עלו ברשת
איפה להזמין טייק-אווי, כיצד להביע תמיכה באנשי ביטחון, האם מישהו משתמש ברשיון הנהיגה שלך ועוד אתרים חדשים שכדאי להכיר
זה לא סוד: המצב הפיל את בתי הקפה והמסעדות, לפחות את רובם. החשש של אזרחים להיות מטרות נייחות, הצורך במאבטחים בכניסה והמיתון הביאו לירידה דרמטית במספר האורחים, הסועדים והמבלים. על רקע זה אפשר להבין את העלייה הגדולה בפעילות הטייק-אווי של מסעדות, אולי כדי לנסות ולאזן את ההכנסות מהפעילות המהוססת ליד השולחנות. הצורך להגדיל את חוג מזמיני המשלוחים מביא את מפעילי המסעדות לחפש לקוחות גם ברשת. בכל זאת, על מנת לייצר פעילות מקוונת ראויה, עם תצוגה נכונה של התפריט, הפעלת "סל קניות" וסליקת אשראי, הם נדרשים לאופרציה יקרה ובלתי משתלמת עצמאית.
בתפר הזה בדיוק בולט הפתרון שמציעה חברה ישראלית מגבעתיים, "ווייטמפס", למפעילי המסעדות – אתר טייק-אווי עצמאי לכל מסעדה, המבוסס על תשתית רחבה וקיימת, שאין צורך לפתח במיוחד, ועל תכנים שמזינים מפעילי המסעדות בעצמם. הפתרון הזה שימושי וזול בהרבה מאתר עצמאי, ומאפשר לכל מסעדה להציג את התפריט במלואו, המיוחדים היומיים, וכן תכנים ייחודיים, אם יש.
הגולש נדרש להרכיב לעצמו ארוחה על פי טעמו, לאשר את ההזמנה ולמלא פרטי כרטיס אשראי. משתמשים רשומים זוכים להטבות, והמשלוחים מתבצעים חינם בדרך כלל. כמה מהמסעדות המובילות בגוש דן כבר בחרו באופציה הזו למופע ברשת, בהן "פקין", "צנובר", "לה קרוקט" ו"האווזים" ועוד, אולם המתווה האטרקטיבי מאפשר גם למפעילי מסעדות שבדרך כלל לא היו יכולים להרשות לעצמם הקמה של אתר עצמאי לפתוח חלון קטן ברשת לטייק-אווי מקוון. התשתית האחידה לכל המסעדות תאפשר בעתיד למפעילי האתרים לייצר מעין מרכז מקוון למשלוחים והזמנות, המבוסס על פדרציית אתרים עצמאיים, בניגוד לסטנדרטיזציה של אתר המשלוחים המוצלח "10 ביס".
טקסים חילוניים
מי שמחפש חלופות לסטנדרט הדתי של הטקס היהודי, ישמח לגלות את "המכון לטקסים חילוניים", גוף שמספק ארגון וניהול של חתונות, בריתות, בר מצוות וטקסים אחרים ברוח יהודית-חילונית, בדינמיקה שונה מהטקס הרבני-ממסדי המוכר. את הטקסים מקיימים נשים וגברים אקדמאים, בעלי ידע ביהדות, ובעלי ניסיון בהפקת אירועים ובהפעלת קהל.
באתר של המכון ניתן לקרוא על ההיבטים המשפטיים של הטקס החילוני, ומתי המדינה מכירה בו, לעיין בעקרונות הטקס החילוני, ולשאול שאלות בפורום. מה שמוזר הוא שיוזמי "המכון" ומפעיליו לא נחשפים באתר. כל שניתן למצוא שם, פרט למידע המקוון, הוא מספר טלפון סלולארי וכתובת אי-מייל לבירורים.
תודה קטנה
יוזמה פרטית מאפשרת לגולשים להביע את הערכתם לאנשי הביטחון, העובדים ימים כלילות בתנאים לא פשוטים ואל מול מראות קשים, על מנת להרחיק מעלינו את האיום הבא. האתר אינו אלא עמוד אחד, המציג תמונות מפורסמות של שוטרים באתרי פיגוע, ומציע לגולשים להוסיף את שמם ל"רשימת התמיכה בכוחות ההצלה והביטחון", שמפעילי האתר מתחייבים להעביר ליחידות השונות, לחזק את ידי אנשיהן.
שוק הנשק
ברוח הזמן - פורום עצמאי בענייני נשק פרטי: קנייה, רישוי, אימון ומידע כללי. הוא מנוהל בידי "שרקן" על השרתים של "הייד-פארק". אפשר לשאול על כלים ותנאי רישוי, להתעניין באיכויות הביצוע, וגם לבדוק מחירים, הנחות ועוד. מצד שני, אפשר גם לחיות בלי זה.
הרישיון של כולם
את הכתובת הבאה העביר אלי עורך בכיר בכלי תקשורת גדול, תחת הכותרת "מדאיג, לא?" אכן מדאיג: האתר מכריז על יכולתו לאתר תוך שניות עותק מרישיון הנהיגה של כל משתמש בעולם, שכן מפעיליו נגישים לכל מאגרי המידע של רשויות הרישוי בעולם. חיפשנו את המילכוד ולא מצאנו: טקסטים סולידיים, עיצוב סביר, ללא התלהמות מחשידה. מובן שתיכף ומיד בדקנו אם גם אנחנו נמצאים שם. רק אז הבנו שהבדיחה היתה על חשבוננו. לא נקלקל לכם - נסו ותבינו גם אתם (והבטחה: הפעם אין שם זעקות פתאומיות ומבהילות).
דיני נזקים
בשיטת "פורטל מתגרשים" השיק בשבוע שעבר עו"ד טל נבו אתר חצי משפטי חדש, תחת השם "פורטל הפיצויים הישראלי". למרות השם המבטיח, לא מדובר באתר שאליו נכנסים, ממלאים כמה פרטים אישיים בטופס ומפרטים מתי ואיך עשקו אתכם – והמנגנון האוטומטי מזכה אתכם בפיצוי כספי.
האתר מספק רקע ומידע משפטי כללי אודות אירועים, שבגינם ניתן לתבוע פיצויים על נזקים: תאונות עבודה ודרכים, אחריות של גופים שלטוניים ורשלנות מקצועית, נפגעי טרור ופעילות צבאית וכו'. האתר מספק מילון מונחים, מדריכים, פורום, וכן הערכה (חינם) באשר לסיכויי ההצלחה של תביעתך. האתר אסתטי ורציני, ואת המימון להפעלתו ישיג מיעדו העיקרי - לתווך בין לקוחות פוטנציאליים לבין עורכי הדין, תמורת עמלה.
נופש ותיירות
סוכן מקוון – "טו טראוול", לנסוע בעילגית, הוא סוכנות נסיעות חדשה ומקוונת, שמעבר לעיצובו החינני של אתרה, הפעילות שלה ברשת היא בבחינת "עוד מאותו הדבר". כמו באתרי תיירות אחרים, ניתן להזמין באמצעות האתר חבילות תיור ונופש ביעדים שונים בעולם, דילים של הרגע האחרון (שבעין בלתי מקצועית עדיין נראו לנו יקרים למדי ביום הבדיקה), וכן קרוזים וחבילות סקי. האתר מבצע סריקה של החבילה המתאימה ביותר שמציעים סיטונאי התיירות, על מנת להתאימה לצרכי הגולש. לפי שעה, מתבקש הגולש לבחור חבילת נופש, למלא פרטיו, ונציג מטעם החברה המפעילה ייצור איתו קשר. בעתיד, מבטיחים מפעילי האתר, כל התהליך יהיה מקוון.
הזמנת חדרים מקוונת – המלונות של "גרין הוטל', בבעלות 'ברטן השקעות' חונכים תוכנה חדשה, המאפשרת דיאלוג ישיר עם מאגר הנתונים של המלון, וכפועל יוצא – גם הזמנה מקוונת של לינה וחדרים. התוכנה פועלת כעת כגרסת הרצה, חוסכת תיווך ועלויות כ"א, גובה תשלומים בסביבה מאובטחת ומספקת חשבונית, המשמשת גם כשובר לאישור העיסקה, שבעזרתו ניתן לקבל את החדר המוזמן במלון. מדובר אמנם בשלושה מלונות בלבד (בעין גדי, בכנרת ובשורש), אולם עצם הענקת הפונקציונליות הזו למשתמשים ראויה לציון, שכן עתה ייאלצו גם רשתות המלונאות הגדולות "להתיישר" ליוזמה הזו ולפתח מערכות דומות. המידע באתר עצמו באנגלית, הניווט מורכב מדי, ואם להסתמך על ההזמנה לדוגמה שביצענו – גם המחיר יקר.
יחידות נופש - אתר פרטי חדש מציע לבעלי יחידות נופש במלונות קלאב הוטל זירה מקוונת לפרסום הנכס שלהם להשכרה או מכירה. לטענת מפעילי האתר, יפורסמו מודעות אלה לא רק באתר עצמו, אלא גם באמצעי תקשורת אחרים, על מנת להרחיב את מעגל הנחשפים להן. המחירים לפרסום המודעות: מ-80 שקלים (השכרה) למשך 15 חודשים ועד 150 שקלים (מכירה) ל-15 חודשים. האתר מקשר לתכנים ומכירות מתוך אתר המסחר P1000, העיצוב שלו בסיסי והמבנה לאו-טקי. לפי שעה, המאגר שלו כולל כמה עשרות מודעות בלבד (מכירה והשכרה, בעיקר בקלאב הוטל טבריה אבל גם באילת).
נוער - תצאו בחוץ
הממ"ח - מרכז מחנאות וחוץ, הוא מאגר מידע מקוון שמפעילה חטיבת בני המושבים למען מדריכי נוער. ספריית ההדרכה באתר כוללת בשלב זה כמה עשרות קבצי וורד מזופזפים, המתייחסים להיבטים שונים של הדרכה: ניווט, הפעלות באוטובוס, פעילויות לצד המדורה, מידע על אירועים ודמויות בהיסטוריה המקומית, ועוד. האתר הוא אזור ב"פורטל הכחול", אתר הגרעינים של בני המושבים.
ביג סייט – שער גלישה שנבנה בידי ולמען בני נוער. אלירן משעל הקים, אחותו שירלי מפעילה את "אתר הקטנטנות", ויוסי פרנסס נותן תמיכה בענייני מחשבים. האתר מעוצב מצוין, בנוי טוב, ומשלב תכנים מגזיניים עם פיצ'רים פורטליים, כמו אינדקס, פורומים, צ'ט, הורדות, סקרים ועוד. התכנים הם בעיקר לינקים לכתבות באתרי החדשות המובילים.
סלקום אקסיט – הקיץ הזה מתאפיין במאבק הענקים שמקיימות חברות הסלולר על הפלח שלהן בשוק הנוער. אם פעם היינו מבסוטים לשתות קוקה קולה כי חשבנו שככה יהיה טעם לחיים, חברות הסלולר מייצרות אווירה אסקפיסטית מתאימה, כדי לאפשר לצעירים לשכוח ממניין הנפגעים היומי, ולהתעמק יותר בהשוואה של נתוני המכשיר שלהם עם נתוני הכלי של חבריהם. מובן שככל שהעסק הזה יהיה יותר קולי והמוני – כך תגדל הצריכה של השירותים הסלולריים. סלקום מובילה את המהלך הזה עם "I Get It" וכעת גם עם "Cellcom Xit", שמות כוללים לפעילות התוכן שלה. "אקסיט" הוא גם שמו של אתר נוער חדש, המשלב מגזין עם מעין מועדון לקוחות: בחן את עצמך מצד אחד והנחות לקורסי צלילה מצד שני. מסביב, כמובן, ים של אפשרויות סלולריות.
הצופה ולא העיתון
ישראלי צעיר בשם נועם שר אחראי לאתר המשובח והמפתיע "Film Watcher", כלומר, "הצופה בסרטים" בתרגום צולע. האתר, בחזות אמריקנית לכל דבר ועל טהרת האנגלית, פועל על פי המודל של "iFilm", אך מתמקד בסרטונים. במקום לאפשר לגולשים לצפות בהם און-ליין, ניתן להוריד ממנו את הסרטונים במלואם. לדברי שר, גולשים מעדיפים להוריד סרטונים מאשר לצפות בהם במסגרת אתרים, משום שכך הם יכולים לשוב ולצפות בקובץ בכל נקודת זמן, בלי תלות באתר.
"הצופה" מציג קטעים קצרים במתכונת מגזינית אודות סרטונים בקטיגוריות שונות – מפילם נואר ועד קומדיות. לצדם, קטעי ביקורת, אפשרות תגובה, ותשתית קהילתית גדולה – רישום חברים, מועדון, פורומים, משאלי דעת קהל ועוד. האתר נראה טוב בהרבה מאתרים אחרים, בהם הושקע ממון רב. הוא מעוצב ובנוי טוב, וחרף איכותו – עלות התחזוקה שלו זולה להפליא.
כדורגל טוטאלי
יניב בר הקים את "טוטאל סאקר" מתוך תקווה שעוד גולשים יילכו אחריו ויתוודעו לנפלאות המשחק המקוון הזה, שאצלנו הוא כמעט אנונימי. בר מציג את המשחק, מתאר את מהלכיו, נותן טיפים ועצות, מציג תמונות מסך, ועונה על שאלות. הוא גם מפרסם את תוצאות התחרויות וטורנירי הכדורגל, שבהם כל אחד יכול להשתתף, ולנהל את כוכבי הכדורגל הכי חשובים בעולם. כרגע, כמובן, יניב מוביל בראש הרשימה. עוד באתר: פורום, לינקים רלוונטיים, הורדות וספר אורחים.