ. המשמעות היא, כי חלה ירידה של 15%-10% בייצור הדלקים בבתי הזיקוק, שהם המתחרה העיקרי של היבוא. בנוסף לכך, נרשמה ירידה מסוימת גם ביצוא הדלקים על-ידי בתי הזיקוק, זאת בשל ירידת הביקושים העולמית בשל המיתון.
הגידול ביבוא על-ידי חברות הדלק וגופים ממשלתיים בארץ, נובע ממציאת בנזין ומוצרי דלק זולים יותר בחו"ל, בהשוואה למחירי הייצור של בתי הזיקוק בארץ.
כך לדוגמא, במחצית הראשונה של שנת 2001 יבוא הבנזין 95 האוקטן, נטול העופרת, ויבוא הדלק למטוסים היו כשליש מכלל הצריכה הישראלית. בסך הכל חלה עלייה של 14% ביבוא הבנזין לארץ לעומת שנת 2000, ועלייה של 11% ביבוא הדלק למטוסים לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
בכירים במשק האנרגיה העריכו אתמול (ד'), כי יבוא מוצרי הדלק לארץ הגיע לרמתו הסופית, שהגיעה במחצית הראשונה של השנה לכ-40% מהצריכה בממוצע.
יבוא מוצרי הדלק לישראל החל בשנת 1998, אך הקפיצה המשמעותית ביבוא החלה באמצע שנת 2000 עם הפעלת נמל התזקיקים החדש באשקלון.
ההערכה היא, כי ירידת הפעילות בבתי הזיקוק תשפיע על ההחלטה הצפויה להתקבל באשר לעתידם. זכיון בתי הזיקוק לפעול כמונופול צפוי להסתיים בשנת 2003, ובחודשים הקרובים צפויה להתקבל ההכרעה בעניין.