גולף V6 - המון גולף
הנעה כפולה ומעל ל-200 כ"ס בגוף קומפקטי. מה צריך יותר מזה חובב הגה, או שמא צריך לומר חובב מהירות?
אחת המכוניות היותר-מעניינות שהגיעו לישראל בשנים האחרונות, לא זכתה מעולם למבחן דרכים מקומי. מדובר כמובן בגולף V6. הגרסה החזקה ביותר מאז ומעולם לאחת הקומפקטית החשובות שיוצרו אי-פעם, הגיעה אמנם, אך לא נבחנה כאן, על אספלט ישראלי משובש. ותתפלאו, יתכן והסיבה נעוצה בכביש, כפי שיתברר מאוחר יותר. השאלה במקרה זה תהיה האם הרצפה אכן עקומה. בהחלט יתכן שכן. אבל תגידו, למי אפשר להשוות אותה? ואולי היא לא אחרת מאשר ה-GTI האולטימטיבית, מהירה וחזקה יותר מהגולף שהמציאה את המושג.
היסטוריה וטכנולוגיה - הגולף הראשונה בעלת שישה צילינדרים, ה-VR6 שהייתה לאגדה, הוצגה בסוף 91', נחתה בארץ בתחילת 94' והפכה לסנסציה מקומית. עם הספק מרבי של 174 כ"ס, הייתה חזקה בהרבה מכל קומפקטית לוהטת אחרת והציבה למעשה רף חדש, גבוה מאוד.
הפרט המיוחד במנוע היה מבנה צר-זווית שאפשר לדחוס אותו לחרטום קצר יחסית. בהתאם, מנוע ה-V6 בדגם הנוכחי הוא פיתוח של יחידת הכוח "ההיא", כאשר השינוי הבולט הוא 24 שסתומים. הוא עדיין קומפקטי במידותיו ובעל זווית צרה, אולם הפעם העדיפו שלא להתגאות בכך, לזנוח את ה-R ולהציגו כ-V6 לכל דבר.
ההספק המרבי עלה ל-204 כ"ס, וכדי להתמודד איתו רתמה פולקסווגן את המכונית למערכת הנעה כפולה מתוצרת האלדקס. כדי להימנע מבעיות משיכה של הגלגלים הקדמיים, מעבירה המערכת במצב נורמלי את מרבית הכוח (95%) קדימה, אך רק עד שמזוהה החלקה. או אז עובר כוח לאחור בהתאם לנדרש.
כאן, בניגוד למערכות דומות עם דיפרנציאל צמיגי, חשה המערכת בעזרת חיישנים באובדן אחיזה, ומחשב שולט בהעברת כוח לאחור. יתרונה הוא במבנה קומפקטי, ועל הנייר לפחות במהירות תגובה גבוהה, לעומת מערכות דומות עם דיפרנציאל צמיגי. כדאי להזכיר כי אותה מערכת משרתת גם את שאר האחיות לפלטפורמה - מה-TT וה-A3 של אודי דרך סיאט ליאון וסקודה אוקטביה.
בכל מקרה, שילוב המערכת דרש מפולקסווגן לבצע מספר שינויים, הבולט בהם הוא החלפת מתלה קורת המתח מאחור (חצי-עצמאי) בעצמות עצה כפולות. זאת בנוסף לשינויים קטנים יותר במבנה מיכל הדלק והקטנת נפח תא המטען.
אז אפשר להשוות לאודי A3, או ב.מ.וו קומפקט? זה נראה מעניין. אלא מה, הקומפקטית הקטנה של ב.מ.וו לא מגיעה עם מנוע ה-2.5 ליטר, ואילו הייתה, מחירה היה ללא ספק גבוה מדי. כך גם לגבי ה-S3 של אודי שתגיע רק בעתיד. גרסאות חלשות יותר "ומקומיות" כמו ה-2.0 בקומפקט או ה-A3 עם 180 כ"ס בהחלט באות בחשבון, והן זולות, במקרה של ב.מ.וו אפילו משמעותית. אז כן או לא?
נראית אחרת - למעשה, ללא לוגו "מסגיר" וצנוע על הסבכה הקדמית ומאחור, ומבלי לערב מפלט כפול קנה, ניתן לחשוב כי מדובר כאן בעוד-1.6-אוטומטית-עם-צמיגים-רחבים-וחישוקים-קלים. אחת ממאות שמסתובבות ברחבי העיר. כך שאין שום בעיה להיעלם בסבך המוטורי. אבל האם מישהו מהרוכשים באמת רוצה את זה. זו יכולה אכן להיות נקודת יתרון מכרעת, אך גם נקודת חולשה בולטת. מה לעשות, וכאן יש בפירוש פחות נהגים המוכנים לשחרר 185,000 שקלים מבלי שתבחין בכך הסביבה. טוב, עובדה זו מתבטאת במספר המכוניות שנמכרו בשנתיים האחרונות.
אם ציפיתם לחגיגה מסוג שונה לגמרי בפנים, אתם עתידים להתאכזב. בורר הילוכים עם ראש עץ בולט אכן, בעיקר כי זה מהווה ניגוד בולט לכמעט כל גולף אחרת שתפגשו. בקרת אקלים? היינו שם. שיכוך לכל אלמנט זז והגה מתכוון למרחק? גם שם ביקרנו. תאורה עשירה? רגילים כבר מפולקסווגן. אין כאן עור למושבים, אין כוונון חשמלי, אין באמת כל סיבה למסיבה. אפילו לא העובדה כי הנדסת אנוש טובה לא מנעה את משענת האמצע המיותרת מלפנים.
מה לעשות, מבחינה זו "הורסת" המשפחה את החגיגה לבת הבכורה. הגולף הרי הרגילה אותנו לרמת גימור ואבזור יוצאת דופן, מאז הופיעה בתצורה העכשווית. על גג השמש אגב, אנחנו מוותרים ברצון ומוכנים "לסבול" את ההוזלה בהתאם.
אולי להשוות ל…? מה דעתכם על אלפא 156, עם מנוע 2.5 ליטר, עיצוב חוץ ופנים מאד מוצלח ויכולת דינמית גבוהה? נשמע לא רע, ואפילו המחיר זהה. או אולי דווקא השוואה מבית. אחת שבמקרה עושה שימוש במכללים דומים, מנוע יותר חלש אולי, אבל מראה הרבה יותר מודרני ומושך. ובעיקר, תג-מחיר זול משמעותית. אנחנו מדברים כמובן על הליאון לבית סיאט. האם לא כדאי לקחת דווקא את האחות החורגת בחשבון?
נשמעת ונוסעת - סיבוב מפתח ואופס, את הסאונד המקובל מחליפה נהמה חרישית של רב-צילינדרים שרירן. גם הרמקול הכפול מתחת לפגוש האחורי מדווח כי יש למצערת עסק עם חיה אחרת, לגמרי. ואי אפשר שלא לזהות את הפוטנציאל כבר בתנועה עירונית רגועה.
נראה כי בכל אחד משלושה ההילוכים הראשונים ניתן להתמודד עם תנועה איטית, בעוד רביעי מספק אף הוא לשיוט נינוח. העניין הוא שגם דריכה קלה על המצערת משחררת תאוצה מרשימה לפנים. והכל, נא לזכור, יחד עם סאונד מתאים.
ברחובות העיר על-כן ה-V6 היא בפירוש בת לוויה מצוינת. לא רק שאתה מקבל האצה חלקה כחמאה בכל רגע בו היא נדרשת, מערכת המתלים מפגינה רכות מפנקת, המבודדת יחסית את יושבי המכונית מאסונות מ.ע.צ. ברמזור ידעו רק מעטים שאתה מתנהל במכונית סופר-חזקה, כך שגם מבטים מיותרים יופנו לכיוון השני, היכן שכנפיים גבוהות מעטרות עכוזים כחושים.
אבל עד עכשיו מדובר בהכנה בלבד. ירידה לכביש מהיר, האצה בכל הילוך עד למהירות חוקית או כפולה ממנה - לממהרים ואמיצים במיוחד - מאפשרת לגולף השרירית להפגין מה היא באמת (יודעת). עם V6 נוהם, תיבת הילוכים שזוכה לציון סביר לפחות, קו ישר ומיעוט משתתפים, הגולף תשאב במהירות כל פיסת אספלט שלפניה אל מתחת לבטנה הרכה.
ויתור על הילוך שישי למעט בתנאי שיוט אמיתי, יאפשר לבעל גולף כחולה ותמימה למראה להפתיע רבים וטובים. ורבים וטובים אכן נופלים בקלות בפח. כי יש כל-כך מעט קומפקטיות תמימות ומהירות, ועוד פחות מכך V6, עד כי האצות הביניים האימתניות ישאירו לעיתים קרובות פיות פעורים בחוסר אמון. חבל רק שהגולף היקרה כל-כך מאלצת אותנו לשמוע הרבה צמיגים, והמון רוח.
הבעיה היא, שזה אינו כל הסיפור. כי יהיו מי שיחשבו לנצל את יתרונות הכוח לנהיגה ספורטיבית, או אולי אפילו את מערכת ההנעה-כפולה-על-תנאי לצורך תקיפת פיתולים. וכדאי מאד שיוותרו על-כך מראש. הגולף הזו רכה מדי, סובלת מבעיות שיכוך כאשר המהירות באמת גבוהה. למעשה, בעיות אלה עלולות אפילו להדאיג את מי שרק פגש במכונית, ונתקל לפתע, לחלוטין לא מוכן, בנדנוד שאינו פוסק, בעיקר בקצה הקדמי.
הוסיפו לכך הגה שאינו מתקשר במיוחד, למרות משקל נכון בידי הנהג. ולכך אתם בפירוש אמורים לצרף מערכת בלימה שידענו טובות (בהרבה) ממנה, ותקבלו מתכון שאינו עושה טוב למכונית, ובעיקר עושה עוול למנוע. אתם שואלים לגבי הנעה כפולה? למנוסים שחוו ספורטיביות שמשחררות כוח לארבעה גלגלים יחד, מומלץ שלא להצטייד בציפיות גבוהות. הגולף הזו נועדה לאפשר משיכה טובה בתנאים בעייתיים, אך לבטח לא לקבוע זמנים מהירים בקטעי ראלי מיוחדים.
אך הבעיה הגדולה ביותר עבור מי שמעוניין בהנאת כבישי הרים, היא רמת הביטחון הנמוכה שמעניקה ה-V6. יש כאן מכל טוב כדי לוותר על הרעיון. הכניסה לפניה אינה נחושה דיה אלא אם מכינים את המרכב (בעזרת מצערת, בלמים והגה) מוקדם יותר. כך שתת ההיגוי שכיח מדי, ואינו ניתן לפתרון באמצעים רגילים דווקא. עובדה זו נתמכת היטב על-ידי זווית גלגול מוגזמת, שמשחררת לחץ מצמיגים אוחזים ומייצרת בעיות האצה, ו/או החלקה. בקיצור - זה לא זה.
אז אולי להשוות לסובארו אימפרזה WRX? לאור תג-מחיר כמעט זהה, זו נראית כבחירה לא רעה. גם לגולף יש הנעה כפולה מסוג כלשהו, הן שייכות פחות או יותר לאותה קטגוריה, לשתיהן ארבע דלתות ומנוע עם הספק מרבי מעל 200 כ"ס ואין הרבה "כאלה" בישראל. וזהו. האימפרזה היא מכונית לנהיגה ספורטיבית, אפילו "מכונית ספורט" בהגדרה. לכן היא אינה משתדלת לפנק במיוחד ואינה מציעה איכות חומר ואבזור ברמה גבוהה. היא מיועדת, בפירוש, לקהל המעונין ליהנות מנהיגה, וזהו פחות או יותר. לגולף שאיפות אחרות לגמרי, במוצהר. היא אמורה להציע שיוט מהיר (מאד) במבנה קומפקטי, בתוך תא נוסעים מהודר עד מפואר. אם תרצו, ההבדל בין כביש הרים מתפתל, משובש ומאתגר, לאוטובאן מהיר וישר, חלק ורחב. בקיצור, השוואה שאינה לעניין, גם אצלנו.
סיכום - פולקסווגן גולף V6 אינה מכונית ספורט. אני חוזר, היא אינה מכונית ספורט. לזכותה יאמר כי אינה מתיימרת להיות כזו, ממילא אינה יכולה להיות כזו, ולכן אין שום סיבה להתייחס אליה כאחת. זאת, למרות גוף קומפקטי שעושה שימוש במנוע גדל-נפח רב-הספק, למרות התחזות בדמות הנעה כפולה אפשרית.
כי הגולף הזו נועדה בעיקר לשייט בממלכת אוטובאן במהירויות שהיו משגרות אפילו את נהגו של ח"כ אבי יחזקאל לכלא. אבל מעבר לכך, לתפקד כפי שכל משפחתית מתפקדת. לא פחות כמובן, אבל לא הרבה יותר. אם תרצו, היא התשובה האפשרית של קונצרן פולקסווגן לב.מ.וו קומפקטית וחזקה, או מרצדס קטנה וממזרה.
אבל התדמית כאן אינה משחקת לטובתה, המחיר רק מפריע, היכולת גבוהה אך הביצוע קלוקל. כך שלצערנו, ה-V6 עושה כאן בארץ פשוט עוול לעצמה, נופלת בין הכיסאות ובפירוש אינה מצדיקה רכישה. לא במחיר גבוה כל-כך בכל אופן, לא עד שיחליטו כי היא מוכנה כבר לצאת וליהנות מחיים מוטוריים באמת. בכל מקרה, היא בשום אופן אינה GTI וטוב עשו בפולקסווגן שנמנעו מלבזות את שילוש האותיות הקדוש.