מכה קשה לתוכנת התנין
שופט בארה"ב הוציא צו מניעה זמני נגד חברת התוכנה "גייטור", שאוסר עליה להציג מודעות קופצות (Pop up) באתרי אינטרנט. גייטור: הפסיקה נוגדת את טבע האינטרנט
שופט בוירג'יניה הוציא ביום ו' צו מניעה זמני נגד חברת התוכנה גייטור, שאוסר עליה להציג מודעות קופצות (Pop up) באתרי אינטרנט מבלי לבקש את רשותם לכך. זאת, במסגרת שימוע מקדים למשפטה של החברה, הנתבעת על ידי 16 אתרי חדשות ותכנים.
השופט, קלוד הילטון, נענה לבקשת ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט, דאו ג'ונס (המוציא לאור של וול סטריט ג'ורנל) ומוציאים לאור נוספים, שתבעו את גייטור בחודש יוני. בכך נענה השופט לבקשת התובעות, שטענו בכתב התביעה, כי תוכנת "גייטור" מפרה את זכויות היוצרים שלהן וגוזלת מהן הכנסות כאשר היא "מקפיצה" חלונות עם פרסומות במחשבים של משתמשים שגולשים אל אתרי האינטרנט שלהן.
צו המניעה הזמני ניתן עד למתן הפסיקה הסופית בתיק. התובעות מבקשות מבית המשפט להוציא צו מניעה קבוע נגד "גייטור" ולפסוק להן פיצויים, עקב אובדן הכנסות מפרסום שגרמה להן התוכנה, לטענתן. משפטה של גייטור צפוי להיפתח בסוף 2002.
תוכנות ש"חוטפות" את גולשים
"גייטור" ותוכנות פרסום דומות ש"חוטפות" את הגולשים מאתרי אינטרנט צצו בעקבות המשבר בחברות האינטרנט, עם הידלדלות מקורות ההכנסה של שוק הפרסום המקוון והתגברות הצורך של פרסומאים וחברות אינטרנט להגיע למודעות הגולשים בדרכים חדשות.
תוכנות הפרסום מהזן החדש (והאגרסיבי) הזה, משולבות בתוכנות הפופולריות (למשל, תוכנת שיתוף הקבצים "קאזה"), והורדו על ידי הגולשים שזכו בהן "חינם" ולעתים ללא ידיעתם. התוכנות האלה מאפשרות למפרסמים להגיש לגולשים פרסומות ממוקדות יותר מאשר באנרים, הפרסומות הרגילות המופיעות בתוך אתרי אינטרנט.
גייטור הושקה באפריל 1999 וכיום משתמשים בה כ-10 מיליון משתמשים, על פי ההערכות, בעיקר בזכות שילובה בתוך תוכנות פופולריות, כמו "אודיוגאלקסי" (שנסגרה, בינתיים) ו"גוזילה".
התוכנה, שמוצעת לגולשים חינם, "מסייעת למשתמשים לנהל ססמאות וטפסים באתרי אינטרנט", על פי הגדרת יוצריה. עם זאת, ב"גייטור" משולבת תוכנה נוספת בשם OfferCompanion, אשר עוקבת אחר הגלישה של המשתמש ושולחת מודעות פרסום לצופים על פי הקשר הגלישה.
פרסומת של "פיצה האט" באתר דומינוס
בכל פעם שהגולש מקליד מלה מסוימת במנוע חיפוש או בחלון הכתובת בדפדפן, התוכנה "מקפיצה" חלון ובו פרסומות שקשורה לנושא החיפוש. למשל, "גייטור" עשויה להקפיץ פרסום ל"פיצה האט" כאשר הגולש מבקר באתר "דומינוס פיצה" בתנאי שהאחרונה שילמה לגייטור עבור הפירסום. כאשר משתמש מחפש אחר "חנות יין" באינדקס, פרסומת לחנות כזו תקפוץ על המסך שלו.
גייטור מאפשרת לכל גורם מסחרי לרכוש מלות מפתח. למשל, חברת "פפסיקו" יכולה לרכוש מגייטור את מלות המפתח "קוקה קולה" וכל אימת שהגולש (שבמחשבו מותקנת תוכנת Gator) יקליד "קוקה קולה" בדפדפנו, תוצג בפניו פרסומת למותג המתחרה.
חברות שפירסמו באמצעות גייטור בעבר אינן קוטלות קנים ובהן אתר הספורט ESPN, מחשבי דל, MSN, פרוקטר וגמבל ויצרן הרכב מאזדה.
אתרי התכנים התעוררו באיחור
אתרי האינטרנט הגדולים, שמתמודדים עם הירידה הנמשכת בהכנסות מפרסום, נאלצו להיאבק על תשומת לבו של הגולש עם פרסומות שמקורן בתוכנות שונות. למרות זאת, אתרים אלה תבעו את "גייטור" רק השנה, לאחר שהחברה חצתה את הרוביקון, לטעמם.
"גייטור" השיקה מסע שיווק חדש בחודש אפריל, במסגרתו הציעה לרוכשי מודעות הפרסום באמצעות התוכנה, כי יופיעו באתרי אינטרנט ספציפיים במחשבים אישיים של משתמשי "גייטור". כך, בכל פעם שהגולש מקליד את כתובת האינטרנט של אתר מסוים (למשל, אתר האינטרנט של הניו יורק טיימס), תוקפץ במחשבו פרסומת למוצר (למשל, פרסומת לאתר חדשות מתחרה). אנשי "גייטור" הסבירו למפרסמים כי שיטה זו יעילה יותר מרכישת שטח פרסום באתר עצמו.
פרקליטי 16 החברות התובעות טוענים בכתב התביעה, כי "גייטור היא חברה טפילה, שמתבססת על העבודה הקשה של אתרי אינטרנט ומרוויחה מהפופולריות שלהם באמצעות שיווק פרסומות בשטחם". התובעות טענו, כי באמצעות "הקפצת" הפרסומות במחשבי הגולשים, "גייטור" משנה למעשה את תכני אתרי האינטרנט שלהם.
גייטור: "הפסיקה נוגדת את טבע האינטרנט"
"אנחנו בטוחים שברגע שכל העובדות יתבררו במשפט, אף בית משפט לא יפרסם פסיקה השוללת את זכותם של צרכנים להחליט בעצמם מה יוצג על צגי המחשב שלהם", מסר מנכ"ל גייטור, ג'ף מקפאדן, בהודעה שפירסם, "פסיקה כזו תמנע מהגולשים להשתמש במאות תוכנות פופולריות שמציגות אוטומטית תכנים בחלונות נפרדים בעוד המשתמש גולש באינטרנט".
"התובעות מבקשות מבית המשפט למנוע מתוכנות להציג מודעות קופצות בפני המשתמשים במהלך הגלישה. טענה זו חותרת נגד הטבע הבסיסי של מערכת ההפעלה Windows", טען מקפאדן, "משמעותה היא, כי גם תוכנות מסרים מידיים, תוכנת אאוטלוק, דפדפנים ויישומים אחרים שמציגים תכנים באופן אוטומטי בחלון נפרד אינם חוקיים".
לטענת מקפאדן, אחת התובעות אף שילמה ל"גייטור" בעבר, על מנת שהפרסומות שלה יופיע באתרי האינטרנט של הוול סטריט ג'ורנל וושינגטון פוסט. על אף שמקפאדן לא מסר את זהות החברה הזו, בעבר פורסם כי מדובר בניו יורק טיימס.