קרייזלר ניאון - קרן ניאון?
נסיעת התרשמות בחדשה החשובה ביותר של קרייזלר. בלעדי ל-ynet
עם שם ומראה של שחקן הוליוודי, מרטין הופמן יכול היה להגיע רחוק. אבל הופמן הזה הוא לא אח של דסטין, אלא מארגן מבצע ההשקה של קרייזלר בסלובניה. הוא זה שמאפשר לי לערוך היכרות בלעדית עם הניאון החדשה, ומסבך אותי במצב הלא הנעים בו אני נמצא.
בינתיים הופך מבטו חסר הסבלנות של הקופאי בקצה הכביש המהיר לכועס. חסרים לי 10 טולרים כדי לשלם על אגרת השימוש בכביש. הופמן ידידי שכח את עשרת הטולרים האבודים, סכום שווה לארבעה סנט! בכל זאת, טולר או לא, כשאין לך את זה אתה בצרות.
אני מנסה להסביר, שולף תעודת עיתונאי, תמונות של הילדים, מכוניות צעצוע, כובע של קרייזלר מתנצל בתנועות ידיים ופרצוף עצוב. זה עוזר בסוף.
יחסים מסוכנים
זה היה רגע השפל במסכת היחסים שרקמתי למספר שעות עם הניאון החדשה, מכונית שתגיע בקרוב ארצה ותהפוך מייד לראש החץ במתקפה המחודשת של קרייזלר על השוק הישראלי. וזה לא הולך להיות קל. הניאון אינה חדשה עבור הנהג המקומי, רק לא כל-כך אהובה. הדגם החדש שהוצג ב-99' אמור היה לתקן את הרושם, וקיבל לאחרונה תיבה אוטומטית עם ארבעה הילוכים.
אולם הניאון "שלי" התייצבה למבחן עם מפרט אירופאי, וכללה גם בורר הילוכים ידני. תיבת הילוכים ידנית במכונית אמריקנית? שומו שמיים. היא גם לא כללה את ריפודי העור שיפארו את הגרסאות שיבואו ארצה, וגם לא את כיוון המושבים החשמלי והצמיגים הרחבים יחסית. אגב, לפני המפגש המרגש עם הניאון הייתה לי הזכות והתענוג לנהוג כמה מאות קילומטרים ב-PT קרוזר, החולק מכללים רבים דומים. כמוהו, וכמו כל קרייזלר בעשור האחרון, גם הניאון החדשה זועקת עיצוב. ולמרות שליד הקרוזר היא נראית מעט שבלונית, לצד מרבית המשפחתיות הרגילות שונה ומיוחדת. הניאון משלבת מעין מראה השובבי של קודמתה, עם הקווים החסונים יותר של ה-M300, ספינת הדגל של קרייזלר.
פנימה וקדימה
פתיחת הדלת מגלה כי קרייזלר נטשו את השמשה חסרת המסגרת (עם רעשי הרוח והדליפות הנלוות לכך) וחזרו למבנה רגיל ואיכותי יותר. בכלל, תא הנוסעים מציג שיפור גדול לעומת הדגם הקודם, בעיקר בנושא האיכות. אמנם זו עדיין לא גולף, אבל החומרים והמרקמים כבר לא מביישים את החברה.
למען האמת, תא הנוסעים נראה איכותי משמעותית מזה של הקרוזר החתיך, ולמרות שסביבת הנהג פחות מקורית, היא ללא ספק יותר נעימה. כך גם לגבי ארגון המתגים (חלונות למשל) ופתחי האוורור. המושב מספק תמיכה טובה יותר מזה של הקרוזר, אך הופך את החיים לקשים ולא נעימים תודות לזווית מעוותת של הכרית. ליושבים מאחור הייתה עדנה, אות ועדות לכך שבסיס גלגלים של 266.5 ס"מ מעניק מרחב מחייה גדול ונאה.
שילוב לראשון, והניאון יוצאת לדכה בנחישות המעמידה את הקרוזר בצל, לא מפתיע בהתחשב בכך שהיא קלה ממנו ב-160 ק"ג, אך אל תשכחו שהיא גם חלשה יותר ב-7 כ"ס (133 סוסים בסך הכל). אלא שבדיוק שתי שניות אחרי כן, כאשר המחט במד הסל"ד חוצה את קו ה-3000, מורגש שהניאון הרבה יותר רועשת. נכון, המנוע דומה לזה שבקרוזר, אולם בידוד הרעשים והרעידות כאן אינו ברמה גבוהה מספיק.
לפי נתוני היצרן, מאיצה הגרסה הידנית למאה קמ"ש ב-10.8 ש' ומגיעה למהירות מרבית של 200 קמ"ש - נתונים נאים לרכב משפחתי. אלא שיש שוב לסייג ולומר כי פעולת מנוע מחוספסת, לא חלקה וקצרת נשימה אינה הופכת לעולם לאירוע חגיגי.
לנהג ולנוסע
המעבר מהקרוזר לניאון חושף גם הבדלי נוחות. לצידו של הקרוזר, הניאון מפגינה מערכת מתלים עם כיול קשוח מדי שימנע מכם הנאה בנהיגה עירונית. האם כיול זה יפצה אותנו בהתנהגות ספורטיבית כלשהי? אז להגה אכן משקל סביר, מרכז הכובד נמוך יחסית, זוויות הגלגול מתונות ויכולת שינוי הכיוון נחושה. אך כל אלה בהשוואה לקרוזר. מול מתחרות בקטגוריה, היא עלולה למצוא עצמה בנחיתות בולטת בתחום הדינמי.
ההגה מעורפל למדי, משדר יותר רעידות מהרצוי, השלדה נוקשה ואינה מעודדת שעשועים, הבלמים חסרי תחושה - גם אם בסופו של יום הם מאטים את הרכב כראוי.
מו ב-PT, גם כאן יש בקרת אחיזה שנכנסת לפעולה רק במהירויות איטיות. כמו בקרוזר, גם כאן מסומנת פעולתה של המערכת דווקא על מד המרחק ובאופן שכמעט ואינה נראית.
אצלנו בקרוב
כדאי להזכיר כי מדובר בהתרשמות ראשונית מדגם שיגיע ארצה בגרסה שונה במקצת. יותר יקרה, יותר מאובזרת, יותר מחושמלת והרבה יותר אוטומטית. ובכל זאת.
לפני ההתנעה נראית הניאון כמכונית אטרקטיבית, נקודה. היא מבצעת לא רע, בעלת תא נוסעים איכותי, מרחב מחייה מרשים ועיצוב נעים. אך על הכביש היא מאכזבת. הניאון מחוספסת מדי, קופצנית ללא צורך וחסרת עידון נדרש. מול המתחרות, כך נראה, היא תמצא עצמה בבעיה.
אלא שכדאי לשאול איזה מתחרות. בארצות הברית מתמודדת הניאון מול קורולה, סיוויק, פוקוס וקאווליר. בישראל, עם תג מחיר צפוי של 130,000 שקל, היא תאלץ להתעמת עם יפניות, אירופאיות ואפילו אמריקאיות גדולות ממנה. לא נפרט יותר מדי, רק ניתן לניאון כמה רמזים - מאזדה 626, פולקסווגן פאסאט, שברולט אלרו...