שתף קטע נבחר

מאוקטובר: שיטת ניקוד חדשה

שיטת ניקוד חדשה המחמירה עם נהגים שצברו נקודות רבות, כולל שלילת רישיון לנהג שיצבור 36 נקודות במהלך 4 שנים. למי זה טוב?

החל מחודש אוקטובר הקרוב תונהג שיטת ניקוד חדשה. זו אמורה להחמיר עם נהגים מועדים, ולפחות על-פי דברי השר הממונה, לעזור בטיפול בנגע תאונות הדרכים. כך למשל יפסל רשיונו של נהג שצבר במהלך ארבע שנים 36 נקודות חובה לתקופה של שלושה חודשים, שבסיומם יאלץ לעבור מבחן עיוני (תיאוריה). בנוסף, תוארך "תקופת הצבירה" של נהג שצבר במשך שנתיים 22 נקודות משנתיים לארבע שנים. לדברי משרד התחבורה, במטרה לשפר את המעקב אחר נהגים עבריינים.

כך גם ישלל רישיונו של נהג שיצבור פעמיים 36 נקודות במשך 6 שנים לתקופה של 9 חודשים, ויחודש רק לאחר שיעמוד בבדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים וכן במבחן עיוני (תיאוריה) ומעשי ("טסט"). לדברי שר התחבורה, שיטת הניקוד הנוכחית מיצתה את עצמה והביאה לכך שעברייני תנועה שצברו עבירות רבות, מצאו דרך להתחמק מזימון לקורס מבלי להסתכן בשלילת רשיונם.

בשיטה החדשה, צבירת הנקודות תתבצע על פי מועד ההרשעה ולא ביום ביצוע העבירה. זאת כדי לבטל את התמריץ הקיים היום לדחות את תשלום הקנס או המשפט, כדי שהנקודות ירשמו באיחור ויתיישנו במהרה. החל מעתה, לא תהיה מחיקת נקודות כנהוג בשיטה הנוכחית, אלא רק בתום "תקופת הצבירה".

 

כללים חדשים

 

במקביל לתקנות החדשות יופעלו גם מערכות קורסים ומעקב חדשים. במקום הקורס האחיד הקיים היום, יונהגו שלושה קורסים שונים. האחד בסיסי ומיועד - כך משרד התחבורה - כ"אמצעי תיקון" ראשון ואחיד לכל הנהגים. מי שיחויב ב"אמצעי תיקון" נוספים, יופנה לאחד משני קורסים "ייעודיים", כאשר המיון ביניהם יתבסס על פי סוג העבירות שביצע הנהג.

דירוג חומרת העבירה ישונה משלוש דרגות כיום (2,4,6 נקודות) ל- 5 דרגות (2 נקודות עד 10), כאשר כל דרגה תבטא את חומרת העבירה ותיצור אבחנה ברורה בין עבירה קלה (נהיגה ללא אורות ביום, 2 נקודות) לבין עבירה חמורה (אי מתן זכות קדימה או נסיעה באור אדום, 10 נקודות). צבירת 12 נקודות תחייב קורס בנהיגה נכונה, הזהה לקורס המוכר היום. בכל מקרה, זימון לקורס יתבצע רק במידה והנהג עבר שתי עבירות לפחות.

ממשרד התחבורה נמסר, כי עד לכניסתה לתוקף של השיטה החדשה ב-1 באוקטובר, ימחקו נקודות לנהגים שצברו לא יותר מ-4 נקודות. מי שנרשמו לחובתו 6 נקודות או יותר, יידרש לבצע קורס בנהיגה נכונה, בתוך שנה מיום כניסת התקנות לתוקף.

נהג שחוייב בקורס או ב"אמצעי תיקון" אחר ולא יבצע את הקורס במועד שנקבע, יוחלפו הנקודות שנרשמו לו בנקודות החדשות, לצד העבירות שבהן הורשע.

 

ואיך זה עוזר לנו?

 

זה לא עוזר. השיטה החדשה מעמידה פעם נוספת בספק את נכונותו של משרד התחבורה - ולצורך העניין נכונותה של מדינת ישראל - לטפל בבעיות האמיתיות. למעשה, השיטה החדשה מוכיחה שוב כי קברניטי התחבורה בישראל מנותקים לחלוטין ממצב התנועה על הכבישים. שאם לא כן, היינו עלולים לחשוד בהם בטיפול ציני וחסר עניין בבעיות האמיתיות.

שהרי מדוע מעוניין שר התחבורה לטפל בבעיות הנהיגה העבריינית באמצעות שיפור-ייעול-שינוי-עדכון שיטת הענישה? על סמך איזה מחקרים מלומדים מבוססת ההנחה כי השיטה החדשה תגרום לשינוי בהתנהגות על הכביש? ואנו הנחנו כי גם משרד התחבורה מבין כי ענישה מתקדמת יותר, אינה מסוגלת לשפר את יכולת הנהיגה, ובכל מקרה אינה מונעת עבירה בעתיד. ואת זה לא רק אנחנו אמרנו...

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאוקטובר, שיטת ניקוד חדשה
מאוקטובר, שיטת ניקוד חדשה
מי שיצבור 36 נקודות, יחזור לתיאוריה
מי שיצבור 36 נקודות, יחזור לתיאוריה
מומלצים